Hej

Jag funderar på att göra en stödmur, eventuellt murad, men jag är osäker på vad som krävs.

Utanför vårt hus som är 12 meter långt ska vi göra en 4 meter bred veranda.
Verandan är 3 meter upp och intill denna är det garage åt ena hållet och åt andra hållet är markhöjden ungefär i nivå med verandan, i alla fall nästan. Under verandan ska vi bygga ett utomhusförråd som då blir 4 x 12 meter stort.

Jag tänker att verandan får stå på denna stödmur, som då är 12 meter lång som sträcker sig parallellt med huset, för att slutligen ha en vinkel, som avslutar förrådet (verandan fortsätter förbi ovanför, men det löser sig med andra konstruktioner).

Jag undrar då, denna stödmur som ska hålla emot 2,5-3 meter lera och jord... Räcker det att mura med typ 19x19x59-leca som vi har använt i källarväggarna, som är armerade? Eftersom verandan kommer att stå på muren (som en syll som ligger hela vägen) så blir den ju i viss mån förstärkt.
Däremot kan inte jag svara för om muren borde hålla för marktrycket... Det är inte riktigt mitt område.

Vad tror ni?

Tack
 
tobbew skrev:
Hej

Jag funderar på att göra en stödmur, eventuellt murad, men jag är osäker på vad som krävs.

Utanför vårt hus som är 12 meter långt ska vi göra en 4 meter bred veranda.
Verandan är 3 meter upp och intill denna är det garage åt ena hållet och åt andra hållet är markhöjden ungefär i nivå med verandan, i alla fall nästan. Under verandan ska vi bygga ett utomhusförråd som då blir 4 x 12 meter stort.

Jag tänker att verandan får stå på denna stödmur, som då är 12 meter lång som sträcker sig parallellt med huset, för att slutligen ha en vinkel, som avslutar förrådet (verandan fortsätter förbi ovanför, men det löser sig med andra konstruktioner).

Jag undrar då, denna stödmur som ska hålla emot 2,5-3 meter lera och jord... Räcker det att mura med typ 19x19x59-leca som vi har använt i källarväggarna, som är armerade? Eftersom verandan kommer att stå på muren (som en syll som ligger hela vägen) så blir den ju i viss mån förstärkt.
Däremot kan inte jag svara för om muren borde hålla för marktrycket... Det är inte riktigt mitt område.

Vad tror ni?

Tack
Nej den kommer inte hålla i längden om jag tolkat dig rätt. Så hög stödmur som ska stå emot jord och lera på det sättet är inte helt enkelt att konstruera.
 
Jag skulle tro att man behöver något i stil med en 15 cm tjock armerad betongmur på en gjuten sula.

Frågan kan vara värd att diskutera med en konstruktör.
 
Tack för era tankar!

Gjuten sula blir det oavsett.
Det verkar som att min markentreprenör har koll på läget. På ena sidan har muren stöd genom att den går i vinkel in i garageväggen.

Under de övriga 12 metrarna tänker han att muren vid ett par tillfällen har en inbyggd vinkel och sträcker sig in en meter eller nåt mot markmassorna och begravs där. Sen att hela muren tyngs ner av en veranda inkl hela dess stomme.

Han säger att det håller, jag tror att han går att lita på. Men det är aldrig fel att höra sig för.
Sedan sätter vi nog en platonmatta på utsidan. Hela muren är dessutom under tak, så vattnet ska kunna ledas undan bra.
 
Vi har precis byggt en stödmur i leca som är som högst strax över 3 meter som högst men som lutar nedåt. Tror du säkert borde prata med en konstruktör pga jordtrycket. Vår mur börjades med att gjuta en rejäl sula - som blir som ett T-stöd, sedan kontraforer med ett visst mellanrum, samt att 'pelare' armerades och gjöts med ett visst mellanrum. Återfyllnadsmassorna som vi redan hade (typ jord blandat med sten) kunde inte användas utan vi var tvungna att fylla upp med 0-65 istället och sedan 16-32 ovanpå det. Närmast slammade muren ligger platonmatta och sedan 50 cm 8-16. (finns en matris här: http://www.steriks.se/Documents/Grundläggning block och murar.pdf där man kan se hur bred bakfyllnad som behövs beroende på murens höjd).
 
Intressant! Det kan säkert komma till nytta. Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.