Jag och sambon har ju gått och köpt oss ett hus. Vi har ingenting i redskapsväg till trädgården nästan.

Det som finns är:

1 st Stiga Park
1 st Plastkratta
1 st Grävspade
1 st Partner Colibri Bensintrimmer

Så vad behöver jag för grundredskap till trädgårdsskötsel?

Slangvinda, vattenkanna, lövkorg och skottkärra är det jag kan komma på sådär rakt av.

Häcksax, sikatör

Fyll på listan
 
Kul att du tar upp de.. Vi är i samma sits men som tur är så fylla jag år i lördes och fick en del.

7 böcker om trädgårdshantering, byggen, gjutning, altaner mm.mm.
Piasavakvast
Kratta
Räfsa
Rullebör
Grep
Spade
Sekatör
Liten planterings spade
Liten planterings kratta/grep
Liten planterings hacka
Vattenkanna
Slangvinda med diverse munstycken, delux med ställbart handtag :)
Och det bästa av allt.. ett måste att ha bara.. Denna sätter man mellan handtagen på rullebören, perfekt att ha lite verktyg o diverse i och med en inbyggd burkhållare för en då valfri burk eller flaska.. coolt. fort.jpg
 
En lövräfsa och en vanlig kratta
Piasavakvast som sagt

Det underlättar ju att ni inte ska ha rabatter, då slipper ni skaffa små planteringsspadar och en del annat...

Släpsäck är praktiskt i stället för lövkorg. En f d granne gjorde en av en stor bit presenning som han vek på mitten, sydde ihop i sidorna och fäste handtag på. Perfekt för att samla och flytta löv, gräsklipp, ris och annat sånt som är mer skrymmande än tungt.
Ett par hinkar - gärna murarhinkar som är lite kraftigare än vanliga, bra att t ex bära sten i.

För att gallra och beskära buskar och träd, en sekatör och en sån såg som Charlie visade.
Elektrisk häcksax.

Tillbehör till slangen: En vattenspridare för gräsmattan och ett sprutmunstycke av något slag. Gardena har ett bra kombimunstycke med pistolhandtag, ställbart tryck och fyra olika stråltyper för vattning, spolning och duschning - med ett sånt behöver du ingen vattenkanna.

En fyllhammare är ett fantastiskt allroundredskap vid gräv- och anläggningsjobb. För den som inte sett en är det som ett kraftigt yxskaft av trä med ett rätt stort och tungt metallblad, kilformat och lite böjt, tvärställt i 90 grader mot skaftet. Egentligen ett gruvarbetarredskap från början men bra till det mesta som har med att hacka, bända, raka ut och packa till att göra. Grävning i jord som är svårgrävd (hård packad eller med mycket småsten eller lera) går många ggr fortare än med bara spade, man hugger/river upp någon dm djupt i taget med fýllhammaren och bara skottar upp med spaden. Den kan bända av rötter och bända upp stenar upp till i a f 20-30 kg. Sjutton så mycket nytta jag har haft av den!
Hmm...den borde nog vara rätt bra till rivningsjobb också...har inte tänkt på det innan.

Kompost är bra att ha - man slipper köra löv till tippen och har man inte blommor och trädgårdsland kan man blanda färdig kompostmull med lika delar sand och dressa gräsmattan med. Mycket billigare och förmodigen bättre än köpt dressjord. Helst två som ni kan alternera mellan så att ni har en för färskare skräp och en för det som redan kommit en bit på väg, om ni förstår vad jag menar. För löv/gräs etc behövs bara enkla lådor med springor men ta i ordentligt när det gäller storleken, det blir mer löv och gräs än man tror på en säsong.
 
Glöm inte handskar :) Nu vet jag inte vad ni ska göra i trädgården och hur den ser ut, men om det blir grävande eller krattande är det skönt med ett par smidiga handskar (i lagom storlek!) som skyddar händerna. Ska man röja taggiga kvistar och lyfta stenar vill man ha rejälare handskar. Rotar man i grönsaksland eller rabatter är det praktiskt med ett par smidiga och någorlunda vattentäta handskar.

En stege är bra att ha för att komma åt högre träd, rensa takrännor osv.

Annars tror jag att ni märker vartefter ni behöver något. Köp inte en massa dyra maskiner och verktyg om ni inte har känt något behov för dem :) En del specialgrejer som är "bra att ha ibland" kan man ofta hyra eller låna av en granne eller bekant, som t.ex. en högtryckstvätt (bra att ha till allt från att rensa avlopp till att rengöra hängrännor och plattor på altanen).
 
Två yxor. En "finyxa" som ni håller vass och inte slarvar med och en "fulyxa" som får användas till vad skräp som helst. En "finyxa" blir snabbt" en "fulyxa" när man glömmer den ute i regnet eller börjar hugga rötter under mark.

Spett. Det finns *alltid* stora stenar där man ska plantera fruktträd.

Två (minst) Moraknivar. Se yxor...

Sekatör från Fiskars. Denna är det bästa vi haft och innan den förbrukade vi rätt många: http://www.fiskars.com/SE/Trädgård/Product+Detail?contentId=84761

Planteringsspade i helgjuten aluminium eller Fiskars plastspade. Dessa är de enda jag inte lyckats bryta eller böja. Man har inte alltid bara lucker mull där man planterar :)

Fogsvans

Plåster...


Men det beror så mycket på vad man ska göra i trädgården och hur den ser ut. Vår trädgård "kräver" lie, machete, korphacka, grep, eldningstunna, gödningsstroller m.m.

