Hej, har köpt ett hus från 1920, va och kollade till krypgrunden med en mkt bra lampa idag! Såg ut som att det fanns några fläckar med vitmögel och sedan fanns det rätt mycket "spindelväv" i springorna mellan träplankorna som bjälklaget består av, det hade dessutom fastnat sågspån i dessa som jag antar att man tätat springorna med!
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frågan är ifall detta är brådskande att ta tag i, mätte upp ca 18% fuktkvot i trät!
 
Det är säkert dubbla golv och sågspån i mellan dom som isolering.
Har du testat fuktmätning på många ställen under huset ?
Tänkte om det var lika fuktigt överallt eller om det skiljer mycket.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Har inte krypit så långt in, tog ca 2 m in från mina två inspektionsluckor! Huset har ju ändå stått sedan 1920 och inte utvecklat särskilt mycket mögel, men man blir ju lite orolig trots det! Sedan så har vi ju en värmebölja just nu så jag öppnade luckorna för att försöka värma upp den kalla luften i krypgrunden, rätt eller fel? Finns dessutom två ventiler i Lecaväggarna!
 
Var inte orolig..du kommer säkert att hitta mycket värre saker när du börjar riva runt i huset. :D
Jag tror att det ska vara öppet och ventilera genom grunden , men kan ha fel i detta.
Jag hade det så i mitt gamla hus i alla fall.
 
Ja:) men man får ju börja någonstans!
 
Se till så att det är någorlunda rent under grunden och inte ligger en massa skräp som kan ruttna och mögla för dig.
Och lycka till med huset. :)
 
  • Gilla
Patrik Johnson
  • Laddar…
Vad jag hört ifrån erfarna snickare att gamla grunder som har låg fuktighet och liten påväxt rör man inte! risken att tillföra mera syre med mera ventiler kan ändra alla förutsättningar och då kan det medföra massor med mögel!
Alltså..ser det ok ut efter 100 år rör ej!
Installerar du golvvärme ändrar du klimatet i grunden eftersom en viss värme kommer ner på grund utav att det troligtvis är isolerat med spån och det släpper igenom mera värme än dagens isolering.
 
Vad jag hört ifrån erfarna snickare att gamla grunder som har låg fuktighet och liten påväxt rör man inte! risken att tillföra mera syre med mera ventiler kan ändra alla förutsättningar och då kan det medföra massor med mögel!
Alltså..ser det ok ut efter 100 år rör ej!
Installerar du golvvärme ändrar du klimatet i grunden eftersom en viss värme kommer ner på grund utav att det troligtvis är isolerat med spån och det släpper igenom mera värme än dagens isolering.

Har ett torp ifrån 1700 talet som vi renoverat och det är fortfarande friskt i grunden efter några år nu efter renovering! fast vi använde dagens isolering i golvbjälklaget, OBS vi har inte golvvärme! har gjort en liten lufttät lucka för att kunna titta in någon gång om året, vi dränerade visserligen med runt hela huset innan.

Lycka till!! så härligt med gamla hus med en själ i!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.