Det är inte lätt har i världen, när man gör avrop på huset så bestäms färgen på dörren, fönster och plåtpaket, då trodde jag mig veta hur jag ville ha huset, nu vet jag inte alls...
Huset har teakdörr, aluminiumkläddda fönster och silver/aluminiumliknande hängrännor och stuprör.
Utöver detta är det liggande panel på mittskeppet och stående panel på flyglarna.
Jag har för att krångla till det lite också bandtäckt plåttak, dock har jag inte satt färgen där än, jag vill helst inte ha svart, utan gärna rött, grått eller alu-zink.
Färgvalet får ju gärna kittla lite, men inte provosera, några förslag?
newport
 
Vad är det du vill ha råd ang. färgval på, tak, fasad eller bägge två??

MVH//Christina.
 
Hej.

Vårt hus har cederträ på vissa partier, zink-alu hängrännor, alu runt fönstren, zink-aluplåt tak. vit puts på fasaden. Mörkgrå dörr med tre små fönster , som är inramade med eklister.
Detta kan låta lite blackt men är snyckt.
Har du fått beviljat bygglov på alla tre fägerna? Vi hade vissa problem med att få igenom vårat då övrig bebyggelse har rött tegel.

Om du vill att huset skall sticka ut lite så skulle jag välja partier eller delar av huset som lätt går att ändra till någon annan kulör om ni ångrar er, ett tak är ju lite dyrt.

tex kan ni välja en mörkröd nyans runt fönster fodren
på www. gotenehus.se kan du se ett funkis hus med röda detaljer i deras bildbank. det huset är snyckt och ligger bara ett stenkast från vårt. Lycka till Lisen
 
Vad är det du vill ha råd ang. färgval på, tak, fasad eller bägge två??
Hela programmet, jag vill ju ha något som hänger ihop.
Ursprungligen skulle jag ha teaklasyr på mittskeppet, men tvekar över det nu...
//Calle
 
Har du fått beviljat bygglov på alla tre fägerna? Vi hade vissa problem med att få igenom vårat då övrig bebyggelse har rött tegel.
Jag har haft en dialog med kommunen, men bebyggelsen runtom är väldigt blandad så dom har inga större betänkligheter, utom kanske för alu-zinktak...

tex kan ni välja en mörkröd nyans runt fönster fodren
p www. gotenehus.se kan du se ett funkis hus med röda detaljer i deras bildbank. det huset är snyckt och ligger bara ett stenkast från vårt.
*s* samma arkitekt som jag samarbetat med, det är ett arkitektritat Götenehus...

//Calle
 
newport skrev:
Hela programmet, jag vill ju ha något som hänger ihop.
Ursprungligen skulle jag ha teaklasyr på mittskeppet, men tvekar över det nu...
//Calle
Här kommer min personliga smak, och jag hoppas nu att ingen tar illa upp :)

Jag är personligen rejält trött på de där ceder/teak partierna som ger fasaden ett, enligt mig, lite trendkänsligt 'fläckigt' intryck, så följdriktligen så skulle jag def. strunta i teaklasyren på 'mittskeppet' om jag var du.
Skulle hellre satsa på en enhetlig fasadfärg inkl. soutterängdelens mur.
Hade jag fått önska mig helt från scratch (och omgivningen hade medgett det) så hade jag valt lite mörkare fönsterfärg på utsidan, tex. en mellanmörk grågrön nyans och till det en varmvit fasad (1002-Y) med tak+plåtdetaljer i alu ;), men nu är ju fönstren redan på plats i 'alu', vilket betyder att de blir rätt ljusa och på inget vis dominanta.

*Min favorit, om du kan tänka dig ett ljust och vitt hus som ändå har tydliga kontraster, är fasad målad i S1002-Y som upplevs varmt vit utomhus utan att vara bländande och hård, till det så skulle jag föreslå ett grått (inte allt för mörkt dock, absolut inte svart) tak som ger en tydlig men inte hård kontrast till den vita fasaden och aludetaljerna, se bild, (men bara den vita 'halvan' av huset på bilden nedan ;)). Klassiskt, hållbart rent stilmässigt, jättesnyggt och ställer inte lika stora krav på sin omgivning som nästa exempel.
skarpo2_2.jpg

*Andra varianten med vit fasad tex. 1002-Y och alla detaljer inkl. tak i alu, gör att huset ser stort och elegant ut, nästan lite 'pampigt', kan vara MYCKET SNYGGT i rätt miljö, däremot ställer det lite större krav på omgivningarna, man ställer inte det huset i vilket villakvarter som helst med lyckat resultat, tycker jag ;) se bild nedan.
F252.jpg

*Tredje snygga varianten (fast den kanske är för 'provocerande' ;)) vore en varmt mörkgrå fasad med den ljusa alu-zinken på allt plåtarbete inkl. tak, den färgsättningen gör att huset inte tar lika stor plats, utan ser lite mindre ut än vad det är, det sas. "smyger" in i omgivande natur/bebyggelse lite mer, men kontrasten mellan fasaden och den ljusa plåten gör ändå att huset inte upplevs 'tungt och dystert' utan tvärtom ljust, lätt och välkommnande, trots den relativt mörka fasaden.
F338.jpg

Alla tre varianterna är snygga med teakdörrar tycker jag. Teakfärgen kan man sedan ta upp i utomhusdetaljer som tex. trädäck, överliggare på räcken alt. hela räcken, trädgårdsmöbler, plank/spaljéer osv.