Köp hellre en bra sak än fem dåliga. Ett billigt set med sekatörer för allsköns ändamål lär garanterat dö långt innan en enda vettig sekatör. En billig spade bryter man av, o.s.v.

Framförallt, glöm inte en kall öl på altanen. Det ska ju vara skönt med hus.

/O
 
Vad är en fyllhammare, någon som har en bild?

Vad är en rullebör, någon som har en bild?

Behöver man en "garden-stroller" typ gödslare/såmaskin?

Slangvinda, vilken modell? Lättast är väll en vanlig på ställning som man rullar med sig runt i trädgården till det uttag man tar vattnet ifrån eller?

Shit det här kommer bli dyrt ::)
 
Rullebör = skånska för skottkärra

Men en sån behöver ni inte förrän ni ska göra någon större grävning än att plantera ett träd, eller större anläggningsjobb som kräver att ni t.ex. kärrar ut grus.
Och det är bara om ni tycker att det är för jobbigt/svårt att gödsla för hand som ni behöver en stroller.
Och fyllhammaren ska du inte köpa förrän du känner att det vore bra med något mer hjälpmedel än spaden till något av det där jag räknade upp...

Kort sagt, köp inte saker förrän ni märker att de behövs, så blir det inte så dyrt. Vid närmare eftertanke är nog det enda som man säkert kan veta att ni kommer att behöva:
Något att klippa gräset med - och det hade ni ju
Något att räfsa gräsmattan med
Något att vattna med (slang + spridare + sprutmunstycke)
Något att beskära/rensa/gallra buskar och träd med (sekatör + grensåg?)
Något att samla löv etc i (korg eller säck)
En rejäl grävspade

Resten kan ni ta när behov uppkommer. Som OlaF säger, det beror så mycket på.

Förresten, OlaF...jag förstår nyttan av en "fulyxa" för att hugga rötter om man tar bort träd men vad gör ni med "finyxan" och macheten i trädgården? Bor ni i en regnskog på Borneo eller..?  :)
 
Gummistövlar :)
gaia
 
Farzan skrev:
Förresten, OlaF...jag förstår nyttan av en "fulyxa" för att hugga rötter om man tar bort träd men vad gör ni med "finyxan" och macheten i trädgården? Bor ni i en regnskog på Borneo eller..?  :)
Finyxan har man till att yxa till störar, hugga grenar och dela köttet innan man grillar :)

Macheten har vi för att ta oss igenom alla hallonbuskar vi har. Det växer ett "stråk" på 50m och 5m djupt med hallonbuskar och hugger man upp en "gata" så växer det igen på en vecka. Hallon är gott men....

/O

P.s. Vill ni ha gratis hallonbuskar med god växtkraft och fina bär - välkomna :) d.s.
 
Beppo skrev:
Behöver man en "garden-stroller" typ gödslare/såmaskin?
Absolut inte. Det beror på tomten. Vi har 2000m2 ren gräsmatta och att så, och senare gödsla med Algomin, utan maskin är jobbigt. Vi ska t.o.m. skaffa en litet större variant år. Men det är lika lätt att gödsla jämnt för hand som med en "stroller" tycker jag.

Beppo skrev:
Slangvinda, vilken modell?
Beror på hur lång slang du räknar med. Har du 20m skulle jag satsa på en sådan där "väggkrok" som man hänger upp slangen på. Vi har 50m slang så vi har en liten vagn som man rullar upp hälften på och andra hälften orkar man inte plocka undan eftersom vi vattnar olika delar av tomten nästan varje dag.

Beppo skrev:
Shit det här kommer bli dyrt  ::)
Jupp - men värt det :)

 
Här kommer några topp-tips!

Grensax:
Vi ärvde och fick en del saxar av äldre eller billigare model. Sedan köpte vi denna http://www.fiskars.com/SE/Trädgård/Product+Detail?contentId=84744 och den använder vi konstant, vinter som sommar. Utvecklingen går framåt och köp inte en utan utväxling, det gör att min fru kan klippa lika grova grenar som jag kan.

Sekatör:
Valdes av min fru, jag tyckte att den såg lite klen ut och att det dög med den macho sekatören från gardena som vi redan hade men efter att ha jobbat med den en stund så inser man hur viktigt det är att man väljer en sekatör med "rätt storlek" är den lite för stor så får man ont i händerna efter ett äppelträd ! Utväxlingen gör att torra grenar faller lika lätt som ung-skott.
http://www.fiskars.com/SE/Trädgård/Product+Detail?contentId=84766

Krattor och räfsor:
Vi köpte gardena combi-system efter att ha tröttnat på att ha 20-25 pinnar som står och ramlar ned på golvet, alternativt fastnar i varandra på ev. vägghållare.
Combi-systemet innebär att man köper en pinne (vi valde 2-4m teleskop) och sedan fäster man tillbehöret framtill t.ex. fruktplockare, kratta, räfsa, stuprörsrensare m.m.
Jag hatar dåliga verktyg och var lite skeptisk till "multi-verktyg" men nu är jag verkligen en förespråkare för kombinationen teleskop och t.ex. räfsa.
Nu i höstas så kunde jag räfsa löven, byta till stuprörs-rensaren och sedan förlänga teleskopet så att jag kunde räfsa ned löven från taket på garaget etc.
Perfekt !

Bra verktyg blir billigare i längden, och kolla pris utomlands!

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.