Jag undrar, på ett ungefär, hur mycket färg det går åt att måla ett hus utvändigt?

Huset ser ut som på bilden nedan. Huset är redan målat en gång, men jag behöver måla det ytterligare en gång. Så jag behöver veta ungefär hur många liter det går för en stryking av huset?

Spira_213_LOW.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kan man se måtten på huset

Spira213-botten1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet tyvärr inte hur högt huset är, men det är 1,5 plan med 45 graders taklutning.

Så kan någon ge ett ungefärligt svar på färgåtgång för en strykning vore jag tacksam. Ska måla med Beckers perfekt akrylat och vill ta reda på ungefärlig kostnad för färg.
 
Räkna med att det går åt en liter färg per 6 kvm som ska målas. Så har du bara att räkna ut arean.
 
50l,varken mer eller mindre.
 
thomasx skrev:
Räkna med att det går åt en liter färg per 6 kvm som ska målas. Så har du bara att räkna ut arean.
Jag vet inte hur högt huset är tyvärr :(
 
Gabbe1 skrev:
50l,varken mer eller mindre.
Är det vad som normalt går åt vid målning av ett 1,5 plans hus?
 
Vad för sorts färg är det?
 
Överslagsberäknng på fasadens yta:
Omkrets bottenvåning: 50m (enligt ritning ovan)
Höjd botenvåning: 3m (uppskattad)
Area bottenvåningsfasad: 3m*50m=150kvm

Höjd gavelspetsar över bottenvåning: 3m (uppskattad)
Två gavelspetsar med bredd 8m har total area: 2*3m*8m/2=24kvm
En gavelspets med bredd 7m har area: 3m*7m/2=11kvm

Totalt: 150kvm + 24kvm + 11 kvm = 175kvm
 
Eftersom du har liggande panel kan du enkelt räkna ut höjden. Mät bredden på en panelbräda. Räkna hur många brädor högt huset är ( på ett foto eller direkt). Multiplicera.
 
peroande skrev:
Överslagsberäknng på fasadens yta:
Omkrets bottenvåning: 50m (enligt ritning ovan)
Höjd botenvåning: 3m (uppskattad)
Area bottenvåningsfasad: 3m*50m=150kvm

Höjd gavelspetsar över bottenvåning: 3m (uppskattad)
Två gavelspetsar med bredd 8m har total area: 2*3m*8m/2=24kvm
En gavelspets med bredd 7m har area: 3m*7m/2=11kvm

Totalt: 150kvm + 24kvm + 11 kvm = 175kvm
Fönster och dörrar då, inte tänker du väl dig att de ska målas ;)
 
Xlntjone skrev:
Vad för sorts färg är det?
Beckers Perfekt Akrylat
 
Anledningen till att jag frågar är att min husleverantör har strulat lite. Som goodwill erbjuder dom mig antingen färg för en strykning eller 15.000 rabatt på totala huspriset. Försöker reda ut vilket som blir mest fördelaktigt för mig :)
 
15.000 rabatt på huspriset är garanterat den bästa dealen.
 
  • Gilla
LeMirak
  • Laddar…
peroande skrev:
Eftersom du har liggande panel kan du enkelt räkna ut höjden. Mät bredden på en panelbräda. Räkna hur många brädor högt huset är ( på ett foto eller direkt). Multiplicera.
Ja alla sätt funkar väl men hur lång tid kan det ta att med hjälp av en stege och en tumstock mäta upp fasadens area tillräckligt noga? Tio minuter?
 
Ja, 15000 rabatt är klart mest fördelaktigt jämfört med färgen till en strykning.

Men fråga husleverantören hur mycket färg som går åt per strykning, det borde ju de veta.
 
Skulle nog oxå säga att 15k är mest fördelaktigt såvida att ni kan måla själva. Annars lär 15000 ätas upp rätt snabbt av en inhyrd målare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.