Jag och min fru håller på att bygga ett hus på en tomt.
Vi har precis fått grunden på plats och grundentreprenörerna har lämnat tomten.
Nu är tomten grovplanerad och vi vet var vi skall ha gräsmattan och var vi skall ha altan och så vidare.

Jag har hört att man skall vänta med att göra altanen och gräsmatta tills tomten "satt" sig.
Hela tomten har varit uppgrävd mer eller mindre och entreprenörerna har lagt på jorden som dom grävde upp till husgrunden där vi skall ha gräsmatta i framtiden.

Då till min fråga, vet någon hur man kan "skydda" jordytorna så att det inte växer upp ogräs och allt annat som kommer börja växa där inom kort.
Vi har ju tänkt att göra altanen och gräset till våren när tomten "satt" sig.
 
10, 100, 1000 eller 10000m2 ?
 
Gräsmatta är ju oftast relativt stor. Varför inte så nu, och om det blir sättningar framöver så kan man skära upp grässvålen och lyfta bort den, fylla på med sandblandad jord, och lägga tillbaka. Kommer att växa ihop igen i skarvarna på ngn månad.
 
  • Gilla
Farzad
  • Laddar…
Hej Nimajneb, ca 500m2

Oldboy, Tack för tipset, känns som att jag måste lägga på matjord innan jag kan så gräs.
Det är lite mycket "skräp" i den jorden som ligger nu. Lite stenar och annan bråte.
Dessutom behöver jag få en jämnare toppyta.

jag är tacksam för tips och idéer om hur man skall gå tillväga :)
 
Det är väl bara att beväpna sig med skottkärra, spade, kratta och ev ett spett om det lurkar större stenbumlingar under ytan.

Är det mycket småsten (makadamstorlek - knytnävsstora stenar) och annat så kanske en mockgrep/mockgaffel kan underlätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.