Hej!

Får väl börja med att ursäkta för ännu ett inlägg med frågor om dränering i detta fina forum.

Jag har sökt och letat efter så mycket information som möjligt för att försöka bilda mig en uppfattning om allts om har med blöta källare att göra, men jag förblir fortsatt frågande.

Så jag gör ett eget inlägg och hoppas att någon här kan hjälpa mig.

Det är så att jag har hittat vad som kan vara drömhuset som har mer eller mindre allt jag vill ha vad gäller hus och tomt.

Men tyvärr så har det ett problem med att det trycker upp vatten från källargolvet. Jag antar att det är grundvattnet då jag vet att grundvattnet står mellan 0,5-1m upp på källarväggarna.
(Enligt markundersökningar som gjorts så ligger grundvattnet mellan 0,5 -1,5m från markytan.)

Säljarna hävdar att det händer att det blir blött på golvet vid kraftigt regn ibland men att det beror på skräp i dräneringsrören, som förövrigt antagligen är gamla, men att de brukar anlita sydspol för att spola rören och då att fukten försvinner.

Jag noterade att det tryckte upp vatten genom golvet i närheten av en golvbrunn, vid skarven mellan golv och vägg bakom jordvärmepumpen (där den gamla oljepannan stod förut) och vid väggen där man går ner till källaren.

Källaren är nyligen nymålad både vägg, tak och golv. Så man ser inte mycket av gamla vattenskador.

Nu till frågan då.

Vågar man köpa ett hus som har klara problem med fukt i källaren?
Är det så att man kan fortsätta låta det bli fuktigt från och till?
Det luktar inte som om det är blött.

Jag skulle ju helst vilja fixa det på riktigt men problemet då är att det ligger ett garage byggt precis vägg i vägg med huset så jag vet inte hur man skulle komma åt att dränera den väggen. Sen finns där ett uterum längst en annan vägg (vilket klart är surt att riva då det är helt nybyggt, men kan vara värt det ändå)

Kan man dränera på något sätt under garaget utan att förstöra det?
Eller kan man kanske dränera runt om garaget och hoppas att det ger någon effekt?

Det verkar nämligen som att det är den väggen som ligger mot garaget som är den som läcker in mest vatten.

Så vågar man köpa ett hus med blöt källare?
En källare som används som tvättstuga, torkrum(med avfuktare), huserar jordväremepump och frysbox och lite förvaring.

Kan man låta den fortsätta bli blöt från och till?
Går det att dränera trots att garaget står i vägen?
Kan man göra något annat än dränering för att bli av med problemet?
(har sett en källare där de byggt upp bassänger där grundvattnet kunde trycka upp)

Värt att veta kanske är att det finns en bäck vid ena tomtgränsen som ligger högre upp än källaren, som rinner ner till en å som går vid den andra tomtgränsen. ån går nog i ungefär samma höjd som källargolvet.

Skulle bli väldigt tacksam för all input.

Huset, tomten och läget lockar väldigt trots sina brister men denna källaren gör mig uppriktigt rädd.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
En sak att kolla upp också är hur hundraårsflödet (tror det heter så) i ån är så att risken för översvämning inte är för stor. Bara en tanke som slog mig.
 
Betala vad huset är värt, dvs..

Dra av 250 000-1 000 000 kr för kostnaden att gräva upp runt hela byggnaden, dränera och installera pumpar som håller torrt.

Vad säljaren hävdar kan du bortse från. Det är grävmaskiner och pumpar som gäller.

Det finns många jättebra hus. Säljaren försöker sälja ett problemhus.

Ska du köpa problemet så ska det vara billigt. Mycket billigt.
 
nitram_h skrev:
värt att veta kanske är att det finns en bäck vid ena tomtgränsen som ligger högre upp än källaren, som rinner ner till en å som går vid den andra tomtgränsen. ån går nog i ungefär samma höjd som källargolvet.
Glöm detta hus!!
 
Redigerat:
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Fotografen skrev:
glöm detta hus!!
Ja. Som sagt kan man ju kolla upp hur flödena är, men det ser ju unte ljust ut.
 
På din bild där, har du gråmarkerat grunden på huset eller är det något annat?
 
Grundvattennivå så pass högt upp i förhållande till källaren + bäck + å + garage intill boningshusets källardel + nymålad källare (som ger ett fräschare intryck osv) är helt klart varningssignaler. Du har flera komplicerade faktorer att ta hänsyn till.

