TS anser att enkelt sätt alltså är en trådlös fuktsensor som som skickar signal trådlöst till en nexabrytare i centralen som drar igång fläkten?

Vad hade den avancerade lösningen varit?

Den enkla och snabbast lösningen är:
Byt fläkten till en fuktstyrd.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag kan inte annat än hålla med några andra skribenter här, att den första åtgärden må vara att kolla ifall den befintliga fläkten kan kopplas på något annat vis.
2. att kolla ifall befintlig fläkt kan kompletteras med ett avsett tillbehör för att göra den fuktstyrd.
3. byta fläkt helt och hållet till en fuktstyrd.

Och först om alla dessa saker är omöjliga överväga en tredjepartsstyrning av strömpåslag till fläkten.

min 50-öring.
 
Men vilken klant till elektriker sätter inte in en badrumsfläkt med fuktautomatik utan en fläkt som kräver brytare för av/på och sen inte monterar en brytare?? Kanske är som ni säger att någon inställning ska göras, annars känns det lite som att det "ligger en hund begraven".

//Patrik
 
Att ha en statisk fuktreglering i ett badrum fungerar nästan lika dåligt som att använda timer till utebelysningen.

Luftfuktigheten inom och utomhus varierar med årstiderna och det är ju den normala fuktigheten som var i badrummet före dusch/bad som man vill ner till.
Vad jag vet så är det bara Intellivent som har en fuktstyrning som fungerar på ett vettigt sätt.
 
Men..! Varför byta till någon plastig skräpfläkt som totalt sabbar hela husets ventilation?

Jag vet inte vad för fläkt du har nu, men om det är en riktig takfläkt eller kanalfläkt, så kanske det räcker med att sätta in varvtalsstyrning, dra ner en gnutta och bara "fit & forget". Riktig ventilation. Strunta i fuktstyrning och av- och på-knappar. Låt den vara på och göra vad den ska - dvs ventilera ditt hus - jämt, konstant, alltid!
 
Dajm skrev:
Men..! Varför byta till någon plastig skräpfläkt som totalt sabbar hela husets ventilation?

Jag vet inte vad för fläkt du har nu, men om det är en riktig takfläkt eller kanalfläkt, så kanske det räcker med att sätta in varvtalsstyrning, dra ner en gnutta och bara "fit & forget". Riktig ventilation. Strunta i fuktstyrning och av- och på-knappar. Låt den vara på och göra vad den ska - dvs ventilera ditt hus - jämt, konstant, alltid!
Det kan man ställa in Fresh Intellivent att göra. Den är så tyst så den kan ställas för att gå konstant på lågvarv för att sedan forcera när den känner av fukt.

///Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.