Det blev långt det här, hoppas du orkade läsa. MVH//Christina.

*EDIT* Som du ser så blev det inte ett enda tvärsäkert förslag, men det beror på att läget, omgivningarna (tex. befintliga grannhus), tomten samt vilket intryck Ni vill att betraktaren ska få av ert hus avgör väldigt mycket vad som är "snyggast" i ert fall :)
 
Vill du se ett hus på bild som är målat i mörktgrått, S 7502-Y, kan du skicka din mailadress i ett direktmeddelande. Vi har målat vårt funkishus i denna kulör, tyvärr fick vi inte ha plåttak i detta området så det är svart taktegel. Fönster och dörrar är vita men som Christina skriver tror jag oxå att teak och alu blir kanonsnyggt till mörkgrått!
 
Jätta tack för dessa ytterst värderade svar:
Jag är personligen rejält trött på de där ceder/teak partierna som ger fasaden ett, enligt mig, lite trendkänsligt 'fläckigt' intryck, så följdriktligen så skulle jag def. strunta i teaklasyren på 'mittskeppet' om jag var du.
Skulle hellre satsa på en enhetlig fasadfärg inkl. soutterängdelens mur.
-Jag har nog själv kommit fram till detta med att skippa lasyren. :-/

[*Min favorit, om du kan tänka dig ett ljust och vitt hus som ändå har tydliga kontraster, är fasad målad i S1002-Y som upplevs varmt vit utomhus utan att vara bländande och hård, till det så skulle jag föreslå ett grått (inte allt för mörkt dock, absolut inte svart) tak som ger en tydlig men inte hård kontrast till den vita fasaden och aludetaljerna
-Jag tror du har en poäng här ;D, jag är gärna lite kaxig, men har tonat ned "approachen" mot vägen som kanske syntes på bilderna, (jämfört med sjösidan) Men vitt skulle kanske "lyfta lite"....

Dessutom grått tak (RAL 7040?)som går igen i betongfärgen på soutterängdelen, stup, hängrännor samt pelare!
Teakdetaljer, i dörrar, balkongräcken (galvaniserat med teaköverliggare?)

Dessa gråa färgtoner gör sig också bra mot den naturstensmur, trappor etc som jag har mot vägen.

- dock två funderingingar, framför huset kommer relativt mycket marksten, för garage och infart, ska dessa också vara grå?? eller mönstrat? ???
- Huset har relativ "tunna" fönsterfoder, vilken färg har dessa "mellan" aluminiumen och det vita? ???

Andra varianten med vit fasad tex. 1002-Y och alla detaljer inkl. tak i alu, gör att huset ser stort och elegant ut, nästan lite 'pampigt', kan vara MYCKET SNYGGT i rätt miljö, däremot ställer det lite större krav på omgivningarna,
-Kan bara säga dom det är, Kaxigt värre...(positivt..) 8)
-Dock har jag två uthålliga sommarstugor bredvid huset så detta kanske är att gå väl långt..

*Tredje snygga varianten (fast den kanske är för 'provocerande' ) vore en varmt mörkgrå fasad med den ljusa alu-zinken på allt plåtarbete inkl. tak, den färgsättningen gör att huset inte tar lika stor plats, utan ser lite mindre ut än vad det är, det sas. "smyger" in i omgivande natur/bebyggelse lite mer, men kontrasten mellan fasaden och den ljusa plåten gör ändå att huset inte upplevs 'tungt och dystert' utan tvärtom ljust, lätt och välkommnande, trots den relativt mörka fasaden.
-Snygg tycker jag, har själv varit inne på detta spår, vilka färgnummer pratar vi om här?
-Entréplanet ligger ca 1,5 meter högre än vägen på 20 meters avstånd, så kanske skulle en mörk färg tona ned ytterligare (fast jag gillar ju att provosera...) Om man inte har alu-zinktak till denna mörkgrå vad har man då? eller tappar man hela poängen om man inte har det?

- Ett litet aber tycker jag är att teak-dörren lixom "försvinner" i det mörka. :-/

Otroligt tacksam för ditt inlägg, tack ;D

//Calle

 
newport skrev:
- dock två funderingingar, framför huset kommer relativt mycket marksten, för garage och infart, ska dessa också vara grå?? eller mönstrat?  ??
- Huset har relativ "tunna" fönsterfoder, vilken färg har dessa "mellan" aluminiumen och det vita?  ??



