Jag har ett fönsterparti i en bärande yttervägg. Ovanför fönsterpartiet ligger idag en lådbalk (330 cm lång plus infästning). Denna balk är idag nedböjd och vilar på fönsterpartiet i mitten. Jag vill därför byta ut den mot en limträbalk.

Behövs bygglov eller bygganmälan för en sådan operation? Jag kommer inte att ändra fönsterhålets storlek.
 
Bygganmälan behöver du. Har du räknat på nedböjningen? En lådbalk (stål?) är troligen avsevärt styvare än en limträbalk med samma höjd. Så det låter som du byter ner dig.
 
Jag var otydlig. Lådbalken består av en övre och en undre träregel med plywood på var sida. Någon beräkning är inte gjord, men en vän som är konstruktör menade att en limträbalk i samma dimensioner är betydligt starkare och styvare.
 
OK, det kan nog stämma. Men du bör ändå få hjälp att räkna fram en lämplig dimension, om inte annat så bör du behöva en beräkning till bygganmälan.
 
O
Men om man inte ska göra några egentliga förändringar... bara byta typ av bärande balk, då borde det inte behövas någon bygganmälan... min känsla... Jag kan tänka mig att om du skulle förändra bärigheten ordentligt så skulle det behövas bygganmälan.
Det är en bra fråga...
För vad folk inte tänker på att gör man en större förändring i sitt hus så måste det till en bygganmälan eller bygglov.
River man en bärande vägg så måste man göra en bygganmälan...
Jag föreslår att du kollar med kommunen....
 
peroande skrev:
Tack för länken. Tyvärr fanns inte mitt användningsfall med. Jag letade lite och hittade denna dimensioneringsguide där mitt användningsfall finns med:
[länk]
Om du klickar på garageporten så kan du välja fönsteröppning, det väl det du söker?
 
JOW skrev:
Om du klickar på garageporten så kan du välja fönsteröppning, det väl det du söker?
det går bara att välja 1- eller 1,5-planshus. Jag har två plan.
 
Ok, då förstår jag. Sidan du hade var ju lika bra!

En annan enkel åtgärd är ju att ställa en stolpe mellan fönstren, men det kanske inte är ok enligt dina estetiska önskemål. Eller om det ska sättas in skjutdörrsparti.
 
Odjuret skrev:
Men om man inte ska göra några egentliga förändringar... bara byta typ av bärande balk, då borde det inte behövas någon bygganmälan... min känsla... Jag kan tänka mig att om du skulle förändra bärigheten ordentligt så skulle det behövas bygganmälan.
Det är en bra fråga...
För vad folk inte tänker på att gör man en större förändring i sitt hus så måste det till en bygganmälan eller bygglov.
River man en bärande vägg så måste man göra en bygganmälan...
Jag föreslår att du kollar med kommunen....
Jag har kollat med kommunen. Eftersom jag kommer att byta balktyp är det en förändring av den bärande konstruktionen även om det inte sker några ändringar av hålets storlek. En bygganmälan med dimensionseringsberäkning krävs därför.
 
JOW skrev:
En annan enkel åtgärd är ju att ställa en stolpe mellan fönstren, men det kanske inte är ok enligt dina estetiska önskemål. Eller om det ska sättas in skjutdörrsparti.
Stolpe är helt klar enklast, men jag vill om möjligt undvika det. Jag kommer att tilläggsisolera och flytta ut fönstren i den nya delen av väggen. En stolpe skulle behöva stå under balken, dvs i den gamla delen av väggen och därmed bli ganska djup. I stället för ett sammanhängande fönsterparti skulle jag få flera separata fönstergluggar bredvid varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.