Håller på renoverar huset.
Insidan har fått sig ett rejält ansiktslyft på nedervåningen nu under vintern. Det är nymålat, nytapetserat, köket var bytt för 2 år sedan, ombyggd hall. Under sommaren ska panel bytas ut och nymålas då alltså. Till vintern ska övervåningen renoveras. Och nästa vår/sommar ska taket bytas från tegel till plåt samt så ska badrummet göras om.

Nu har jag lite funderingar kring hur man ska värdera upp huset eller inte, har hört så olika genom alla år. Vissa säger att det är jätteviktigt för brandrisk etc att värdera upp, andra säger att då blir hemförsäkringen svindyr, högre skatt etc.

Vad är för- och nackdelarna enligt er på forumet?
 
När är senaste värdering?
Inomhus målning och tapetsering är inte värdehöjande ur försäljningssynpunkt, iaf inte enl de två mäklare jag hade kontakt med under försäljningen av mitt hus....
Jag hade väntat till efter du gjort dom två stora renoveringarna nästa sommar, det hade nog din bank oxå föreslagit....
 
Värdet är väl viktigast om man vill låna pengar trodde jag.

Jag tror inte att hemförsäkringen har något att göra med den senaste värderingen att göra, men ring och kolla med försäkringsbolaget.

Jag tror att taxeringsvärdet beräknas på andra faktorer än ytskikt men är inte säker.
 
Det finns ingen anledning att värdera huset, såvida man inte vill öka belåningen.

Ur försäkringssynpunkt har det ingen betydelse. Där kan det däremot vara bra att dokumentera åtgärder man gör, ex. med kamera, fast det skall inte vara nödvändigt.
 
Har du en villa-hemförsäkring med fullvärde så är det ju den som gäller. Normalt så beskriver man sin fastighet när man tecknar en försäkring med ålder ,storlek, badrum, kök etc och då även när större renoveringar har utförts. Det gör man för att vara rätt försäkrad, så bilder som intygar det man sagt är lämpligt vid tex totalskada.
 
Okej.
Huset värderades för två år sedan när jag köpte det. Sedan dess har jag ju som sagt renoverat hela insidan även om det inte har betydelse.
Men i höst kommer då huset vara ompanelt o nymålat samt ha en stor altan med tak. Tänkte mest på i fall huset skulle brinna ned? Det måste ju vara värt bra mycket mer nu i höst när jag är klar?
 
Du får ju vad huset är värt, du behöver inte göra nånting.
 
Jo, men om huset var värderat till 100.000:- när jag köpte det. Och nu är allting fräscht o nytt, så det är värt 300.000:- säger vi.
Då måste jag väl göra någonting så försäkringsbolaget får reda på att det inte är samma ruckel som när jag täcknade försäkringen? :)
Jag kan ju inte komma i efterhand och säga att jag gjort en massa om huset väl brunnit ned?
 
Du kanske skulle kolla med ditt försäkrings bolag, då får du veta exakt o slipper spekulera...en helförsäkring är helförsäkring, sen måste man ju försäkra lösöret för sig.
 
Som bla. jag redan sagt, se till att du är rätt försäkrad hur svårt kan det vara. Det är inte annorlunda med ett renoverat hus jämfört med vad som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.