Naturligtvis, men alla ormar är fridlysta nu så jag får smyga lite med det. Bäst är snok. :beer: :D
 
Jag kan varmt rekommendera bakmaskin för den obändige.. ;) Jag gillar också hembakat, men tycker det är klabbigt och slabbigt att kleta deg. Fick en bakmaskin av min far och den använder jag ofta, följ recepten i medföljande bok och du får kanonbra bröd, brukar även leta "vanliga recept" men dela dom på hälften så är det lagom för min maskin, en annan fördel är att brödet är klart lagom till frukost!
 
Testade en ny laddning till helgen, dock inget lantbröd utan en annan favorit, russinfrallor, efter ett recept på internet som hade fått bra betyg. Resultatet blev som vanligt sisådär.

Gjorde som följande:

Blanda rågmjöl och kruskakli, blanda med kokande vatten, olja, russin

svalna till fingervarmt, lös upp jäst i en halv dl fingervarmt vatten, häll i och tillsätt litet salt. Blanda.

Tillsätt ca 8 dl specialmjöl, blanda runt ca 5 minuter med degkrok

Låt jäsa 30 minuter (jäser upp ganska fint)

Kör med degkrok ca 15 minuter och tillsätt ca 1 dl extra mjöl så det släpper i bunken.

Sen rullar jag ut degen till en lång korv, skär den i bitar och sen rullar jag dessa bitarna till bollar som läggs på plåt, ska sen jäsa 40 minuter och bli dubbelt så stora.

Det är här jag får problem, de jäser inte upp knappt nåt alls, kanske 20 % extra jäser de upp. Och är jag inte snabb med att lägga in med dem i ugnen efter deras jäsning säckar de ihop och blir som pannbiffar (hände med en plåt, då det ringde i tfn precis när jag skulle sätta in den andra plåten i ugnen (körde två omgångar)

Resultatet av den plåt som inte säckade ihop men som bara jäste 20 % blev ganska kompakta torra bullar som förvisso smakar gott och nybakat men som inte alls ser ut som de luftiga och saftiga russinbullar man kan köpa på willys. Snarare som tennisbollar eller de där grahamsbullarna man bakade i skolan... inga pösiga frallor här inte.

Så det måste vara något med jäsningen som blir fel. Hur är det med värmen egentligen, ska man tillföra extra värme under jäsningen? Frun tjatar om att ugnen ska stå på 50 medans den jäser under handduk i ugnen (båda jäsningarna), men jag är rädd att det blir för varmt för de stackars jästsvamparna. Och hur länge ska man köra med degkroken? Går det att köra sönder glutentrådarna om man kör för länge? Det är ju konstigt att första jäsningen (innan allt mjöl) blev okej, degen fjädrade tillbaka när jag tryckte på den. Det var sen vid andra jäsningen när de var utrullade som bollar på plåt som de inte jäste speciellt mycket. Kanske var det värmen som hade kört slut på svamparna, och denna sista omgång med 40 minuter i 50 gradig ugn som tog död på det hela?

Har visst för mig att salig mor alltid vid bullbak lät degen jäsa med värme, antingen på en varm platta eller vid den varma vedspisen... men ser aldrig nåt om detta i recepten...

Nån som har nåt bra förslag, annars ger jag upp detta projekt. Jag tror inte det är fel på råvarorna, snarare är det nåt jag gör fel under bakprocessen (och så invecklad är den ju inte). Det verkar vara nåt som händer mellan första jäsningen (som går bra) och knådning och andra jäsning (som blir totalt misslyckad).

/S
 
50 grader är troligen alldeles för varmt för jästen.

Runt 25 grader har jag för mig ska vara optimal temperatur. Förr brukade man jäsa "nära spisen" eller liknande eftersom man ofta hade kallare än 20 grader inomhus, men i dagens läge har väl de flesta minst 20 grader inomhus och har man då inte dragigt så bör det räcka med att täcka med en bakduk.
 
Nerre skrev:
50 grader är troligen alldeles för varmt för jästen...
Som jag ser det gjorde Steve5432 tre grundfel:

1.
Fel proportioner vätska/mjöl. Grundreceptet brukar vara 5 dl vätska tilll 13 dl mjöl.
Därför blev Steves deg lös och kladdig.

2.
För lite bearbetning. Bearbetningen har inte bara som mål att blanda ingredienserna,
utan gör att proteinerna bildar långa kedjor som håller samman degen och sedan brödet.

3.
För hög jästemperatur. Får inte vara över fingervarmt.

4.
Ingen knådning efter den första jäsningen. Degen skall bearbetas och formas till limpor, bullar eller vad det skall bli.
Och sedan efterjäsas på plåtarna.

5.
Nu kommer det underliga: Mer mjöl och annat tillsattes degen och processen började om från början.
Men hur skall den nya "mjölblandningen" kunna jäsa? Jästen har ju redan gjort sitt.

Oj det blev fler än tre punkter.
Lika bra att avsluta med den sjätte då :)
6.
Börja med ett enklare recept! Färsk hembakat bröd är gott även om det är enkelt (y)

Citat från http://www.kronjast.se/content/fragor-och-svar
Jag startar som regel med kall degvätska och degen får efter knådning en temperatur mellan 20 och 30 grader. Är det ett problem för jäsningsproceduren?

Nej, optimal degtemperatur vid jäsning är 25 - 28°C.

Degen vill inte jäsa ordentligt. Vad gör jag för fel?

