Jag håller just nu på att byta ut vårt gamla växthus till ett nytt. I det gamla västhuset låg det betongplattor. Det är ett bra bygge, så det är väl packat med bra bärlager under. Växthuset var förankrat med 6 betongplintar (betongrör, fyllda med betong), jag tror att de är 60 cm djupa. Det nya växthuset är något större så alla befintliga plintar kommer ligga inom ramen för det nya växthuset.

Till det nya växthuset funderade jag på att gjuta en oisolerad platta. Min tanke var att göra den 100 mm tjock. Jag har funderingar som jag gärna skulle vilja ha hjälp med.

1) Hur tjock måste plattan vara? Kommer inte vara några större belastningar, den största är nog en 90 liters hink med jord.

2) Kan jag ha kvar de gamla plintarna? Tanken är att ovankant plattan skall var 50-70 mm ovanför topp betongplint. Gräver jag upp dem innebär det att jag rör om i en välpackat underlag.

3) Måste jag dränera runt plattan?
 
S
hur stort växt hus?
jag tror det räcker med en tia, dock skulle jag isolera.
skadar inte att dränera runt plattan. måste ju ändå gräva för plattan.
dock kan ju detta ändras beroende på hur stort nya växthuset är
 
Det är marginell kostnad och om du senare vill ha det som uterum kommer du inte få kalldrag från golvet, samt att fuktvandringen blir mindre i plattan med frigolit under.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.