Har skaffat lite tidsfördriv (som om det inte räcker med annat.....:x )
132st prismor behöver tvättas o putsas på enklast sätt.
Första tanken va att lägga dom i blöt i typ diskmedel, sen doppa/spola av i rent vatten o låta självtorka... Är Yes diskmedel det rätta? för jag vill ju inte ha det flammigt nu när man lägger lite jobb på det...:confused:

DSC_0098.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Går det inte att köra dom i diskmaskinen?
 
Har aldrig sett något liknande! Var fick du idén ifrån?

Förr tog jag ner svärmors kristallkrona och hängde upp på en vädringsställning ungefär vart annat år.
Och så putsade hon prismorna, och sen hängde jag upp den igen.

Hur skall du få tillbaka alla prismorna på rätt plats?

Men jag tror att glasputsmedel/spegelpluts samt luddfritt polerpapper gör susen.
Så värst smutsiga verkar de ju inte vara.

Om du nu skall tvätta och skölja, så se till att du har sköljmedel i sista vattnet.
Då rinner vattnet av och det blir fint.
 
KnockOnWood skrev:
Hur skall du få tillbaka alla prismorna på rätt plats?
Tänkte inte på det....:surprised:

jodå, jag har fotograferat alla nivåer och det är bara 3 olika prismor....
idén till det?? tja...tyckte väl inte det va så många, plus då att det bara va 3 olika sorter..
bra tips med sköljmedel och diskmaskinen kanske hade funkat på en sk glasdisk, men jag är rädd för att trådarna går sönder.
Fösterputs o polerduk ligger väl dock närmast till hands just nu.
 
Remne skrev:
Tänkte inte på det....:surprised:

jodå, jag har fotograferat alla nivåer och det är bara 3 olika prismor....
idén till det?? tja...tyckte väl inte det va så många, plus då att det bara va 3 olika sorter..
bra tips med sköljmedel och diskmaskinen kanske hade funkat på en sk glasdisk, men jag är rädd för att trådarna går sönder.
Fösterputs o polerduk ligger väl dock närmast till hands just nu.
Nej man kan ju inte tänka på allt :)

Men med sköljmedel menade jag inte diskmaskin.
Där har väl vattnet så hårt tryck att prismorna skulle kasta omkring och skada varandra och bli kantstötta.
Utan jag menade att om du tvättar dem för hand i hett vatten med Yes i diskhon, med lite gnugg med mjuk duk à la Chifonet, och sedan sköljer dem i en bunke med vatten och "sköljglans", och lägger dem att torka på rena handdukar, så borde de bli rena och fina.
 
Kör inte diskmaskin. Är det riktig kristall i prismorna kan de bli matta.
Har för mig att man hade bly i tillverkningsprocessen förr till denna typ av glas och blyet tål inte maskindisken.
 
Kan lugna alla att jag inte tänkt tanken på diskmaskin....det va mer ett humoristiskt svar till hantverkare1 ;)
 
Remne skrev:
Kan lugna alla att jag inte tänkt tanken på diskmaskin....det va mer ett humoristiskt svar till hantverkare1 ;)
Med risk för att bli idiotstämplad, var seriös i mitt förslag.

Mina kunskaper om glas/kristall är obefintliga.

:)
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Med risk för att bli idiotstämplad, var seriös i mitt förslag.

Mina kunskaper om glas/kristall är obefintliga.

:)
Det är lugnt, vi vet var vi har dig.

Tack för att du inte föreslog högtryckssprutan :)
 
Det finns flera märken med snarlika produkter som Herdins ovan. Man sprayar på rengöring och låter smutsen lösas upp oh droppa av. Det blir nog renare om man putsar varje prisma för hand men jag skulle aldrig orka göra det.
 
Vi kör med några droppar yes i en blomspruta och sprayar och låter det droppa av. Även testat specialmedel som ovan men inte sett någon skillnad gentemot Yes.
Har man inga gamla elledningar i kronan så funkar den ännu bättre om man duschar av den i duschen efter YES behandlingen.
 
Min mor brukar ta ett vattenglas med några droppar yes i, lägga en handduk på matsalsbordet och klättra upp. Sedan doppar hon varje prisma i glaset och torkar av med lätt fuktad trasa. Klart.
 
Sköljglans och några minuter med hårfönen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.