Hej!

Detta är mitt första inlägg här på forumet. Jag tycker det verkar välbesökt och seriöst så jag hoppas att ni kan svara på lite frågor/tankar jag har.

Det gäller mitt och min sambos första husköp och vi känner att det är en djungel och massa "fällor" som känns väldigt viktiga att man undviker.

Vi har räknat lite på det ekonomiskt och vi vill kunna känna oss trygga med ett hus även om vi båda blir arbetslösa eller sjuka t.ex. Så då hamnar vi på cirka 1,5 miljoner kronor för ett hus om man räknar med lite högre ränta än idag (tror vi då räknade på cirka 4-5 % ränta). Vi tycker det känns rimligt att 1/3 av ens inkomst går till boende (då räknar vi även med cirka 3 000 kr i månaden på underhåll av huset).
Vi har inga barn och planerar inte heller att vi ska ha det framöver, så det är helt ok med ett litet mindre hus. Vi är inte direkt händiga men kan såklart tänka oss lite mindre jobb som tapetsering/målning osv. Men gränsen går nog vid renovering av badrum/byte av tak/omdränering. Sådant kommer vi vilja lämna bort. Jag har även problem med kronisk huvudvärk och är ihopskruvad (ordagrant) efter en allvarlig MC-olycka så jag kan inte jobba så mycket fysiskt tyvärr.

Man har ju läst mycket om faran med gjuten bottenplatta fram till början av 80-talet (fram till 83-84 då cirka antar jag?) och fuktproblemen som följer med där. Men man läser ju även mycket om källare och krypgrund och att det ofta finns fuktproblem även där.

Har ni som har lite mer erfarenhet vilket typ av hus som skulle kunna passa oss? Vad man ska undvika osv? Så lite underhåll som möjligt och så problemfritt som möjligt. Enplans tegelhus med källare? Eller chansa rejält och köpa något nyare 90-tals hus för 1,8-2,2 miljoner? Det blir väl mindre underhåll, i alla fall initialt, vi är ju dock rädda för hur det går om någon av oss blir arbetslös vilket är svårt att komma ifrån. Kontantinsatsen till huset har vi redan ordnat.

Tips och tankar mottages tacksamt och ödmjukast!
 
  • Gilla
sweac
  • Laddar…
Omöjligt att svara på vilket hus som passar er, men Enplansvilla i tegel sparar en del jobb med ommålning osv, men de finns inga hus som är underhållsfria,

alla grundläggningstyper har sina fördelar/nackdelar, ja har precis köpt ett med torpargrund som var helt problemfri, så att döma ut ett hus pga vilken grundläggning de har känns fel;)

tipset ja kan ge är att undersöka huset väldigt noggrant innan ni köper, allt från grund till nock, att komma efteråt och gnälla på säljaren är i praktiken lönlöst,
 
vi har i alla fall hört att man ska undvika gjuten bottenplatta ifall den är gjort fram till början av 80-talet pga syllarna som går ner direkt i betongen och garanterat då blir fuktiga. Frågan är bara hur illa det är/blir.
Men man kanske inte ska döma bort dem då trots allt?
Vi vill helst ta så liten risk som möjligt så fram tills nu har vi främst kollat på källare och krypgrunder iom det. Självklart blir det aktuellt med en riktig besiktning när det blir dags. Men om besiktningsmannen bara skriver "riskkonstruktion" och låter det vara, så är det ju inga garantier på att det blir ett tryggt köp tyvärr.
 
Håller med tidigare inlägg, man får se på det specifika huset. Fick höra från besiktningsmannen att även torpargrunder anses vara riskabla numera när köpte ett sådant hus. För att skydda sig själv kommer besiktningsmannen alltid att skriva upp allehanda risker. Men om huset är 30 år gammalt och det är torrt och fint i krypgrunden kan man känna sig tämligen säker på att den är ventilerad ok, annars skulle det ha visat sig för länge sedan.
Detsamma gäller ålder på hus. Skulle alltid välja ett väl underhållet/renoverat äldre hus än ett slitet 90-talshus (de börjar ju bli till åren och kräver renovering också) om de likvärdiga för övrigt.

//Daniel
 
Redigerat:
undvik hus med en gillestuga i källaren :). För eller senare måste gillestugan rivas ut på grund av markfukten som orsakar mögel i gillestugans träkonstruktioner ( träreglar i vägg och golv).

Köp ett hus av ägarna som hade råd med löpande underhåll och renoveringar med gedigna material :).

Fundera på vilket uppvärmning passar er bäst: bekväm fjärrvärme eller något annat med eget arbetsinsats?

