Då var det dags för ytterligare en tralltråd... Vi sitter och funderar på att lägga trall på baksidan som går ihop med trappan ner från altanen. Ca 11 m långt och sen 7.8 på bredaste stället och lite vinklar. uploadfromtaptalk1401037540945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Frågan är då hur man ska dimensionera regelverket och hur man ska lägga den för att minimera antalet plintar... Tanken är att den ska upp en bit så det blir minst ett trappsteg upp på den. Sen vet man ju inte heller vad man kommer att ställa på den i framtiden i form av badtunnor och annat så den får ju inte bli för klen heller.

Spontant känns det som om bärlinan ska läggas åt det kortare hållet, sen reglarna längs med det längsta måttet. Typ 170 bärlina och 145 i reglarna. Eller är det overkill?

Vad säger den samlade expertisen här?
 
B
Anser att trallen bör ligga längs med huset, ser nog skumt ut om den sticker ut från husväggen. Så regla efter hur trallen ska vara.

Att dimensionera hela altanen för en eventuell badtunna kommer stå någonstans känns oekonomiskt. Det bör du kunna justera den dag det är dags?
 
Det är ju inte direkt anslutning till huset utan nedanför befintlig altan som är ca 2 meter upp. Tanken är att det ska bli lite som ett etage, och när jag tittade lite så känns det som om den bör möta befintlig trappa ca 50 cm (tredje trappsteget på 54 cm för att vara exakt...)
 
uploadfromtaptalk1401106269102.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser baksidan ut, kommer att börja ungefär där spannen ligger och sen hela vägen bort till muren och en bit åt höger...
 
Går fortfarande och funderar på detta.. Speciellt då tankar på utekök växer sig starkare.
Storleken på trallen är samma, men det tar emot att gräva alla plint då det är så sa*ans mycket sten i marken.
Funkar det att lägga ett såpass stort tralldäck på bara trädgårdplattor?
 
Jag tror inte att storleken på trallen spelar någon roll i valet mellan trädgårdsplattor eller plintar. Det är antalet stödpunkter som räknas.

Även om du lägger plattor så måste du gräva en del och lägga ut grus. Dock inte lika djupt som om du använder plint.
Kanske läge att hyra en minigrävare?
 
Minigrävare... Nja, det vet jag inte om jag har lust till. Ev så tar jag bar bort överta lagret av gräset och lägger en duk i såna fall och sen lite grus eller nåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.