Vi ska köpa skjutdörrsgarderob men men golvet har 1 cm lutning på 1,5m längd.
För att det ska bli snyggt, är det bara att köpa skjutdörrar med justerbara hjul eller kan man ordna det på något snyggt sett utan att det ser fult ut?

Vi kikar på SKBV London som de har kampanj på och de har inte justerbara hjul nämligen :(.

Tack för hjälp
 
Ingen expert men att hjulen är justerbara hjälper väl inte. Partierna kommer ju befinna sig på olika platser i listen? Det enda rätta är väl att få golvlisten i våg?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Taklisten måste absolut vara i våg, golvlisten beror lite på skjutpartiets konstruktion, det finns ju lite varianter.
 
Man beställer skjutdörrarna efter lägsta höjden. Sen får man såga till en kil för att kunna montera det plant. Finns instruktioner från de flesta tillverkarna hur detta ska göras.
 
Men till vad har man justerbara hjul då?
 
Virri skrev:
Men till vad har man justerbara hjul då?
För att kunna använda samma dörr till olika mått mellan golv och tak. Men naturligtvis måste den övre och den undre skenan vara parallella.
 
Här är varken tak eller golv i våg och därmed är tak och golvlist inte det heller. Förstår inte problemet med det. Den enda nackdelen är att samma dörr måste parkeras till höger eller vänster varje gång, eftersom dom justeras lite olika. Dörrar som inte kan justeras efter väggen skulle jag låta bli att köpa.
 
De vi tittar på har inga i taklist bara i golvlist.
 
Men hur sittet dörren fäst upptill?
Den måste ju stabiliseras av något annars ramlar den ju.
 
Det är takskena men inga hjul i takskena.
 
Alltså det är golvet som lutar 1 cm(där dörrar går vågrätt med vägen. Inte ifrån vägg ( där djupet är i garderob från väggen).
 
Allt är avhängd hur konstruktionen ser ut vid taket hur en sådan skjutdörr klarar lutande golv.
Om takkonstruktionen klarar ett lyft på 1cm på ena sidan å är det bara att justera hjulen så att dörrarna hänger rakt.
 
Tack för svar.
 
Det finns så vitt jag vet två typer av skjut dörrar där dörrbladet antingen hänger från taket eller rullar på hjul på golvet.

Jag har båda varianterna hemma.Så här fungerar mina men det finns säkert fler lösningar. Min rekomendation är ändå att se till att golvlisten är horisontell istället för att montera dörrarna snett.

Den som hänger i överkant har bara en styrfena i golvet på ett ställe som ser till att den går på rätt ställe. Fenan är ca 2 cm hög så den kan ta upp ca 1 cm höjdsikllnad utan att tappa dörren.

Den som rullar på golvet har hjul i nederkant som löper i en skena, dessa kan justeras så att de står mot en lodrät vägg även om golvet lutar. I överkant sitter en profil som ett uppochnervänt U som det löper hjul i. Där dinns en mån på ett par centimeter som kan ta upp ojämnheter i golvet. Om golvet lutar för mycket kommer du få problem med att alla dörrar vill rulla mot den lägsta punkten och inte stanna där de ska vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.