Mitt kök levereras med spånskivor på väggen. Kan jag prima direkt på spånskivan och sen kakla, eller måste jag först sätta upp gips och sen kakla på gipset?

bild 3.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
i Cascos broschyr: "I torra utrymmen går det bra att sätta kakel och klinker med Casco Kakellim
3461 direkt på spånskivor."
 
  • Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Jag hade satt 6mm renoveringsgips med förskjutna skarvar och sedan primat och kaklat på den istället. Personligen tror jag att det bara är en tidsfråga innan fogarna spricker om man kaklar direkt på spånskivor. Speciellt om en fog hamnar i linje med en skivskarv.
 
Mina föräldrars hus fr -73 har spånskivor i väggarna, och kakel ovan diskbänken. Finns mig veterligt inga sprickor.
De har även klinker i hallen direkt på golvspånet. Inga problem där heller. Har alltså hållit i >40 år nu.
Så uppenbarligen går det att kakla och klinkra direkt på spån med gott och hållbart resultat. Jag var dock inte så gammal på den tiden och kan tyvärr inte redogöra för hur det är gjort.
 
  • Gilla
klorena och 1 till
  • Laddar…
Jag har satt direkt på spån i olika projekt. Aldrig något problem än. Jag anv primer och vanlig fix, fog.
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
Ska det inte vara först spånskivor och sen gips? Det har man sett i vartenda byggprogram som finns, och så har jag byggt när vi renoverande här hemma. Då får man dött material att tapetsera, kakla på och spånskivan bakom för att enkelt kunna hänga upp tunga skåp, tavlor etc utan att behöva trixa med molly osv. Varför bara spån, känns väldigt dumsnålt? Eller har de glömt gipset?

/S
 
Jag hade aldrig gjort, det är att jobba emot naturlagarna då spån inte är ett dött material. Men hur gör du sen med resten av huset? Jag har spån i mina väggar och nästan alla skarvarna spricker, jag sätter gips i alla rum jag renoverar.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Men några rader kakel ovanför diskbänken kommer aldrig att belastas av annat än en disktrasa då och då. Det finns flexibelt fix/kakellim och fog om man är rädd för att det skall röra på sig. Jag skulle gipsa om jag gjorde väggarna också, men sitter det redan spån så verkar det onödigt att bygga ut ytterligare och minska bänkytan.
 
  • Gilla
klorena
  • Laddar…
I mitt förra hus satt det kakel på spånskivor på en vägg. Där sprack fogen hela tiden på just 1 ställe, det va från kanten av ett fönster och neråt. Jag antar att spånskivan under va skarvad där. Jag fogade nog om just den lilla biten 3-4 gånger under åren.
 
Jag har lagt klinker på spånskiva. Skulle inte vara några problem enligt byggvaruhuset och jag har inga sprickor än 2,5år senare
 
Vilket byggvaruhus rekommenderar det? Alla andra som är i branschen gör det nämligen inte.
 
Det var en kille på bauhouse som sa att det inte skulle vara några problem sålänge det inte var våtrum och att jag primade före.
 
Jag hängde stora kakelplattor på plywood men använde sättlim ( pl400) och fogade med våtrumssilikon då jag var rädd för att träet skulle röra sig relativt det stumma kaklet och spräcka fix och fog. Det ser bra ut 12 år senare, inga skador.
 
O
Det verkar vara 2 läger... för och emot....
Många av de som är för har det fungerat för... Min gissning är att det kommer att fungera. Man kan testa å skruva åt spånskivan lite till... så att den blir så stum som möjligt....Sen kakla. Jag tror inte det kommer att röra sig så mycket att det spricker. Men jag gissar bara.
Däremot skulle jag nog inte lägga klinkers direkt mot en spånskiva... Men där blir det lite annorlunda....
 
M
237 skrev:
Det var en kille på bauhouse som sa att det inte skulle vara några problem sålänge det inte var våtrum och att jag primade före.
Ja bauhaus har ju rykte om sig att ha kompetent personal... :confused:

En vän ville ha övermålningsbar målarfog och blev påsåld silikon som "skulle funka lika bra". Kul då när färgen flagade av överallt det var fogat... :thumbdown:
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.