Hej, vi har en ny veranda där vi behöver en bänk, två meter lång, med utdragslådor under. Dessa ska vara låga, för på golvet under vill vi kunna ställa skorna.

Tanken är att använda en bänkskiva och montera lådor under. Och så vill man slippa stödben, förhoppningsvis kan svikten hållas ner med en stavlimmad skiva, lite osäkert kanske.

Vi reglade/kortlade inte specifikt för detta inne i väggen, så jag vågar inte förlita mig på att ställa skivan på en reglad ram på väggen (besår iofs av pärlspont på plyfa), utan det blir nog 30 mm skivor på gavlarna som får stå på golvet med golvsocklarna utanpå eller inte alls där gavlarna går ner. Hmm, snyggast vore förstås om man kunde skruva 45x70 runtom på väggen och lägga skivan på den :confused:

Se bifogad bild på en bänk från Larsson Furniture, något sånt är vi alltså ute efter, fast platsbyggt.

Har någon tips på utdragslådor som är max 150 mm höga som går att montera under bänkskivan?

Tacksam för svar!

/A
veranda.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

riddarholmen_bänk_i_ask.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Sätt lister runt om som du säger, det behövs inte alls så grova grejer, trä är starkare än du tror ;) Men kör på t.ex. glespanel 35x70 så blir det rejält så det räcker och lite att skruva i. Pärlspont på plyfa kommer hålla utmärkt att skruva i.

Tips på lådorna kan vara att köra med t.ex elfa utdragslådor/korglådor/meschlådor eller ikeas liknande variant, och bara sätta en träskiva längst fram för utseendet. Utdragsbeslagen monteras i trälister som sätts under själva bänkskivan.

Det blir rejält, enkelt och snyggt :)

En stavlimmad skiva av lite rejälare tjocklek, typ 27mm eller mer, kommer hålla finfint.
 
Tack för svar, var menar du att man sätter 35/70?
Jag tänker, om det nu håller att bara stödja på vägen när jag inte kan skruva i reglar, att man skruvar tre längder 45/70 mot varsin vägg 45cm upp från golvet, i U-form. Och ställer bänken på ramen som bildas.

När det gäller lådorna tror jag att det blir svårt att få till snygg front i trä på meshbackar...

/A
 
Jag menade 28/70, använd det istf 45/70 och gör en u-ram som du tänkt dig. Det räcker gott.

http://www.bygghemma.se/utomhus/byg...-mm/p-238376?gclid=CPPamvG8wb4CFQIMcwod2HwADw

Det är nog inte så svårt att få till ett utseende på lådorna likt det på bilden genom att fästa en träfront på meschbackar, fästes från insidan med 4 skruvar och chassibrickor rakt genom meshbacken och man får ha lite mellanägg för att få träbiten rakt.
 
Ok, jag ska nog försöka mig på att ställa på stödram på väggen trots allt, ser så mycket bättre ut än att använda stödben även om dessa skulle begränsas till bara sidorna mot vägg.

Vi har vattenburen golvvärme, och jag tror att det är viktigt att få upp värmen mot fönstren så det inte blir för mycket kallras. *Jag får väl såga ur i bänkskivan baktill, så att luften kan stiga igenom bänkskivan, men lämna så mycket att det fortfarande utgör bra stöd mot bakre vågräta väggregeln...

/A
 
Istället för att såga ut skulle jag också överväga att nöta lite på hålsågen för att göra en rad med hål nästan längst bak för luftflöde.
 
Ja, precis, såga en rad med hål i bakkant, med hålsåg, innanför där listen kommer, hål med 25-30mm diameter borde bli lagom.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.