Letar efter en liten 230 V larmlampa för utomhusmontage, helst IP65.

Ahlsell har en liten armatur med rött glas, men den har för dålig IP-klassning för att sitta ute vid pumpbrunnen när det vräker på regn och vind från havet.

Det får gärna vara någon typ av blixtljus, men fast rött sken duger.

Finns det något lämpligt som någon kan rekommendera?
 
el_richard skrev:
[länk]
Det var den jag tittade på hos Ahlsell, rätt spänning och lagom storlek, men jag tycker inte att IP-44 räcker. Finns det något liknande i IP-65?

Screen Shot 2014-05-21 at 4.35.55.png
 
Sök på hinderljus. Dessa sitter i master för mobiltelefoni. Vet inte vem som säljer dessa, men de borde ju gå att hitta via grossister.
 
Lanterna till båt? Visserligen 12V
 
Kanske ett positionsljus till lastbil. Titta här. www.hba.nu
 
Tobbe_74 skrev:
Kanske ett positionsljus till lastbil. Titta här. www.hba.nu
Gick in på Swedol och hittade den här från HBA för 349 spänn plus moms! (y)

Screen Shot 2014-05-21 at 14.29.15.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Testkörning av stroblampan och spänningsförsörjningen vilken byggd av delar från ett trasigt kretskort som suttit i värmepumpen.

Screen Shot 2014-05-22 at 9.04.30.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Silikonklägg som lite extra skydd och klart för montering. Det slaktade NIBE-kortet i bakgrunden.

Screen Shot 2014-05-22 at 9.08.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Monterat och nästan klart. Lampan ska sitta vertikalt, det fattas en plåtbit just nu.

Funkar gör det i alla fall. :)

Screen Shot 2014-05-22 at 15.29.48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Ett tipps är att i kopplingslådor som monteras i "tuff" miljö med vatten kommande ovanifrån är att gå in med samtliga kablar på undersidan.
detta för att förhindra vatten letar sej längs med kabeln in i koppliningslådan.

det fungerar som du gjort men hur påverkas tätningarna med tiden av väder och vind o kyla.
Min erfarenhet säger att man med tiden får problem, med kabelingångar uppåt, Denna erfarenhet grundar jag på reparationer jag gjort, där vatten kommit in i kopplingsutrymmen.

+ att när kablarna som kommer uppifrån går in på undersidan så blir det en "droppnäsa" på kabeln så vattnet inte ligger mot tätningen
 
Ja, det är helt klart önskvärt, och något som jag alltid gör när det finns möjlighet.

Tyvärr tillät inte kapslingen som jag hade tillhands mer än två genomföringar i botten. (Amatörens ursäkt, ett proffs hade beställt fram en annan låda..)
 
Med så rejäl dosa och förskruvningar är risken för såna problem näst intill obefintlig. Men varför har du två kablar uppåt mot lampan?
 
Kabel nr 2 vänder nedåt i skenan. Den går till flottören för larmet i brunnen. De två undre kablarna är inkommande matning (N1XV2,5) och anslutningen av pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.