Jag har plöjt mycket text nu och förstått att Worx inte fungerar så bra om grannen planerar att skaffa en också. Vi har en granntomt där våra gräsmattor möts på en sträcka av 8-9 meter och jag är ganska säker på att den kommande grannen kommer skaffa robotgräsklippare.

Frågan är, hur störs Worx:en? Slutar den klippa helt, åker den över slingan och försvinner, snurrar den runt?
 
Om grannen har en HQ tycks problemet vara att Landroiden skiter i sin egna signal och istället söker sig till grannslingan. Med fasta barriärer går det tydligen att komma runt detta problem, dvs. låt klipparen smita och istället krocka mot något. "Problemet" blir längre söktid för att ta sig till laddaren, det betyder något försämrad kapacitet.

Två Landroids intill varandra har jag inte läst om, men har å andra sidan inte läst hela den tråden. Båda torde få problem?
 
Tobbe Arnesson skrev:
Om grannen har en HQ tycks problemet vara att Landroiden skiter i sin egna signal och istället söker sig till grannslingan. Med fasta barriärer går det tydligen att komma runt detta problem, dvs. låt klipparen smita och istället krocka mot något. "Problemet" blir längre söktid för att ta sig till laddaren, det betyder något försämrad kapacitet.

Två Landroids intill varandra har jag inte läst om, men har å andra sidan inte läst hela den tråden. Båda torde få problem?
Du skriver längre söktid för att ta sig till laddaren, följer den slingan förbi den utlagda barriären eller söker den slingan på någon annan plats? Känner den inte av slingan vid vanlig klippning utan "rymmer" - tar HQ slingan så borde den inte kunna gå till laddstationen förbi denna platsen ? Tacksam för en beskrivning hur den tar sig till laddning.
Kalmaj
 
Kalmaj skrev:
Du skriver längre söktid för att ta sig till laddaren, följer den slingan förbi den utlagda barriären eller söker den slingan på någon annan plats? Känner den inte av slingan vid vanlig klippning utan "rymmer" - tar HQ slingan så borde den inte kunna gå till laddstationen förbi denna platsen ? Tacksam för en beskrivning hur den tar sig till laddning.
Kalmaj
Det står en hel del om detta på "originaltråden" men har man ett hårt hinder så fungerar det enligt de som provat. När den går mot laddstationen så tappar den signalen när den närmar sig det utsatta stället, då gör den en piruett och söker efter slingan igen på annat ställe, oftast rätt över gräsmattan. Beroende på hur det ser ut skriver en del att de tjänar tid på detta i förhållande till att den går utefter hela slingan.
Två LR bredvid varandra får samma problem båda två vad jag har förstått av det som skrivs.
 
MBygga skrev:
När den går mot laddstationen så tappar den signalen när den närmar sig det utsatta stället, då gör den en piruett och söker efter slingan igen på annat ställe, oftast rätt över gräsmattan.
Så det kan innebära att den aldrig kommer till laddstationen om den kommer på slingan igen vid fel ställe varje gång efter "piruetten"? Då borde den ju bara köra runt, göra en ny piruett innan den kommit fram till laddstationen, och sedan köra ett varv till tills nästa piruett...?
 
M J skrev:
Så det kan innebära att den aldrig kommer till laddstationen om den kommer på slingan igen vid fel ställe varje gång efter "piruetten"? Då borde den ju bara köra runt, göra en ny piruett innan den kommit fram till laddstationen, och sedan köra ett varv till tills nästa piruett...?
Kan i princip bli så beroende på hur det ser ut på tomten och var laddaren står. Men det kan man ju justera genom att styra den med att lägga slingan så att LR när den mister sin signal står i rätt vinkel för att efter piruetten ta sig mot ungefär rätt ställe. Den brukar nämligen snurra ungeför lika långt varje gång. Inga problem att parera för det scenariot alltså.
 
Hejsan!

Jag skaffade en LD förra året och den har gått exemplariskt, men nu i veckan så skaffade grannen en HQ 220AC och nu fick jag flytta min tråd. Det sista så var jag uppe i 5 meter men ändå så får min frispel och säger att den är utanför området och snurrar som en piruett dansös.

