Hej.

Har varit i kontakt med ett par banken nu under dagen.
Länsförsäkringar, Danske Bank samt Skandiabanken.
Samtliga har när jag berättat att jag har frågor angående lån för att bygga ett lösvirkeshus direkt sagt att de har en policy sedan nyåret att de inte lånar ut för det.
Utan istället kräver att man köper huset från en husleverantör såsom A-hus, Eksjöhus eller liknande.
För min del låter detta helt befängt.
Jag har endel kontakter i byggbranchen och för min del skulle det innebära en rejäl besparing att bygga lösvirke gentemot att köpa ett nyckelfärdigt hus.
Givetvis rekommenderar de att man ska kontakta den hustillverkare de samarbetar med.

Har några fler stött på samma problem och isåfall hur har ni gått vidare.
Vilka banker lånar ut till lösvirkes hus?

Skulle även gärna vara intresserad av den "riktiga" anledningen till att dessa banker inte lånar ut till lösvirke.
En anledning jag har fått att en bank hade "åkt på några nitar när de lånat ut till lösvirke" dock köper jag inte det för 5-öre.
Bankerna gör vinster som aldrig förr.
 
Prata med din lokala sparbank, vi fick ett helt annat bemötande av vår sparbank än av de andra bankerna när vi påböjade vårt självbyggda lösvirkeshus.
 
Instämmer. Det låter helt befängt. Vilket iofs låter rimligt med tanke på att det är banker vi pratar om.
Så där beter man sig när man tjänar pengagräs och inte anser sig behöva några nya kunder.

Du får leta vidare och se om det finns några riktiga seriösa banker därute.
En seriös bank/bankman avfärdar inte en potentiell kund på tramsorsaker.
 
  • Gilla
Stearbear
  • Laddar…
Ska stämma möte med Swedbank under morgondagen då jag fick ett trevligt bemötande av en tjej på kundtjänst.
De gjorde en bedömning från fall till fall som det hette.
De banker jag listade här över har jag inte mycket över för.
Skulle viljan finnas hos dom skulle de utan problem kunna låna till lösvirkeshus utan att själva ta några större risker än andra.
Får som sagt leta mig vidare med de banker som återstår.
Tack för hjälpen
 
Min lokala sparbank var ingen bra upplevelse. Gick dit med alla ritningar för ett möte. Efter presentation av ekonomi och ritningar skulle de räkna på saken och ta upp det på sitt gruppmöte för bolån där varje handläggare skulle argumentera för "sin kund".

Fick besked efter några dagar att de inte kunde bevilja lån. Vår månadsbudget skulle inte gå ihop om räntan steg till 7,3%. Med deras krav på amorteringar skulle vi gå 18.000 back per månad i ett sånt läge. Jag försökte få besked om hur de räknat ut denna summa men de kunde inte riktigt svara. Hon mumlade något om risk-klassning på försäljningen av vårt befintliga hus. Produktionskostnaden var beräknad till 4.5 milj.

Då hör det till saken att jag kom med 20% kontant, kunde visa ytterligare säkerhet på ca 20% i värdepapper plus ca 10% i stay-on-avtal på jobbet.

Nä, hos den banken kändes jag inte välkommen. Högst märklig upplevelse.

Efter det pratade jag med Länsförsäkringar och några till som inte hade några problem alls - ända tills de fick veta att det var lösvirke. "Det lånar vi inte ut till." Nu började jag tycka läget var riktigt tråkigt men tog kontakt med SEB som löste det. Dock inte riktigt läge att förhandla om räntan med så få alternativ på marknaden....
 
D09
Märkligt, de stora husbolagen har säkert varit med och tyckt till i jaktstugan ; )

Hitta på ett nytt ord för lösvirke som låter tillräckligt snurrigt och trendigt för att dom ska nappa =P
 
Skandiabanken?
Det är inte så att du blandar ihop vilka som överhuvudtaget ger byggkreditiv. För det gjorde varken skandiabanken eller danske när jag byggde.
 
Skandiabanken kräver ett färdigt hus eller köp av lägenhet för bolån, godkänner inget nybygge av någon sort.
Danske Bank godkänner inte lösvirkeshus men nyckelfärdigt från husfabrikant går utmärkt.
Vet inte om det kan variera mellan olika kontor?
Nytt ord för lösvirkeshus kanske skulle vara något :)
 
Finns bara två banker värd namnet i detta land. SHB och SEB, kolla med någon av dem
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Många av de nya "bankerna" vill enbart ha guldäggen, dvs enkel hantering av säkra pengar via Internetbaserade tjänster. Och vi som konsumenter är en del av det som jagar varje 0,01% vilket slår ut de lokala kontoren med god förankring/kännedom om just det området, fingertoppskänslan försvinner och en enkel kalkylmodell i ett centralt kundcenter säger som i Little Britain "The computer says no".
Så besök de lokala kontoren och låt dem titta på dina huskalkyler.
Kanske inte alla de lokala kontoren ;)
https://www.youtube.com/watch?v=ayPD0U_FO4Y
 
  • Gilla
Henrik Sim och 1 till
  • Laddar…
Antagligen så ser en del banker risker med sådana hus. Säkerligen beroende på att de har dåliga erfarenheter kring lösvirkeshus, det är min gissning. Det är säkrare att låna ut till någon som köper en färdigbyggd bil än någon som köper den i delar och ska montera ihop el, osv. själv:).
 
Tror inte att det per automatik blir säkrare för banken att man bygger med en av de större husföretagen, däremot blir det mindre jobb för dom.
Stämde träff med en tjej på Länsförsäkringar eter att fått nobben per telefon när jag berättat om det planerade bygget.
På mötet gick allt mycket bättre och det är nu inte längre kalla handen till lösvirke. Tänk vad ett personligt möte kan göra...
Kanske ska tydliggöra att med lösvirke för oss tar vi in en liten "mindre" med stor erfarenhet av hus som ska bygga vårt hus. Det kommer det inte komma i moduler eller liknande.
Något jag även förklarat för bankerna tidigare men som inte hjälpt tidigare.
Har kvar att kontakta SEB samt SHB
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
K
Låter som att man kanske ska försöka skippa bankerna helt när man bygger sitt hus och belåna det först när allt är klart...

Har en riktigt fin tomt med taxeringsvärde på runt 2 miljoner. Skulle man inte kunna belåna tomten och använda dessa pengar för att bygga sitt eget lösvirkeshus?
 
Kallebo skrev:
Låter som att man kanske ska försöka skippa bankerna helt när man bygger sitt hus och belåna det först när allt är klart...

Har en riktigt fin tomt med taxeringsvärde på runt 2 miljoner. Skulle man inte kunna belåna tomten och använda dessa pengar för att bygga sitt eget lösvirkeshus?
Jag ser nog ingen skillnad, det banken gör om den agerar trovärdigt är en total översyn av dina ekonomiska förutsättningar så kan du stoppa in en säkerhet på 2 mille på huslånet utifrån din fastighet så blir de säkert glada och ger dig ett lån inom acceptabla gränser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.