De vanligaste orsakerna är: För kall eller varm degvätska, mjöl av sämre kvalitet med låg glutenhalt, för kort bearbetningstid av degen, salt eller socker har kommit i direktkontakt med jästen.

PS
Min salig mamma, som var mycket snäll, men kanske ingen hejare i köket gjorde så här:
Smulade ner jästen i bunken och hällde på saltet. Det blev en simmig röra, för saltet drog ut all vätska ur jästen.
Att det samtidigt dödade hälften av jästsvamparna förstod hon inte.
Och brödet och bullarna blev dåligt jästa, torra och tråkiga.

Men hon var en hejare på frasvåfflor (y)
 
Jag håller med ovanstående förutom på punkt 6, där jag istället säger baka samma bröd om och om igen tills det blir bra.
(När det gäller vätska/mjöl så har jag ingen koll....jag ser på konsistensen om det är lagom).
 
Fast det är ju vettigare då att om och om igen baka ett enklare bröd (med inte så många olika mjölsorter och tillsatser).

Värt att tänka på att i stort sett alla tillsatser utom vetemjöl kommer att göra att brödet håller ihop sämre.
 
KnockOnWood skrev:
Ingen knådning efter den första jäsningen. Degen skall bearbetas och formas till limpor, bullar eller vad det skall bli.
Och sedan efterjäsas på plåtarna.
Detta stod det i receptet, jag trodde att bearbetning innebar knådning i köksassistent.

Tack för tipsen, ska göra ett nytt försök med halv sats, och utan en fru i köket, då blir det nog bättre.

/S
 
Nej, bearbetning av degen efter jäsning är nåt helt annat, det är mer knådning för hand. Har du ingen kokbok? Där brukar det stå rätt bra beskrivet.
 
Nerre skrev:
Har du ingen kokbok?
Kokbok?? Det är ju som att läsa manualen innan man startar den nya dyra maskinen. ;)
 
Alfredo skrev:
Kokbok?? Det är ju som att läsa manualen innan man startar den nya dyra maskinen. ;)
Ett fel med de nya minimalistiska köken är att det inte finns plats för kokböcker.
Och om det fanns det skulle man inte hitta dem, för alla luckor är likadana.
Knappt man hittar kylen ju.

Äääh, kokbok? Enklare (och snabbare) att skriva och fråga på något forum :)
 
Hej!

Här är receptet

http://heavenlycupcake.se/russinfrallor/

Tycker mig ha följt det till punkt och pricka (bortsett från att min kära fru tvingade mig att jäsa i ugn med svag värme på).

Bara så att jag förstår, är inte knådning det som degkroken gör? Det är väl själva syftet med assistenten, att lägga ingredienserna i en bunke och sen låta maskinen göra grovjobbet (blanda, knåda)?

Kan tillägga att jag inte har bakat så mycket i mitt liv, började detta mer för att min kära fru önskade sig en köksassistent i julklapp för att det skulle bakas mycket bröd och annat. Efter 3 månader stod maskinen fortfarande oanvänd, och då jag är allergisk mot att ha grejor som bara står och samlar damm (hellre då ge bort eller sälja) tänkte jag göra ett försök att baka bröd ( som jag äter ganska mycket av varje dag).

/S
 
Som jag förstått det så bildar mjölet under jäsningen en massa glutentrådar. Det är de som så att säga ger brödet dess struktur. När man knådar degen så pressar man ur koldioxiden som blåst upp degen och sträcker ut glutentrådarna lite, men håller glutentrådarna relativt intakta. Degkroken däremot sliter sönder glutentrådarna.

Man brukar säga att man inte ska bearbeta degen för mycket efter jäsningen, just eftersom man då sliter sönder glutentrådarna för mycket.


Googlade lite och det verkar som jag har missförstått i alla fall en del av ovantående... Här stod det MYCKET.... :)

http://bakkemi.se/bageri/degen.html

Ett stycke på den där sidan säger:

När degen har knådats väl har många starka kopplingar bildats och degen är slät och elastisk. I degen finns nu nätverk av gluten och stärkelse.

Då degen är färdigbearbetad är "glutenfilmen" tunn och följsam.

Om nu degen fortsätter att knådas intensivt brister de starka kovalenta kopplingarna och degen tappar spänst och flyter ut, den är överarbetad.
 
Redigerat:
Nerre skrev:
Som jag förstått det så bildar mjölet under jäsningen en massa glutentrådar. Det är de som så att säga ger brödet dess struktur. När man knådar degen så pressar man ur koldioxiden som blåst upp degen och sträcker ut glutentrådarna lite, men håller glutentrådarna relativt intakta. Degkroken däremot sliter sönder glutentrådarna.

Man brukar säga att man inte ska bearbeta degen för mycket efter jäsningen, just eftersom man då sliter sönder glutentrådarna för mycket.


Googlade lite och det verkar som jag har missförstått i alla fall en del av ovantående... Här stod det MYCKET.... :)

[länk]

Ett stycke på den där sidan säger:
Det där fattade jag inte så mycket av :)

Hittade ett enklare recept på frallor, får prova med det.

http://receptfavoriter.se/recept/enkla-frallor.html

Enklare kan det nog inte bli. I detta recept knådar man bara en gång, och då i endast 5 minuter. Dock rekommenderar man att jäsningen kan ske "på ett varmt ställe"... hmm undra hur varmt då....

/S
 
Hemmakatten
Jag brukar ställa mina plåtar i teknik/pannrummet. Där är det uppåt 28 grader vilket är perfekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.