Vet någon om dom senaste är ännu kraftfullare så jag kanske behöver längre avstånd än sagt i manualen.

Sedan är en fundering har någon försökt skärma av "grannens" signal, typ kan man klä in en del av LD i folie så den inte känner av HQ signal. Låter dumt men jag resonerar att kör då LD över LD kabeln så borde den vara så stark att den känner av dennas signal.

Känns lite surt då jag förra året köpte denna produkt och efter några veckors justeringar så har den gått perfekt. Nu behöva lägga en massa tid igen, det finns ju lite annat att pyssla med på vårkanten också ;)
mvh Pilan :)
 
Pilan skrev:
Hejsan!

Jag skaffade en LD förra året och den har gått exemplariskt, men nu i veckan så skaffade grannen en HQ 220AC och nu fick jag flytta min tråd. Det sista så var jag uppe i 5 meter men ändå så får min frispel och säger att den är utanför området och snurrar som en piruett dansös.

Vet någon om dom senaste är ännu kraftfullare så jag kanske behöver längre avstånd än sagt i manualen.

Sedan är en fundering har någon försökt skärma av "grannens" signal, typ kan man klä in en del av LD i folie så den inte känner av HQ signal. Låter dumt men jag resonerar att kör då LD över LD kabeln så borde den vara så stark att den känner av dennas signal.

Känns lite surt då jag förra året köpte denna produkt och efter några veckors justeringar så har den gått perfekt. Nu behöva lägga en massa tid igen, det finns ju lite annat att pyssla med på vårkanten också ;)
mvh Pilan :)
Du o grannen bör testa att köra växelvis med hjälp av timer.. funkar hos andra med samma problem vad jag har förstått.
 
peternicklas
Pilan skrev:
Hejsan!

Jag skaffade en LD förra året och den har gått exemplariskt, men nu i veckan så skaffade grannen en HQ 220AC och nu fick jag flytta min tråd. Det sista så var jag uppe i 5 meter men ändå så får min frispel och säger att den är utanför området och snurrar som en piruett dansös.

Vet någon om dom senaste är ännu kraftfullare så jag kanske behöver längre avstånd än sagt i manualen.

Sedan är en fundering har någon försökt skärma av "grannens" signal, typ kan man klä in en del av LD i folie så den inte känner av HQ signal. Låter dumt men jag resonerar att kör då LD över LD kabeln så borde den vara så stark att den känner av dennas signal.

Känns lite surt då jag förra året köpte denna produkt och efter några veckors justeringar så har den gått perfekt. Nu behöva lägga en massa tid igen, det finns ju lite annat att pyssla med på vårkanten också ;)
mvh Pilan :)
Känner igen det, har haft samma problem. Mot Bosch kräver den c:a 8 m. men till HQ c:a 6 m. Verkar som HQ har hittat på något med signalen på årets model. En del har provat med att trycka ner korrigerad plåt mellan de båda trådarna, ska visst fungera rätt bra. När den blir störd så hamnar den utanför området och stannar p.g.a. detta. Jag provade med 5 m. och då gick den som en skadeskjuten anka hela sträckan som låg utmed grannens slinga. Den kom vidare men sedan så regnade det och då gick det inte utan att öka avståndet mer.
 
Är det fortfarande problem med Landroid m 2.0 2014?
 
Vi har en Landroid2.0 2014..
Grannen har haft HQ i en vecka. HQ kom dit och grävde ner kabeln åt honom.

Vi har ett staket emellan våra tomter, så kablarna kanske ligger 50-60 cm ifrån varann.
Har ännu inte stött på några problem! :)
 
peternicklas
lazy rick skrev:
Vi har en Landroid2.0 2014..
Grannen har haft HQ i en vecka. HQ kom dit och grävde ner kabeln åt honom.

Vi har ett staket emellan våra tomter, så kablarna kanske ligger 50-60 cm ifrån varann.
Har ännu inte stött på några problem! :)
Samma sak med mig. Fungerar utan problem med Landroid 2.0 tillsammans med HQ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.