Hej alla experter! Insåg nu efter första gräsklippningen för i år att det är dags för en robot. Total tomtytan är 750m2 varav ca 450m2 är gräsyta, inga större konstigheter på tomten. Har dock ett äppelträd och ett plommonträd så lite fallfrukt kan förekomma. Har fastat lite för robomow rc306 alt Husqvarna 308, Husqvarnan verkar folk vara nöjda med? Robomowen har jag dock inte hört så mycket om förutom den större 630:n. Kan köpa både robomow och husqvarna hos lokala butiken och båda säger givetvis att deras är bäst. Någon som har erfarenheter eller några andra tips?
 
peternicklas
Ta och titta på Landroid M 2.0. Mycket prisvärd klippare.
 
Vad blev det för dig? Har ungefär samma dilemma.
 
OpiMaza
Jag har en 305 och är jättenöjd, men det finns ju som sagt va andra märken.
Om jag skulle köpa en ny igen så blir den en Husqvarna
 
Husqvarna alla dar i veckan!
 
Hej,
Funderar också i liknande banor mellan Husqvarna 308 och Robomow RC306. Jag ser givetvis för och nackdelar men är rädd att ingen av maskinerna riktigt klarar förutsättningarna jag har. Har en 400m2 stor matta avskild mellan fram baksida med en smal passage på 10m som är 1m bred. Det är plattor så kommer inte ha problem med klippresultat, bara att den tar sig igenom, dock hamnar slingan under 5cm betongplattor. Dessutom har jag 2 lutningar på 35% upp på en kulle. Båda passagerna är ca 2m breda och 3m långa med en höjdskillnad på 1m. Klarar Robomow en lång smal passage och eller klarar 308an lutningar på 35% trots specifikationen? Har du någon erfarenhet av dessa modeller?

Har satt upp plus och minus om maskinerna som jag ser det.

HQ 308
+ Guide kabel
+ Klipper av gräset
+ Säkerhet/Driftsäker
- Lämnar ca 15cm oklippt vid kanter.
- Klarar max 25% (?)

Risk: Att den inte klarar min lutning på 35%.

RC 306
+ Kantklippning, lämnar ca 5cm oklippt vid kanter.
+ Klarar 35% lutning
+ Appstöd
+ Klipper löv och mindre grenar
- Saknar guide
+ Helt valfria klippscheman
+ Snabb
- Högljudd
- Rycker av gräset (som traditionell klippare)

Risk: Att den inte tar sig igenom passager
 
OpiMaza
Tack OpiMaza,

Att 305/308 klarar av min passage verkar inte vara några större problem. Tyvärr talar lutningen mot.

Kan någon bekräfta att Robomow RC306 (eller liknande modell) klarar 35% lutning och/eller klarar av en smal lång passage? (10m lång, 1m bred, vid något kortare parti är det bara 85cm brett).
 
Vi har precis köpt en Robomow RC306 so en ersättare till en Wiper Blitz XP då denna gick sönder.

Vi har en liten men mycket kuperad baksida som Wipern klarat av fint. Vissa ställen med lutningar på 30 grader (blir väl typ 60%) och det har Wipern fixat.
306an klarar av de flesta områdena bra på vår gräsmatta även om lutningarna överstiger 35%, de allra brantaste delarna tar en dock inte uppåt utan bara neråt.

Dock så har den problem om det lutar för mycket sidleds längs begränsningskabeln. Då vill den gärna halka utanför. Om du vill så kan jag mäta ungefär vid vilken sidledslutning längs kabeln den få problem.
 
Tack, då vet jag att den klarar lutningen! Skönt! Vi har dock ingen lutning mot begränsningskabeln, så du behöver inte mäta för min skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.