Nej då, jag är inne på att genomföra projektet.
jag har ritat upp en ugn gjord med ram av armeringmatta, massor av sten och en inmurad brännugn i mitten. En som har lte vana av rökbastu tyckte att det såg bra och spännande ut. Nu ska jag bar vänta in lite mer feedback på projektet.

Det är ett ganska så stort projekt med två stycken valv som ligger precis bredvid varandra. I det ena ska det som sagt bli en rökbastu och i det andra blir det ett relaxrum med stengolv, timmerbord, levande ljus och eventuellt golvspottar. Sedan ska väl det hela byggas ihop med altan och trapp ner mot forsen som ligger nedanför valven (ca 10 meter).
 
Det finns rökbastu i Bredsjö i västmanland också.
http://na.se/nyheter/hallefors/1.1751636-eldsjal-bevarar-finsk-tradition
Där har jag bastat många gånger när jag bodde där själv. Det är en mycket trevlig bastu och bra belägen nära sjön.
Fantastisk värme och mysig.

Dessvärre har eldsjälen i artikeln skadat sig och jag vet inte huruvida någon annan sköter om den för närvarande under hans återhämtning.
Jag kanske kan ta reda på det vid intresse.
 
Hej
Om du har möjlighet, kolla gärna upp om den är i drift och vem som har hand om den.

Jag har sökt information överallt (tror jag) om hur man bygger en rökbastu i en jord/stenkällare men det har inte varit lätt. jag har till och med försökt att få information med hjälp av yle.fi ifrån Finland.

Det verkar som om bastubadare är ett väldigt hemlighetsfullt folk för ingen vill ge någon information utan man bara hänvisare vidare. =(
 
Jag hittade ett klipp på svt :)
[video]http://www.svtplay.se/klipp/244519[/video] Gick inte att bädda in :(

Det är personen i filmen som vet hur bastun byggts då han ju designat den själv. Det är således honom du ska prata med angående byggnation. Han torde också veta vem som driver bastun om han nu inte gör det själv. Jag har dåligt samvete för att jag inte hört av mig på väldigt länge, så jag vill inte ringa honom själv och fråga hur det går med bastun det första jag gör.
Han är jättetrevlig i alla fall, se bara i filmen :)
Byn heter Bredsjö som sagt, inte Brädsjö som det påstås i filmen.

Jag ska till Bredsjö om ett par veckor hur som haver, så jag hör mig givetvis för då oavsett, jag är ju själv intresserad hur det går.

Jag vill inte lämna ut kontaktuppgifter här men det är ju bara att se vad han heter i filmen eller i länken jag lagt upp och söka på namnet (eller skicka mig PM). Det finns bara 1 person till med samma namn och han bor inte i Bredsjö, hällefors komun.

Edit: Han talar givetvis flytande svenska också.
 
Redigerat:
=) tackar, intressant.

Jag ska kolla upp det och försöka kontakt honom.

Återigen, tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.