Kontrollera med kommun om avloppet är godkänd och med sotaren att skorsten går att använda.

Köp ett hus med en planlösning som passar er redan från början för det blir bara dyrt och jobbigt att bygga om och till och flytta på väggarna. Man tror att om man "bara" fixar det och det och det så blir det ett drömhus och efter 5 års av renoveringar ångrar man sej att man inte byggt ett nytt hus i stället :).

Vi satsade på en gammalt putsat tegelhus med dålig isolering och billig uppvärmning med ved. Helt ok kombination :)
Lycka till med köpet!
gaia
 
En källare generellt är dock ok ifall den inte är inredd? Iofs är väl alla det nu för tiden :/

Ja planlösningen lär vi inte ändra på, vi vet med oss att vi inte vill renovera mer än det nödvändigaste så vi kommer leva med befintlig planlösning. Det där med avloppet och om det är godkänt eller ej var nyheter för mig. Det är ju sådant man bara antar är ok!

fjärrvärme är väl inte ofta att det finns när jag söker runt. Ofta luft-luft ihop med svindyr direktverkande el tyvärr. Alt om man har tur luft-vatten eller bergvärme. Det känns ju också lite som att man får ta det man hittar? (sökt efter hus i ett tag nu utan att hitta något som passar oss, oavsett uppvärmningen).

enplans tegel verkar i alla fall bra för vår del känner vi!
 
Problemet med källare är fukt utifrån, och att många satte upp väggar av träreglar, i källare använder man med fördel stålreglar,

Uppvärmningen är en viktig fråga, vi har luft/luft och myseldar, behöver elda för värme när de kryper ner mot 20 kalla, vilken uppvärmningskälla som är bäst beror också från hus till hus
 
Träreglar utifrån då? Det kan ju vara lite svårt få reda på antar jag om man inte vågar lita på ägarna. Om de ens vet.
Jag vet iofs inte ens vad en regel är *känner mig väldigt obegåvad just nu*.
 
Generellt gäller att ser huset sunkigt ut så köp inte. Med din begränade arbetsförmga så tycker jag ni skall köpa 80-tal eller nyare. Även om huset underhållits så är det generellt mer att göra på gamla hus, alltid något nytt som går sönder.

En regel är en planka som är 45 mm tjock. Plankor är typ 17 eller 21 mm tjocka och 95-145 mm breda. Reglar i innerväggar är typiskt 45x70 eller 45x90 mm. I yttervägg 45x120 - 45x195 mm.

Undvik generellt källare om det går. Sutterräng är mycket bättre. Blir alltid fukt i källare. Är det källare så fråga när det är omdränerat. Bör vara gjort inom en 20-årsperiod och skall vara gjort med Platon eller Pordrän (eller ekvivalent). Vilket system som är bäst har orsakat religionskrig så det ger jag mig inte in på.

Sedan ett universaltest som alltid funkar: När ni närmar er huset så lukta, luktar det mögel så innebär det att ni har jobb att riva ut gillestugan eller bryta upp golven. Inget svårt men mycket jobb. Om det finns doftljus (speciellt i källaren) eller kaffe/bullar framme, eller ännu värre alla fönster står på glänt är det likadant - man försöker dölja ett problem. Gå ner i källaren och andas djupt, känns luften fuktig/rå så är det en dräneringsjobb på gång och det kostar typ 100-150 tusen om man lämnar bort det.
 
Anders_Nilsson skrev:
Generellt gäller att ser huset sunkigt ut så köp inte. Med din begränade arbetsförmga så tycker jag ni skall köpa 80-tal eller nyare. Även om huset underhållits så är det generellt mer att göra på gamla hus, alltid något nytt som går sönder.

En regel är en planka som är 45 mm tjock. Plankor är typ 17 eller 21 mm tjocka och 95-145 mm breda. Reglar i innerväggar är typiskt 45x70 eller 45x90 mm. I yttervägg 45x120 - 45x195 mm.

Undvik generellt källare om det går. Sutterräng är mycket bättre. Blir alltid fukt i källare. Är det källare så fråga när det är omdränerat. Bör vara gjort inom en 20-årsperiod och skall vara gjort med Platon eller Pordrän (eller ekvivalent). Vilket system som är bäst har orsakat religionskrig så det ger jag mig inte in på.

