Hej,

vi har köpt tomt och börjar så smått komma igång med byggprocessen. Bygglovsansökan är inskickad men ännu inte godkänd.

Men vilka försäkringar är bra att ha redan nu?
Tex, har vi i dagsläget en husvagn uppställd på tomten, samt en del verktyg och så. Dvs lösöre. Kan man teckna en hemförsäkring för det, fastän det inte finns något hus?

Och vad händer om det börjar brinna? Och hela tomten i princip brinner upp? Vilken typ av försäkring täcker då?

Har ni tips på bolag som har bra sådana här försäkringar? Vilka använder ni?

Tack på förhand!
//S
 
Hemmakatten
Ta kontakt med ditt vanliga försäkringsbolag. De har försäkring som täcker under byggtiden och som sedan övergår till en vanlig VillaHemförsäkring.
 
Oftast täcker din vanliga hemförsäkring dina saker (t.ex. verktyg) även fast de befinner sig på annan plats än i hemmet (dvs på ditt bygge) så det kan ju vara värt att kolla. Jag fick mina verktyg stulna från byggarbetsplasten och då ersatte mitt vanliga försäkringsbolag kostnaden (det var bara en vanlig hemförsäkring jag hade för min lägenhet via Moderna)

Vad gäller brand och förstörelse av själva byggnaden måste du täckna en separat byggförsäkring, inte alla som har det, men länsförsäkringar körde jag med tills jag flyttade in, sen blev det en vanlig villa-hem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.