pelle242 skrev:
Måste ni gå direkt på hus? Kan ni inte göra "bostadskarriär" och mellanlanda på en brf eller radhus?
De flesta sparar ju inte ihop till insatsen utan man tar med sig vinsten från tidigare boenden.
Mycket bra påpekande!
Eller som när jag/vi köpte första huset.
På den tiden var kapitalmarknaden hårt reglerad, men det fanns något som hette sparlån.
Om man sparade ihop till 10.000 kunde man få låna 20.000 kr osv, vilket kunde bli till kontantinsats på ett skrutthus då.
Sedan fick man köa några år för att få ett beviljat hypotekslån.

På mitt första hypotekslån var räntan 15,75%.

Men Fredriken har talat om hur mycket de behöver spara, men inte sagt hur mycket de verkligen sparar. Det är ju det viktiga när det gäller att samla ihop till en kontantinsats.
 
Hallå alla ni,
:)

ja vi sparar och gnotar men inte tillräckligt men antar det är vårt bekymmer?? =)
Och tror denna tråd börjar diskutera annat än vad det var tänkt...börjar likna debatt och då har vi hamnat på fel forum.

För att poängtera
Både jag och min sambo har erfarenhet av att bygga hus, vi har erfarenheten att renovera hus vi har erfarenheten av div byggprojekt, husfasader, puts, tak, fönster, utbildning i snickeri, samt en byggfirma som vi brukar hjälpa under somrarna som kommer assistera oss i vårt drömbygge för en ovanligt billig penning. Merdelen av drömhuset kommer vi att göra själva förutom vatten, avlopp, el ,Dock kommer vi få hjälp med installation av avlopp, vatten och det kommer göras av släkting med 40 år i branschen, och nära vän som jobbar med el. Kanske vi får betala med ett par backar öl och några middagar ;-)

Så våra frågor är mest för att se vad ni har för syn om div byggmetoder, div ideer om byggmaterial, byggprojektideer (vill bygga en stentrappa, har konstaflis-sten nära tillhands näst intill gratis) och vi kommer också vilja vara med andra att bygga hus här på forumet kanske, i utbyte med att dela av erfarenhet så att vi kan tränas oss inför det stora bygget eller husrenoveringen/utbyggnad av hus.

Vi tittar just nu på alternativa metoder, återandvänding av material samt lerhus tittar vi in på som en del-metod.
Vad tror ni om att blanda ett hus med sten, lera, trä och återanvändning av husmaterial, kan det vara en bra ide? Nackdelar? Fördelar? KnockOnWood var väl skeptisk ang det? :) Lösvirkeshus är billigt, går ju beställa färdiga kit exempelvis från Danmark som vanligtvis används på Grönland..så visst har du rätt om det, men är det inte tråkigt?
Lerhus är billigt men tar lång tid att bygga.

Finns ett bra intressant nr i tidningen Kloka hem, nr 6 2013. ang lerhus.

Se mer om lerhus på dessa länkar
http://www.ekobyggportalen.se/huskonstruktioner/lerhus/
http://www.svenskajordhus.se/
 
Min professionella åsikt är att ni inte ska blanda in fler material än nödvändigt. Håll det så enkelt som möjligt så blir risken för problem mindre. Att hålla på och blanda fuktkänsliga material med fukt-okänsliga material som dessutom binder stora mängder vatten är sällan en bra idé.
 
Fredriken skrev:
...
Vi tittar just nu på alternativa metoder, återandvänding av material samt lerhus tittar vi in på som en del-metod.
Vad tror ni om att blanda ett hus med sten, lera, trä och återanvändning av husmaterial, kan det vara en bra ide? Nackdelar? Fördelar? KnockOnWood var väl skeptisk ang det? :) Lösvirkeshus är billigt, går ju beställa färdiga kit exempelvis från Danmark som vanligtvis används på Grönland..så visst har du rätt om det, men är det inte tråkigt?
Lerhus är billigt men tar lång tid att bygga...]


Så här ser jag på ditt problem:
Det är ett val mellan att åstadkomma något bra nu, eller det perfekta någon gång i en avlägsen framtid.

Att bygga ett konventionellt hus, med vanliga, vedertagna metoder och material nu, och kunna flytta in om ett halvår.
Vad är tråkigt med att ha tak över huvudet?
Och man behöver absolut inte gå till Danmark och leta efter grönlandshus.

Eller att leta efter den ultimata byggmetoden med lera, halm, sten osv, lägga ändlösa timmar på att hitta den perfekta lösningen för att sedan strida med byggnadsnämnden för att verkligen få bygga så. Tiden lär gå.

Men det är väl lite av en personlighets- och livsstilsgrej.
Vilket är viktigast för er? Att få någonstans att bo, eller att driva processen "det perfekta boendet"?
 
Tror att det man i 1a hand sparar in på är att göra så mycket som möjligt själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.