Claes J skrev:
Är det ovanligt med isolerade innerväggar eller är det i detta fall bara konsekvensen av att man väljer ett "lågbudgethus"? :-/
Det senare skulle jag påstå. I lågbudgethusen tar man bort all "onödig" lyx som inte behövs för att huset ska hålla ihop. Isolerade innerväggar är en sådan lyx. Om jag byggde ett Älvsbyhus skulle jag sätta upp gipsskivor utanpå spånskivorna när det blev dags för omtapetsering. I alla fall för innerväggarna till sovrummen.
 
Att grund ingår i älvsbyhus är visserligen sant men schaktning och material tillkommer till grunden en liten nätt summa på ca 200-250000 som du får lägga till rätta mig om jag har fel
 
Då rättar jag dig då ;D Det är just dom priserna som kan skilja väldigt mycket, arbetet på våran tomt gick på 110kkr med allt inkl matjord.
 
Det är ju helt beroende på hur tomten ser ut, behövs det sprängning osv. Grunden är komplett och monteras av älvsbyhus på plintar, återfyllningen står du för och på botten så skall du lägga en åldersbeständig plast och lite grus, men det kostar ju inte många kr. Våran tomt behövdes ingen sprängning, men vi fyllde ganska mycket istället.
 
Vad jag menar är att i älsbyhus grund ingår inget maskin arbete inget singel inget grus detta tillkommer
jag snackar inte om iordningställande av tomt utan för arbete för plintar eller platta
 
I dom 110kkr som arbetet på våran tomt gick på ingick återfyllningen och grus=Allt som behövde göras på tomten och innan/efter grundmontering, men detta kan skilja väldigt mycket. Har man en väldigt plan tomt utan sprängning så skall det gå på mycket mindre än det gjorde för oss, vi sprängde inget men vi fyllde ganska mycket.
200-250kkr för grävjobbet och återfyllning kring grunden låter som "Stockholmspriser" ;D
 
Har varit i kontakt med älvsbyhus kontor i helsingborg,halmstad, kristianstad och malmö alla vill ha 200-250000 för schaktning och grundmaterial en av anledningarna att vi valde smålandsvillan .gjuten platta 135000kr
 
Älvsbyhus leveranstider är väldigt långa just nu, upp emot ett år, men du kanske kan få ditt hus tidigare ändå--om du är klar med allt det andra innan och bara väntar på huset. Dom får ju avbokningar och kan då putta in nått annat hus den veckan istället, vi kom in i vårat hus 4 veckor tidigare och andra har fått mycket tidigare än så, om du är klar för husleverans.
Ytterfasad är väl en smaksak, eller vad är det som är så extremt fint på Smålandsvillan.
Jag ville hellre ha spånskiva än gips, har bott i lägenheter med gips och är rätt trött på det, Plugga bara för att sätta upp en plansch ;D.
Smålandsvillans grund är det nog inget att säga om, den är gedignare(murad mot betongblock).
Vad var det för villkor ni fick från SEB, 2% på topplånet och 0.6% på bottenlånet i bonus och 85% i bottenlån av husvärdet, det fick vi genom Älvsbyhus.
Vattenburen värme är standard på SX paketet(som 99% av köparna väljer) och 3 glasfönster är väl standard på dem flesta hus eller? Valet mellan Smålandsvillan och Älvsbyhus är nog väldigt personligt, båda är billiga. Så valet får väl helt enkelt utgå från bästa säljaren eller om du hittar nån planlösning som du trivs med.
 
Det är väl knappast nån som bygger ett Smålansvillan eller Älvsbyhus för att vara fräckast på kvarteret, då finns det mycket bättre hustillverkare. Vill du ha ett billigt, nytt standard hus och inte kräver all den där extra lyxen, som vi alla drömmer om i början ;).
 
Menar du att det tar 10 dagar från det att huset kommer tills ni får flytta in??
Vi bygger ett Ä-hus. Det ska besiktigas på torsdag & efter det kan vi flytta in. För oss har det tagit 4 veckor från det att huset kom tills besiktningen görs.
 
