Om man nu leker med tanken att man skulle hyra ut sina kunskaper inom framförallt det hemmatekniska och annat fix i hemmamiljön, skulle folk verkligen vilja betala för detta? Eller ringer då man sina släktingar? ;) Många som kontaktar mig - där av tanken. Känner mig lite naiv, skall man överleva måste man debitera 500kr timmen o ha fulla arbetsdagar vilket blir svårt när 70åriga paret vill få igång sitt nya internet. Visst kan man göra om modellen o ha en 3 timmars debitering som start/minimum/grundpris och sedan timlön efter detta, men då skrämmer man också iväg kunder. Jo visst kan man testa sig fram:)
 
Spontant skulle jag säga att det nog inte är särskilt lukrativt, många kunder där varje kund kräver sin insäljning av dina tjänster, marknadsföring och administration. Tid som du inte kan debitera utan skall täckas av intäkten från tjänsten.

Så om du behöver 500 kr/h och debitera 100% av arbetsdagen för att kunna överleva tror jag du ska se dig om efter andra alternativ. Men jag kanske missförstod där?
 
Jag skulle tro att när du talar om priset, t.ex. två timmar 1000 kr för att koppla upp 70-åringarnas dator eller byta lite lampor, så anlitar de nog hellre ett barnbarn eller en hjälpsam granne.
Det är väl den rollen du spelar idag, lite hjälpsamma herrn?

Det finns nog inget som vi tycker är så roligt som att glänsa med våra (ytliga) kunskaper inom IT.
Jag talar av egen erfarenhet :surprised:
 
Att jobba med något på heltid är en helt annat sak än att göra det på fritiden, dessutom kommer det helt andra krav in i bilden när man börjar ta betalt. Vems fel är det när 70-åringens dator hänger sig några veckor senare?

IT-tjänster fungerar bäst mot företagsmarknaden tror jag. Företag är oftast mycket proffsigare tjänsteköpare och framförallt har de mer pengar. Gå in på t.ex. ework eller keyman så kan du se om det finns några konsultuppdrag som passar dig. Enskilda IT-konsulter med egen firma kan ofta debitera mellan 600 - 1000 kr/h.
 
I Torrevieja där vi sommar semestrar varje år så startade ett gäng Britter en firma som hette Rent A Husband. Funkar kanske där för att folk är långt ifrån sina släktingar och de kanske inte kan språket. Men jag har ibland fått hjälpa våta kunder med att få igång wlanet hemma hos dem här i Sverige (jag är elektriker).
 
nattugglan11 skrev:
Om man nu leker med tanken att man skulle hyra ut sina kunskaper inom framförallt det hemmatekniska och annat fix i hemmamiljön, skulle folk verkligen vilja betala för detta? Eller ringer då man sina släktingar? ;) Många som kontaktar mig - där av tanken. Känner mig lite naiv, skall man överleva måste man debitera 500kr timmen o ha fulla arbetsdagar vilket blir svårt när 70åriga paret vill få igång sitt nya internet. Visst kan man göra om modellen o ha en 3 timmars debitering som start/minimum/grundpris och sedan timlön efter detta, men då skrämmer man också iväg kunder. Jo visst kan man testa sig fram:)
Nej,nej,nej.
Här på byggahus är vi överens om att timdebiteringen bör ligga på ca 200-250 kr inkl moms. Start,minimum och grundpris får ej förekomma och resor debiterar man inte för.

Dessutom blir man svinrik och lever guldliv på detta, så kör igång direkt!



























:)
 
  • Gilla
FrittDrag_II och 8 till
  • Laddar…
Det går väl bra om man säljer material med några hundra procents pålägg :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det finns nog inget som vi tycker är så roligt som att glänsa med våra (ytliga) kunskaper inom IT.
Jag talar av egen erfarenhet :surprised:
Roligt?? Det finns väl inget värre än när en "bekant" "kommer på" att man "kan det där med data" och vill ha hjälp med sin krånglande Windows PC. :confused:
 
  • Gilla
dsub och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte väl det, dags att fundera vidara ;)
 
Vet en person som lever på småfix +gräsklipppning/snöskottning och det finns gott om äldre som vill ha hjälp med tex sätta upp en gardinstång och liknande, inget med datorer ingår i hans verksamhet men övrig hemteknik.
 
  • Gilla
Norrhyttan
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Roligt?? Det finns väl inget värre än när en "bekant" "kommer på" att man "kan det där med data" och vill ha hjälp med sin krånglande Windows PC. :confused:
Du har inte märkt den störtflod av tips och hjälp som regnar in i teknik-forumdelen när dator- och nätverksproblem ventileras :cool:
 
KnockOnWood skrev:
Du har inte märkt den störtflod av tips och hjälp som regnar in i teknik-forumdelen när dator- och nätverksproblem ventileras :cool:
He, He. Ja anonymt ja. Inte lika roligt när man "petat" på "svärmors" dator en gång och därefter blir ansvarig för alla kommande problem, från blåskärmar till "microsoftuppringningar". :|
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Brukar göra 5-10 poleringar/lackskydd på bekantas/kollegors bilar varje år och det tycker jag lönar sig utav vad jag får i lönekuvertet:)
 
D09
Jag blandar aldrig in pengar när jag hjälper bekanta etc

Men är istället sparsam med vilka som är bekanta...

När jag byggde huset så hade jag väldigt få bekanta ;)

Är det bekantas bekanta som jag aldrig träffat så är det timme mot timme dvs ska finnas en möjlighet att bjuda igen med sin tid.

Finns det kopplingar till inkomst/ företag så tar jag minst 350 exl moms.
 
Mikael_L
nattugglan11 skrev:
Om man nu leker med tanken att man skulle hyra ut sina kunskaper inom framförallt det hemmatekniska och annat fix i hemmamiljön, skulle folk verkligen vilja betala för detta? Eller ringer då man sina släktingar? ;) Många som kontaktar mig - där av tanken. Känner mig lite naiv, skall man överleva måste man debitera 500kr timmen o ha fulla arbetsdagar
Nej.
Nu får du bestämma dig, antingen behöver du 300:-/ timme och fulla arbetsdagar eller så behöver du 500:-/ timme och halvfulla arbetsdagar.
Annars är du ute efter lön som en överläkare.

Sen kan det, beroende på tjänstens art, kunna vara ROT-berättigat, så då är vi snart nere på riktigt humana priser om du lyckas hålla beläggningsgraden riktigt hög.
Men ROT ska man nog inte basera sin verksamhet på, det kan blåsa iväg efter vilket valår som helst.

Jag tror dock ej på affärsidén, sånt här är saker som folk typ förväntar sig gratis, av vänner, släktingar och bekanta. Så det kommer att ta emot att ens hala upp 200:-/timme efter ROT.

Du ska hellre slå dig in på något som kostar vad folk redan är inställda på, ja helst att du kan vara betydligt billigare.

Köp ett litet hyreshus och var din egen vaktmästare och fixarkarl där. Då ger varenda egen verkad timme typ 4-600:- + moms i att du inte behövde anlita en hantverkare där för de pengarna.
Tillsammans med den rörelsen kan du försöka dig på att samtidigt odla den affärsidén som du startade tråden med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.