-Snygg tycker jag, har själv varit inne på detta spår, vilka färgnummer pratar vi om här?
-Entréplanet ligger ca 1,5 meter högre än vägen på 20 meters avstånd, så kanske skulle en mörk färg tona ned ytterligare (fast jag gillar ju att provosera...) Om man inte har alu-zinktak till denna mörkgrå vad har man då? eller tappar man hela poängen om man inte har det?
- Ett litet aber tycker jag är att teak-dörren lixom "försvinner" i det mörka. :-/
*Ang. fönsterfodren så skulle jag utan tvekan måla dem i samma nyans som fasaden, dvs. vita.
Inga smala 'remsor' med en tredje färg ;)

*Markstenen skulle jag hålla i grått eller grå-mix, helst inga allt för 'kreativa' format, mönsterläggningar eller färger ;), har du sommarstugor i närheten så skulle jag inte konstra till det för mycket.



*Färgnr. till den mörka fasaden skulle kunna vara 7502-Y (som Lisa föreslog) eller om du vill ha det som på bilden i förra inlägget så skulle jag tippa att du får gå på 8502-Y (grå-svart) men det får man provmåla och se. Ett obervandum när det gäller så mörka nyanser som 8502-Y är att de är snyggast (återigen en personlig åsikt) helmatta, dvs. helst slamfärg.

*Lite av poängen tycker jag nog går förlorad om du har ett tak som är allt för likt fasadens nyans, MEN det är min personliga smak, andra anser säkert annorlunda, men för mig blir det för mörkt med tex. ett svart tak. Möjligen ett ljusare grått tak isf. Men pratar vi grå-svart slamfärg som är helmatt så är det just kontrasten mellan det ljusa, blanka taket och den mörka, sidenmatta väggfärgen som är 'hela grejen' (nästan iaf.) för mig ;)

*Ang. teakdörren så är det otvetydigt som du säger, att den inte blir lika iögonenfallande som mot en vit fasad, MEN 'försvinner' tycker jag är att ta i ;), jag tror att det kan bli väl så snyggt, men det är förstås en smaksak, skulle personligen föredra teak jmf. med den vita på bilden i förra inlägget, tycker den blir lite väl iögonenfallande, platt och vit.

MVH//Christina.
 
Åter igen en massa kloka ord;
Ett obervandum när det gäller så mörka nyanser som 8502-Y är att de är snyggast (återigen en personlig åsikt) helmatta, dvs. helst slamfärg.
- Inser detta, med matt mörkt Vs blank är en härlig krock!

Lite av poängen tycker jag nog går förlorad om du har ett tak som är allt för likt fasadens nyans, MEN det är min personliga smak, andra anser säkert annorlunda, men för mig blir det för mörkt med tex. ett svart tak. Möjligen ett ljusare grått tak isf. Men pratar vi grå-svart slamfärg som är helmatt så är det just kontrasten mellan det ljusa, blanka taket och den mörka, sidenmatta väggfärgen som är 'hela grejen' (nästan iaf.) för mig
- Funderar på en ljusare grå fasad RAL 7035 Lisas också, vad sägs om rött tak till det?

//Calle
 
-Oj, fick visst in en RAL referens, men ungefär vad jag menar med ljusare grå..
//Calle
 
newport skrev:
- Funderar på en ljusare grå fasad RAL 7035, vad sägs om rött tak till det?

//Calle
Hmm... hellre då en ljusare grå fasad till rött tak tycker jag, RAL 7035 (något åt S1502-G) är ju väldigt ljust grå med dragning åt grönt om man "översätter" det till NCS.

Skulle vid val av ljusgrå fasad, personligen gå på en upplevelsemässigt (utomhus) neutralt grå nyans helst:
*S1502-Y (lika ljusgrå som RAL nummret men med gult, vilket ger en grå nyans som utomhus upplevs neutralt grå, utan risk för dragning åt lila eller turkos)
eller möjligen
*S2502-Y, lite mörkare neutralt grå (men ändå väldigt mycket ljusare än Lisa's 7502-Y).

Personligen skulle jag om jag valde rött tak, välja en röd nyans på taket som går i  ljus terrakotta, inte mörkt, kallt rött tak.
Vit fasad (1002-Y) + aludetaljer är ju iof. inte heller fel till rött tak (väl så snyggt som grått till det röda taket).
007.jpg

Sedan måste ju iof. inte ett modernt hus vara målat i vitt, grått eller svart ;), vill man ha in rött så kan det faktiskt vara riktigt snyggt att ha det på fasaden, tillsammans med alu och ljusgrått tak.
fasad4internet.jpg

Men faktum är ändå att jag tycker att detta är svårslaget, vit fasad (1002-Y) aludetaljer och ljus/mellangrått tak :-* (dagsljus+ kvällsljus)
get_bank_image.asp
get_bank_image.asp

MVH//Christina.


*EDIT*Jag tycker iof. att du bör måla soutterängdelens grundmur i samma nyans som fasaden oavsett vilken fasadfärg du väljer, om du nu inte väljer murens obehandlade grå som fasadnyans förstås ;).
Använd gärna NCS referenser istället för RAL, lättare för fler att jämföra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.