Hej

Vi bygger ut huset. På grund av att tomten lutar så bygger vi in garage under huset i den nya delen.
Det ska bli ett energihus och väggarna på ovanplan ska ha ca 30-40 cm isolering. Huset ska ha FTX och värmesystemet är inte riktigt avgjort, vi tittade först på bergvärme men det ser inte ut att löna sig, så luft-vatten blir det nog.

Jag har hela tiden tänkt att jag ska ha golvvärme i garaget, men jag börjar nu tveka. Det är/blir golvvärme i resten av huset, men frågan är om det är motiverat att lägga i en halv kilometer värmeslang i garagegolvet. Det är isolerat med 30 cm underifrån. Jag har inte tänkt ligga på golvet och meka särskilt ofta, rimligtvis ett par däckbyten om året...

I nuvarande källare har vi vattenburet konvektorelement vilket fungerar enormt bra och skapar bra luft och temperatur i vår lilla källare på uppskattningsvis 30m2.
Länk: http://www.rinkabyror.se/artikel/ul-16-flaktkonvektor/?select=true

Jag funderar på om det är rimligare att sätta in ett par sådana i vårt 8 x 12m garage.

Fördel golvvärme:
Tar ingen plats
Jämn fördelning av värme i hela garaget
Mysigt golv, ifall man är mycket på det
Slipper investera i ett par konvektorelement (3000 x 2 eller 3 st)
Ljuslöst

Fördel konvektorelement
Slipper jobb med att lägga ned all slang (en dag kanske?)
Slipper köpa 300 meter slang (ca 7000 kr)
Slipper tre kretsar i fördelarskåpet, blir istället en (billigare fördelare, mindre jobb)
Oändligt mycket mindre jobbigt om det blir läckage någon gång, vilket det inte ska bli, men kan bli...

Ungefär så tänker jag.
Vi har dubbla garageportar, 40mm isolering från GPE. Vet inte hur bra de är...
Leca-väggar med lite varierande isolering, 20mm på en vägg, 10mm på en annan.
Vi har aldrig tänkt ha särskilt varmt i garaget, gissningsvis ca 10-15 grader. Så pass varmt att materialen (typ gipsskivorna i taket) mår bra.

Hur skulle ni tänka?
 
Jag har själv ett 12x8 (invändigt) garage och jag har golvvärme i form av 5st slingor (60-80m vardera) ingjutet i plattan. Största fördelen som jag ser det är att det blir jämn värme och att det inte tar någon plats alls. Speciellt "mysigt" golv pga golvvärme ska man dock inte räkna med i välisolerade byggnader, för att hålla 17-18º så kör jag ut 20-22º vatten på vintern och det räcker inte för att golvet ska upplevas som varmt.
Jag köpte billig pex-slang och fördelare och det skulle inte förvåna mig om golvvärmen blir billigare än radiatorer eller en konvektor.

En annan fördel är att golvvärmen i kombination med golvbrunnar ser till att golvet är torrt även på vintern då bruksbilen körs in dagligen.
 
Okej okej...

Var köper man billig slang och fördelare tro? Jag har svårt att se att det blir billigare. Jag har handlat allt av rinkaby rör och jag har "vanligt pris" där. Du säger att golvvärmen i kombination med golvbrunn gör det torrt... Golvbrunn ska vi ha ändå + bra ventilation, så inte ska det då vara så förfärligt blött på golvet. Vi går ju trots allt där med skor. Ska man ligga på golvet och kräla någon gång på vintern så får man väl kanske torka lite då...

Jag ser verkligen fördelen med golvvärme, men det är en rejält stor yta att lägga slang och jag är rädd att jag aldrig kommer uppskatta det. Eller så skulle jag det.

Inga andra som har input kring vilket val ni gjorde och hur ni tänker?
 
Jag har inte gett mer än 5-7 tusen för golvvärmen i mitt 100m2 garage, har installerat den själv.
Det finns flera aktörer som säljer pexslang och fördelare till bra priser, en snabb googling ger tex: http://www.safetyroad.se/

Har du ett välisolerat garage som inte behöver kunna värmas till mer än 20º så kan du lägga slingorna mycket glest (kanske c-c60cm). Jag har mina slingor på c-c 40cm och klarar alltså att hålla 18º mitt i vintern med endast 22º framledning, jag skulle alltså kunnat lägga slingorna ändå glesare.

Du (liksom jag) kanske inte behöver golvvärme, men det är ju väldigt enkelt och smidigt att slippa radiatorer eller konvektorer.
 
Redigerat:
Tack för info. Jag tror jag lägger i slang faktiskt. Vi får se hur glest det blir, men kanske fungerar cc60. Ska börja armera om någon dag och tänker att jag lägger slangen ovanpå, med buntband. Hur gjorde du?
 
Tack återigen för tankarna!

Jag har nu gjutit plattan och jag gamblade en aning och la faktiskt slingor cc60.

Det ska bli väldigt intressant att se hur det blir. Troligen blir det lite svalare fläckar mellan slingorna, men det gör inget förutsatt rummet håller sig ok uppvärmt.

Ska nu köpa nästa vända slangar (till lilla plattan, som blir uterum, tvättstuga mm) och ska se om safetyroad känns bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.