blackadder skrev:
Att spekulera i hur många timmar det är räknat på är ju helt irrelevant. Du har fått ett pris, hör med fler.
Det är tvärtom i allra högsta grad relevant om man vill bilda sig någon sorts uppfattning om att priset är rimligt. Säg att du tar in tre offerter och de är ungefär likadana. Det betyder inte automatiskt att de är rimliga.

100k för att dra motorväg till Lappland är billigt. Samma pengar för att peta sig i naveln är dyrt. De rena offerterna i sig ger inte den informationen.
 
MathiasS skrev:
Så, nu vet vi att det finns hantverkare som hyr sina verktyg och dom som inte gör det.

Jag har också alla verktyg som behövs för att bygga ett badrum men inte fan vill ni erkänna mig som hantverkare för det.

Kan vi enas om att det är helt irrelevant för sakfrågan ("är offerten vansinnig") hur man väljer att anskaffa verktygen?
Absolut! Vi får ena oss i att vara oense i denna sakfråga!


Åter till topic!

Har ts hunnit få fler offerter för att kunna göra en bedömning?
Och jag hade inte nämnt att det var bråttom med det när man lämnar underlaget
 
fiskbuggaren skrev:
Det är tvärtom i allra högsta grad relevant om man vill bilda sig någon sorts uppfattning om att priset är rimligt. Säg att du tar in tre offerter och de är ungefär likadana. Det betyder inte automatiskt att de är rimliga.

100k för att dra motorväg till Lappland är billigt. Samma pengar för att peta sig i naveln är dyrt. De rena offerterna i sig ger inte den informationen.
Du har rätt men fel. Det är inte säkert att marknadspriset där köparen tar in offerter är "rimligt" men om 3-4 offerter pekar på samma prisbild så kan man ledas att tro att detta är vad man får betala för dessa tjänster vid denna tidpunkt och plats. Kan man inte hitta något billigare/rimligare får man ju välja bland dom man har eller låta bli.
 
Det finns många goda skäl till att hyra verktyg, och det finns många goda skäl till att äga dem. Men det hör inte hit. Hur hantverkaren finansierar sina maskiner är inget som kunden ska behöva bekymra sig om.

Jag fattar inte varför hantverkaren lämnar ifrån sig en sådan offert. Visst gör man som näringsidkare en kalkyl, men den redovisar man inte för kunden. Kunden ska få en uppgift på vad som ingår och vad det kommer att kosta, det är allt. (Egentligen ska det bara vara en totalsumma för material och arbete, men nu har regeringen tvingat fram en separering av de kostnaderna.)

Nu har vi inte sett hela offerten, men vad är det som gäller egentligen? Är det ett fast pris på 142 719,00? Eller är varje post en gissning, som kan komma att ändras? Vad händer om hantverkaren behöver hyra maskiner för 5000 i stället? Kommer kunden att faktureras merkostnaden? Om det visar sig att det inte behövs hyras nån maskin, kommer fakturan att minskas i motsvarande grad?

Jag anser denna typ av offert är helt förkastlig. Den skapar betydligt fler frågor än den besvarar.
 
  • Gilla
cecar33
  • Laddar…
Badrums skrev:
Hej,
Jag är nyinflyttad i en lägenhet som är ett renoveringsobjekt. Därför vill jag så snabbt som bara möjligt göra om badrummet så att vi kan flytta in på riktigt. Genom föreningen har jag fått kontakt med en hantverkare som de går i god för och som verkar väldigt bra, har gjort massa jobb i föreningen och kan husen. Han kan dessutom åta sig arbetet med jättekort varsel. Problemet är att jag är lite orolig för att han vet att vi är lite desperata tidsmässigt och därför tar i rejält med vad det kommer kosta. Någon med bättre koll på sådant här som kan bringa lite klarhet?

Det rör sig om ca 3.5 kvm badrum. Vi ska inte göra några konstigheter. Riva ut det gamla, täta osv, kakla, sen sätta toalett, spegelskåp med lampa, kommod, duschhörn, handdukstork istället för gamla elementet. Det som är lite extra är att den så kallade "grodan" ska bytas ut och att golvbrunnen ska flyttas lite grann.

Hans offert ligger på 143.000 kr inkl moms för allt arbete (inkl rivning, container, bortfrakt av det gamla, hyra av maskiner, tätning, allt fog/tät-material osv och själva plattsättning och installation av nya badrummet).

Det som inte ingår är rörmokarkostnader (ca 25.000 kr) och själva materialet i form av allt kakel, spegelskåp, toalett osv osv (ca 30.000 kr). Summa totalt landar alltså på närmare 200.000 kr. DOCK är detta innan rotavdraget. Så en stor bit av kakan försvinner ju där.

Jag pratade med en annan i samma förening som gjort badrummet via annan hantverkare. Och hennes landade på något liknande. Detta är ju Stockholm innerstad, så priserna är väl sinnessjuka när det gäller detta precis som med allt annat.

Här är offerten lite mer i detalj:

Utbilning av badrum, igengjutning av golv, lagning av väggar. Primning och tätskikt, kakling och läggning av klinkergolv. Uppsättning av skåp och detaljer.

