Det är väl jag som är helt blåst, men...
Vi har fått murat upp en lecagrund som vi ska bygga altan på (tillfälligt, i framtiden ska här bli glasveranda, så grunden är en ordentligt byggd krypgrund).
Hur fäster vi golvreglarna i grunden? Det finns inga ingjutna stolpskor. Behöver vi slå ner det? Kan vi slå ner det? Vi vill ju som sagt inte sabba grunden inför glasverandabygget. Eller finns det något enklare sätt att göra det på?

Bifogar en bild på grunden, hoppas på kloka svar från er, för imorgon hade jag tänkt åka och köpa material :)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Först på med syllpapp, sedan en liggande syll som du fäster med t.ex. spikplugg avsedd för lättbetong/leca.
 
Klippspik
 
Lättbetongskruv tycker jag är super.
 
Aaah, så det fanns enklare metoder, superbra!
Menar ni alla att jag först bör lägga en syll att skruva golvreglarna i, eller kan jag skruva reglarna direkt i lecan (med syllpapp mellan)? Grunden är ju redan avvägd och i våg, så det behövs ingen syll av den anledningen, men kanske det finns nån annan anledning som jag inte tänker på?
 
Kan inte svara för de andra som svarat här, men jag hade definitivt lagt en liggande syll att skruva golvreglarna i (man får väl jacka ur golvreglarna lite om höjden är ett problem). På det sättet behövs det färre infästningar i själva lecan, och du fördelar vikten bättre för det blivande verandabygget).
 
Just det, smart! Tack B8q!

Funkar det att använda en trallbräda till detta tro, 28x120?

Fast det är klart, om vi ska ha kvar samma bräda sen till glasverandan så bör den väl inte vara tryckimpregnerad?

(Hade tänkt bygga hela altanen av oimpregnerat virke eftersom den ska ligga så få år, och av miljöhänsyn, men se det gick inte att få tag på :surprised: (utan att beställa, och jag är ju som sagt ute i dålig tid...))
 
Syll brukar vanligtvis vara av 45 mm virke så att det finns lite att skruva i. Ta en 45x120 eller bredare om lecablocken medger det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.