Jag håller på och bygger om mitt uterum och skall planera för elinstallationen. Det är ett vår/höst isolerat uterum med öppningsbara glaspartier på en sida.
Jag har planerat att det skall finnas belysning, infravärme och eluttag i uterummet. Är inte förstjust i utanpåliggande el och vill dra elen i väggarna i stället. Har tittat efter infällda dosor för Ip 21 men har inte hittat några lämpliga. Är det tillåtet att använda vanliga kopplingsdosor och apparatdosor? Skall man dra tex EKK i mellan dessa istället för Fk ? Hur kopplas kablarna ihop i dosorna, är det tillåtet med toppklämmor i en sådan installation?
 
O
Nu gillar jag inte moralpiskor och liknande.... Men kanske ändå bättre att ringa en elektriker?
Det låter som du är alldeles för osäker på hur man ska göra...
 
Tror inte att alla elektriker har full koll på detta heller
 
O
Inte IP klassningen.... Men det var de andra frågorna som fick mig att reagera....
Tror det är svårt att få högre IP klassning med infällt...
Men jag kan tycka utanpåliggande proffsigt gjort är riktigt snyggt... Tyvärr förstår inte min bättre hälft skönheten i det...
(men så är hon gift med mig så de kanske man kan förstå...) :p
 
Tack för era svar! Anledningen att jag skriver på forumet är att jag är osäker på de specificerade frågorna avseende den infällda lösningen, Jag delar inte "Odjurets" uppfattning om utanpåliggande el. Elektrikern får gärna koppla in när det är dags för detta moment men nu håller jag på att sätta upp panel på väggarna och då måste jag förbereda för elen om den skall vara infälld.
Att dra nätet utanpåliggande klarar även jag.
 
Skall börja med att påpeka att jag är inte elektriker. Men som jag förstått det så är dte helt OK att dra rör och vanliga dosor, lägga FK i rören i ett uterum. Så länge man kan räkna med att det inte skall komma vatten på det. Alltså inte nere under marknivå, eller där man kan misstänka att snödrivor kan påverka.

Men det du kallar "förbereda", att dra rör osv. Är i lagens mening installation och är behörighetskrävande.

Trots detta så är dte ganska vanligt att folk drar rörs osv. själv för att låta elektriker koppla ihop.

MEN då kan det vara svårt att hitta en elektriker som går med på att koppla något i denna hempulade installation. Så se till att klara av med den tilltänkta elektrikern i förväg, och då även hur han vill att rören skall vara dragna.
 
Utanpåliggande är alltid rätt, och spacklar/målar du in kablarna kommer INGEN någonsin att tänka på dem.

Utom Du, då, som varje gång du ser dem kan klappa dej själv på ryggen för ett väl utfört jobb. (y)
 
Ok, jag kollar med en elektriker vilken IP klassning som gäller enligt bestämmelserna, för det är ju den dimensionerande faktorn i mina frågeställningar.
Jag får försöka hitta en som tillåter att jag drar vp-rören själv!
 
Reglerna säger att helt slutna uterum kan betraktas som torra och därmed tillåta IP20 som lägsta IP-klass. Uterum med öppningsbara fönster ska därmed klassas som utomhus där minst IP21 krävs om taket skyddar.

Skulle det utesluta infälld installation? Tror inte det.
Nästa fråga är då varifrån fukten kommer.

- För att hantera fukt från utsidan har de större tillverkarna (t.ex Exxact) damasker till infällda etc som håller IP44.
- Insidan, inne i väggarna, får vi anta är torrt, även taket. Men ventilationen t.ex i taket kanske definitionsmässigt kräver IPX1, nåja..
- Från insidan handlar det däremot om kondens i rör och dosor som bör undvikas.

Finns det risk för kondens i rören så är FK uteslutet, det krävs då kabel. Så kondens vill vi inte ha. En inglasad och isolerad och därmed torr altan ska inte vara något problem så länge som slangarna ligger på på ”varma” sidan. Ju mer isolering desto bättre skydd mot temperaturväxlingar. Det här med att undvika kondens är nog den svåra biten. Solen får inte komma åt att skapa stora temperaturväxlingar och luftrörelser. Verkar finnas dåligt med erfarenhet på forumet om hur man går tillväga?

Infällda spottar i taket, om det är aktuellt här, ökar svårigheterna. Spottar har en IP-klass från framsidan sett, inte baksidan. Och då det är i tak är det extra utsatt för temperaturväxlingar.

Så om du tänkt göra delar att detta själv så är det nog bra att komma överens med elektrikern då han säkert har en uppfattning om vad som krävs.
 
Tack Bo, för ditt svar!
Definitionsmässigt så är det IP 21 eftersom jag har öppningsbara glasdörrar. Jag har tittat på de produkterna i IP 44 som du nämner och jag kan ha kapslade kopplingsdosor i ett dolt utrymme. Det kvarstående problemet är eventuell fukt i själva kabeldragningen mellan kopplings och apparatdosor.
Jag skall ta ett snack med elektrikern hur vi skall lösa detta. Spottar är inte aktuellt, jag har redan köpt armaturer som håller rätt klassning.
Jag söker även timer till mina infravärmare och det utbudet är också ganska begränsat (och kostsamt).
 
petlin90 skrev:
Jag söker även timer till mina infravärmare och det utbudet är också ganska begränsat (och kostsamt).
Jag har också funderat på hur man kan lösa timer till mina två 1.8kW infravärmare.
Nexa har nyss släppt den här
ImageUploadedByByggahus.se1400965759.051540.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

där man kan ställa in lämplig frånslagstid, det svåra är att hitta lämplig mottagare.
 
Jag funderar på om man kan koppla en timer till ett arbetsströmsrelä. Alt styra ett timer-relä med en impulsknapp. En sådan lösning verkar mycket billigare än en timer. Kör man 16A till uteplatsen kan man ha 3,7 kW effekt på infravärmen.
 
O
petlin90 skrev:
Ok, jag kollar med en elektriker vilken IP klassning som gäller enligt bestämmelserna, för det är ju den dimensionerande faktorn i mina frågeställningar.
Jag får försöka hitta en som tillåter att jag drar vp-rören själv!
De gör inte min bättre hälft heller varken mig eller elen :p
Men nu har jag babblat tillräckligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.