Arbetskostnad 70 000,00

Material: Ej kakel eller klinkers 19 800,00

Container: 4 575,00

Maskinhyra: 2 100,00

Målning av tak och snickeri: 3 500,00

Elarbeten: Golvvärme och framdragning av el till maskin 9 700,00

Resor och transporter 4 500,00

Summa: 114 175,00

Moms 25 % 28 544,00

Pris inkl. moms 142 719,00



Supertacksam för all hjälp jag kan få! Han verkar som sagt bra på alla sätt – utom att det (eventuellt) är för dyrt.
Hej. Efter vad kan se på dom olika delarna i deras offert så tycker jag att det ser helt ok ut, jag sitter själv och räknar på en del jobb längre söderut i landet. Titta på varje del för sig, tex hur många resor får byggaren för dom pengarna han begär?
Hur många timmar får han ut av arbetskostnaden?
Behöver han hyra maskiner, dammfällor, grövre dammsugare o dyl?
Är arbetspengen för samtliga arbetsgrupper, snickeri,el,vs,plattsättning, jag tänker på ditt rotavdrag.
Vilket material får du för 19 800:-
Fråga firman, men var snäll ;)
 
fiskbuggaren skrev:
Det är tvärtom i allra högsta grad relevant om man vill bilda sig någon sorts uppfattning om att priset är rimligt. Säg att du tar in tre offerter och de är ungefär likadana. Det betyder inte automatiskt att de är rimliga.

100k för att dra motorväg till Lappland är billigt. Samma pengar för att peta sig i naveln är dyrt. De rena offerterna i sig ger inte den informationen.
Vad som är rimligt är ju upp till beställaren, får man tre liknande offerter är det ju där priset ligger.

Ska vi spekulera i timpeng kan vi ju lika gärna låtsas att dom tar 100:-/h och således räknar med att det tar 700 timmar att göra badrummet.

Eller 7000:-/h och dom blir färdiga på en lång dag. Rena spekulationer som inte tillför någonting.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Otroligt dumt.
Beställaren bör ha en uppfattning vad en snickare ligger på i h.
Kring 400-450kr ex moms skulle jag gissa. Dvs 2 man i ca 2 veckor.
 
Tollarn skrev:
Otroligt dumt.
Kring 400-450kr ex moms skulle jag gissa. Dvs 2 man i ca 2 veckor.

Gissa var ordet sa Bull!
 
Tollarn skrev:
Otroligt dumt.
Beställaren bör ha en uppfattning vad en snickare ligger på i h.
Kring 400-450kr ex moms skulle jag gissa. Dvs 2 man i ca 2 veckor.
Då borde ju beställaren också ha en uppfattning om att ett normalbadrum hanterar 1 man på 2 veckor...oftast !
 
går det ens att jobba effektivt om man är 2 man i ett badrum? Visst är det många trappor att bära upp material i så...

Jag jobbar till 99% ensam, äter när jag blir hungrig, dricker te eller vatten när jag blir törstig, sätter mig och vilar en sväng om jag blir trött, gillar inte byggen med folk överallt som kommer och stör när man provar jobba, bestämda mat och kaffe tider osv osv

Har iof jobbat själv kanske 80% av tiden sen 2001, man har väl blivit enstöring :)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Då borde ju beställaren också ha en uppfattning om att ett normalbadrum hanterar 1 man på 2 veckor...oftast !
Snickaren ja, men som oftast i badrum så är det fler yrkeskategorier inblandade, därav min fråga tidigare om dom 70 000:- representerade samtliga dicipliners arbete...
 
blackadder skrev:
Gissa var ordet sa Bull!
Högst kvalificerad "gissning" 😉
 
Det är alltså såpass lätt att uppskatta tidsåtgång på att göra ett badrum, så man inte ens behöver ha varit på plats och än mindre veta hur det ska bli?
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Stockholm är Stockholm....
Sålde en lgh i kanten av stan och behövde lite hjälp med rörpuleri runt ett handfat/dusch.
Effektiv arbetstid, under 2h, plus tid f "hämtn material".
Debiterad tid enl faktura, 8h. (Ger mig den på att han körde två jobb parallellt..)
Bara att betala - de visste jag hade bråttom.:D
 
Mikael_L
WilleR skrev:
Stockholm är Stockholm....
Sålde en lgh i kanten av stan och behövde lite hjälp med rörpuleri runt ett handfat/dusch.
Effektiv arbetstid, under 2h, plus tid f "hämtn material".
Debiterad tid enl faktura, 8h. (Ger mig den på att han körde två jobb parallellt..)
Bara att betala - de visste jag hade bråttom.:D
Var ni överens om debiteringmodellen innan accept på jobbet?

För annars behöver det inte alls vara "bara att betala".

Men ofta orkar man inte bråka. Jag hade rörmokare här som debiterade 2 timmar för sina 20 minuters jobb.
Innan jobbet hade vi klarlagt timpenningen, absolut inget annat. Så i princip hade jag kunnat betalat för 20 minuter och bestridit resten och förmodligen vunnit i rätten om han velat dra det dit.

Jag var lite sugen på att göra så, inte primärt för de två timmarna (för visst fasen fattar jag att han inte trollar sig hit på en enda sekund från de andra jobben han har) utan faktiskt för att han var rent otrevlig och elak.
(Jag skulle kunna dra hela historien, men jag orkar inte. Jag blir bara så arg varje gång jag tänker på det)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.