Sättningsskador får du ändå, även på Smålandsvillan inget gips kan hindra att tapeterna spricker lite här och där, tyvärr. Våran granne har byggt ett Smålandsvillan och det var tom färdig tapetserat(det är ju inte så bra), när huset lyftes på plats så sprack tapeterna i hörnen osv. Våra hus slutade på ungefär samma kostnad. Älvsbyhus har det inte som säljargument att dom kan putta in huslevernaser vid avbokningar, utan jag menade det finns en möjlighet att få sitt hus tidigare ifall man är klar med allt tomt arbete, du får ju vänta tiden ut också om du vill. Snickarna gjorde klart huset på en vecka sen stod huset i 2 veckor med värme för att det skulle sätta sig lite innan tapeterna kom upp(2 dagar). Att huset kommer färdig målat hade ju varit väldigt skönt iofs, men det får bli en liten fest och några kompisar med penslar istället ;D. Båda husen är budget hus och båda har sina lösningar för att kunna hålla priset lågt, standarden är likvärdig, valet mellan dessa är nog mer på planlösningsnivå eller om man hittar nått som passar en bättre hos det ena som det andra inte har. Självklart så är ju Älvsbyhus lite bättre ändå ;)*skämtar lite, så bli inte arg nu Jorma*
 
Vårat hus kostade 930.000:- inkl tillval(där takkupan var den störtsta posten) och slutsumman blev 1.320.000:- med garage(som vi byggde i lösvirke), tomt(125.000:) och allt arbete på den resten är avgifter fyllen osv.
Grannens hus kostade 1.4nånting, men då har han dubbelgarage och vi ett enkelgarage som är 9m, samt han hade lite sprängning(så priserna är likvärdiga). Hans hus är 98kvm på nederplan har jag för mig och är 1,5plans som vårat(ingen takkupa).
 
bayoga skrev:
jag var och tittade på smålandsvillans stora marianneholm idag på husknuten och jag var inte imponerad, jag tyckte det kändes väldigt spartanskt, inte ens parkett i vardagsrummet ingår. Man kan välja till kakel i badrummet för ca 25.000 tror jag, glömde fråga om golvet, men det måste väl gå om man kaklar väggarna? Dessutom får man lägga till för trappa 20.000 och gavelfönster uppe för 20.000(ingår i älvsbyhus Höner), tvättmaskin och diskmaskin och torkskåp ingår inte heller. Man får väl lägga till ca 15000? för detta. Grund ingår inte heller (men det gör det i älvsbyhus) och säljaren sa att det kosta ca 180.000, och sen vill jag ha braskamin ca 40.000, parkett hela nedervåningen ca 16.000, och takkupa ca 47.000. Målning antar jag också tillkommer. då kostar hela 1.163.000

Älvsbyhuset SX blir ca 1.000.000 för samma sak (grund ingår)

A-hus Lyckan 2 tycker jag verkar bättre, det kostar ca1.110.000 för samma standard.

jag har dock inte ännu varit inne i de två sistnämnda ännu. Vet någon vart man hittar ett visningshus på A.hus Lyckan 2 i GBG omr?
Om du bygger lösvirke ingår väl ingenting va? Det finurliga med Smalandsvillan tycker jag är att man inte _behöver_ köpa tex nya maskiner om man inte vill. Vill man det väljer man bara till det. Å andra sidan är maskinerna i sortimentet så prisvärda jämfört med butikspriser (och då har min man rabatt genom jobbet) så att vi som ville ha nytt slog till på det mesta i maskinväg!

Är inte det bättre än att allt ingår och slutsumman blir högre för prylar man inte vill ha? Att trappan är tillval beror väl mest på att halva hussortimentet består av enplansvillor. Lite fånigt med en trapp där. ;D

I övrigt, huset heter Mariannelund, kakel går _inte_ att välja till för badrummet, så den siffran du nämner kommer nog från något annat håll.

Spartanskt? Tja.. det är en villa. Utan lyx. Och det känns ju rätt spartanskt rent allmänt! ;)
 
Vi bygger nu Stora Katthult från Smålandsvillan. Vi tyckte den hade bra planlösning och var prisvärd. (Vi vill ha en låg månadskostnad) Bra material och tillval. Tomten låg bra till. (Ute på landet enl. våra önskemål)
 
Vår Smålandsvilla skall enligt utsago ta en dryg vecka :surprised: innan vi får flytta in. Vi sitter lite tight till skulle man lugnt kunna säga, därav brådskan. Skall bli mycket intressant att se om det funkar *skeptisk*. Problemet blir nog att få besiktningsmannen från försäkringsbolaget att göra slutbesiktningen med kortkortkortkort varsel.... :p

Håll en tumme!! ;)

Nån som har varit med om att det har funkat så snabbt med Smålandsvillan? (Eller annan tillverkare?)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.