Hej!
Vi vill ta bort den bärande väggen mellan kök och vardagsrum.
Tror ni att det är möjligt utan att bära av? Om inte, hur bär vi av???

Behöver hjälp!! :)

Mvh
/Christian och Pauline
 
  • hus3_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut att vara ca 2.5 meter bärande vägg. Den kan ni med största sanolikhet inte ta bort utan att förstärka konstruktionen i övrigt.

Det krävs troligen en konstruktör eller erfaren snickare för att ta fram en lösning för er
 
Hej!

Det råder delade meningar om huruvida väggen verkligen är bärande. Kan verkligen en 10 cm tjock ytong vägg vara bärande för takstolarna?

Mvh
/Christian & Pauline
 
Mikael_L
Om takstolarna är sådana som i utsnittsbilden i ritningen så är det väl fackverkstakstolar?
Och sådana kan (brukar?) väl vara självbärande?

Rätta mig om jag har fel... ;)
 
Jag har gjort likande saker på flera ställen här i huset. För att slippa ångra mig har jag slängt upp en liten limträbalk på vinden som jag hängt takstolarna i. Skönt att slippa fundera på om hjälmen ska vara på eller av vid frukostbordet.
 
Hej!

Hur menar du då, hängt? Jag förstår inte..! :)

/Christian
 
Balken på vinden ovanpå takstolarnas undre arm, därefter stadiga vinkelbeslag i balk och takstol så att takstolen hänger i balken. Balken måste givetvis ha stadiga upplagspunkter i ändarna.
PICT0047s.JPG
 
Hej!

Det där ser ju bra ut..! Kan man lägga balken på takstolarna intill som har stöd med väggen undertill och vidare ner genom källaren så behöver den i vårt fall inte vara mer än tre meter eller så, tror ni att det skulle fungera? I annat fall måste vi ju ha en ca tio meter lång limträbalk..

 
Ja det är så det är gjort här. Men det är som sagt viktigt att upplagspunkterna är rejäla, ända ner i källaren.
 
Hej!

Jag har pratat med lite olika gubbar här på jobbet och dom tror inte att det är godkänt att låta takstolar stötta upp andra takstolar, även om det finns stöd för dom stöttande rakt ner genom hela huset. Jag måste prata med enn kvalitetsansvarig (fd. bygginspektör) tror jag om jag skall få klarhet. Eller är din konstruktion godkänd? Skillnaden mot vår skulle ju vara att vår balk inte skulle stötta mot ytterväggarna.

Mvh
/Christian
 
Hej!

På ritningen ser det ju ut som att det borde gå bra att få till ett par pelare om man vill göra en alldeles vanlig avbalkning. I alla fall på den visade våningen. Jag skulle kolla med en konstruktör om det går att göra något med en vanlig stålbalk upplagd på träpelare eller något annat lämpligt material om huset i övrigt är av sten. Den blir ju inte lika hög som en limträbalk så den kan ni nog ha under takstolarna. Speciellt om den gamla väggen är bara 10 cm tjock. I vårt hus är det bara de väggar som är 20 cm (betonghålsten) som är bärande. De tunna väggarna (10 cm) är av slaggplattor och inte bärande.

/pinebar

 
DrKassler skrev:
Hej!

Jag har pratat med lite olika gubbar här på jobbet och dom tror inte att det är godkänt att låta takstolar stötta upp andra takstolar, även om det finns stöd för dom stöttande rakt ner genom hela huset. Jag måste prata med enn kvalitetsansvarig (fd. bygginspektör) tror jag om jag skall få klarhet. Eller är din konstruktion godkänd? Skillnaden mot vår skulle ju vara att vår balk inte skulle stötta mot ytterväggarna.

Mvh
/Christian
Min balk stöttar inte mot någon yttervägg. Jag har mitt eget godkännande på konstruktionen..... :)

I detta fall är det inget som hänger i eller stöttas av en takstol. Den första takstolen med stöd under är bara ett mellanlägg kan man säga (mellan bärande vägg och balk). Visst kan man tillverka ett annat mellanlägg som är 2 millimeter högre, men det är ju helt poänglöst och försämrar bara konstruktionen.

Bärande väggar under balken på bilden utgörs av flera 45x120 reglar + kortlingar mellan dessa + OSB på varje sida om reglarna.
 
Jag har kontaktat en kvalitetsansvarig och det skall bli intressant att se vad han säger. Men som sagt, gubbarna här tror inte att det är godkänt att flytta ut lasten. Men vi bygger lastbilar här och inte hus... :)

Jag tycker rent logiskt att ditt resonemang håller.
/Christian
 
Ja jag lyssnar gärna på vad en KA säger - återkom gärna när du fått klarhet i detta!
 
Jag kan inte heller se vad det skull ha för effekt.
Vi har en stödjande vägg i botten. Sen kommer takstolen. och sen balken.
Det enda orosmomentet jag kan se är att man får en för liten anläggningsyta mellan balk och stol men då får man ju sala på takstolen på båda sidor bara så att man får ett acceptabelt upplägg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.