Sedan ett universaltest som alltid funkar: När ni närmar er huset så lukta, luktar det mögel så innebär det att ni har jobb att riva ut gillestugan eller bryta upp golven. Inget svårt men mycket jobb. Om det finns doftljus (speciellt i källaren) eller kaffe/bullar framme, eller ännu värre alla fönster står på glänt är det likadant - man försöker dölja ett problem. Gå ner i källaren och andas djupt, känns luften fuktig/rå så är det en dräneringsjobb på gång och det kostar typ 100-150 tusen om man lämnar bort det.
Tack för tipsen! Det där med grunder är en hel vetenskap dock tycker jag. Gjoten bottenplatta fram till början av 80-talet har man ju hört att man ska undvika då det blir väldigt dyrt att fixa fuktproblem i dem. Så då är det bara krypgrund och ev. då sutteräng som du säger. Men det måste väl vara en form av grund i sutteräng också på delen som ligger på mark? Antar att det ofta är gjuten platta där och då är vi tillbaka till fuktproblemen med äldre gjutna plattor igen.
Enklast vore ju om man kunde lägga kring 2,2 mille på huset och få en nyare bottenplatta gjuten ibörjan av 2000-talet. Det vore ju dock en risk att ta om man blir arbetslös eller långtidssjukskriven. Jag har fast jobb men sambon har arbete via bidrag till arbetsgivaren ifrån arbetsförmedlingen. Så det känns alltid mindre säkert då. Ingen fast anställning alltså.
 
Alla hus är risker och risker måste ni ta om ni vill bli husägare.;)
Jag har hus med gjuten bottenplatta -71 och här finns ännu ingen fukt i reglarna som ligger på plattan.
Det beror mycket hur marken ser ut och så det är inte bara plattan som är en riskkonstruktion.
Mitt hus skulle varit byggt med källare men tydligen så är inte marken lämpad för detta och det blev en vanlig platta enligt förra ägaren.
Oavsett hus och pengar måste ni kolla - undersöka husobjekten väldigt noggrant så det är i bra skick och allra helst på dessa grejor som ni inte kan reparera själva.
Undersökningsplikten är stor och dolda fel är just dolda och nästan omöjliga att hitta om det inte är av en slump.
Kolla även eldragningar i husobjekten.
 
Ja det där med risker förstår jag. Jag är bara ute efter att minimera riskerna i så stor omfattning som möjligt. Men jag bör alltså inte utesluta något hus bara pga typen av grund mao? Utan lukta mig till fukt och ifall det inte luktar någonting så är nästa steg att skriva kontakt med klausul att en besiktningsman inte får hitta något större fel? Är mest rädd bara att besiktningsmannen säger att han inte kan kontrollera fukten av olika orsaker och skriver bara "riskkonstruktion" och friskriver sig därmed för ansvar och så står man där med en skada för 300 000 kr efter några år.

För att kolla eldragningar så får man hyra in en elektiker antar jag? Det är väl inget som en besiktningsman gör?
Kanske samma sak med VVS?
Brukar man då göra det samtidigt i samband med besiktningen?
 
Helt rätt ...du ska inte utesluta något hus pga. grunden.
Kolla i din närhet om du har någon kunnig som kan hjälpa dig att kontrollera dom saker du är orolig för.
Läs gärna på alla dessa inlägg om (är detta ett dolt fel?)
Ang. fukt så finns det fuktmätare som man kan mäta med , kolla gärna badrum också då dessa är dyra att reparera´.
Lycka till med kommande husköp. :D
 
Ett annat tips är att kolla med grannarna, va har de för grundläggning, har de haft problem ? Grannar vet mycket mer än man tror, och du ska inte utesluta ett hus pga vilken grundläggning de har,

Det finns idag mig veterligen inget hus som är felfritt, söker man efter ett sånt ska man inte äga hus
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
jag tycker iofs. att man kan köpa hus med källare. MEN det skall inte vara boyta i källaren. Utan förråd, tvättstuga, kanske hobbyrum för lite snickeri, måla fönsterbågar och liknande.

Om då källaren är OK dräneringsmässigt, så behöver man inte skippa huset pga. källare.

Suteräng är jag personligen däremot lite mer misstänksam mot. Dels för att man då för det mesta har inredd boyta i delen med ytterväggar, och boytan sträcker sig oftast in delvis eller helt i källardelen av suteräng våningen.

Det finns många suteränghus som är väldigt svåra att dränera, de är byggda mot en bergvägg, ofta så nära att det inte går att gräva mellan källarväggen och berget. Ursprunliga dräneringen lades innan väggen var på plats.

Eller ännu värre att man byggt ut övervåningen över berget, så att man i princip måste riva våningen för att komma åt att dränera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.