En källare behöver nödvändigtvis inte lukta fukt även om det är bra med fuktpåslag, särskilt inte om du bara har putsade väggar eller motsvarande och inte har så mycket organiskt material. Min källare är det som luktar fräschast i hela kåken, men då har jag ändå högst relativ luftfuktighet där :p .. det är dock skillnad på blöt källare mot för fuktig källare.

Hur mycket behöver ån svämma över innan vattnet når till källaren? Även om det synliga vattnet i ån kanske är en bit ifrån, så kan det gå snabbt för marken att bli mättad, särskilt om du har så pass högt grundvatten. Tror nästan på mycke_nu, att pumpar är enda lösningen. Kanske samma med sidan mot bäcken.

Kruxet är ju dock garaget, du kommer ju inte åt den delen som är under garaget och som vätter mot källarväggen. Frågan är om du kan hålla det vattnet borta även om du dränerar om runt hela kåken, trycker dit pumpar osv.

Visst kan du leva med en blöt källare också, in med en sorptionsavfuktare och så kan du nog hålla ett skapligt inomhusklimat där. Kruxet är mer bara vad vattnet gör med resten av husgrunden som du inte ser (och hur ser grunden ut nu under mark)? Utan att måla fan på väggen, men risk för framtida sättningar osv.
 
Översvämningar från Å eller Bäck är jag inte så orolig för ändå. Bäcken ligger till höger om huset på bilden och är kanske ca 15 meter ifrån huset och Ån är runt 60 meter från den sida av huset som syns på bilden och vid ån så finns det en sank som nog plockar närmre en meters översvämning innan det når upp till själva trädgården.

Det gråa på bilden vet jag faktiskt inte vad det är. Det är inget jag reagerat på när jag varit där och tittat iaf.

Det jobbiga är att det mesta med huset verkligen har checkat av allt vi önskar ha. Men att köpa ett hus med ett problem som kanske inte går att fixa för mindre än vad huset själv kostar är ju inte särskillt intressant.

När vi såg det blöta så hade det nyligen regnat och det var det som säljaren hävdar är orsaken. Jag såg 4 punkter i golvet där det var ordentligt blött.

Säljarna hävdar då att det är dräneringsrören som hade varit igensatta.

"När ni nu anmärkte på fukt i källare blev jag förvånad eftersom det inte varit någon onormalt stor
eller lång nederbördsperiod och rören relativt nyspolade. Kontrollerade källaren direkt när jag
kom hem, mycket riktigt fanns det lite fukt på några ställen, kontrollerade spygatten och insåg
problemet… röret var i princip fullt och vattnet stod stilla… Sydspol har bara spolat ett rör (finns 2
spolrör på framsidan under plattorna) frun som assisterade Sydspol trodde det bara fanns ett rör.
Nu har vi ringt Sydspol igen så de skall komma ut och spola dräneringen en gång till.
Det brukar samlas en hel del löv i källartrappen och locket på spygatten rubbas lätt ur läge, hade
igelkottar där i år igen och möjligt att någon unge eller något annat djur krupit ner där igen eller att
löv och mossa fyllt röret.
Så problemet kommer att lösas så snart de spolat röret, man kanske skulle fundera över att klä in
källartrappen så man eliminerar den felkällan."


Men det är väl bäst att inse att det inte är värt det och hoppas på att man hittar något annat som uppfyller de önskemålen vi har lika bra som detta.:(

Drömhuset blev Drömkåken innan vi hunnit köpa det iaf.
 
Finns det inget dränerande skikt under hela huset + garage så kan du dränera dig blå utan att bli av med fuktuppslagen i källargolvet iom att grundvattnet står så högt.

Å andra sidan... kåken ser ut att ha stått där i åtminstone 50 år... och ha överlevt så här långt...
 
Ska kanske nämnas också att om säljarna hade accepterat vårt senaste bud så hade vi inte åkt dit en gång till och hade inte upptäckt fukten. Besiktningsmannen skulle förhoppningsvis ha anmärkt mot det men det hade ju inte varit säkert att det varit vått just då utan bara spår av fukt kanske.

Hade de accepterat vårt första bud så hade vi nog redan ägt huset. För det fanns verkligen inga spår av fukten vid de första visningarna.
 
Huset är byggt 1940 så det är ju på gränsen på att bli ett gammalt hus.

Byggnadssätt
Grundmur: Betong. Grund: Betong. Stomme: Betong. Bjälklag: Betong. Fasad: Puts. Takbeklädnad: Plåt. Utv plåtarbeten: Plåt. Hängrännor: Plåt. Fönster: 2-glasfönster kopplade. Ventilation: Självdrag.

Det är detta huset vi tittar på :

http://beskrivningar.capitex.se/obj...DQLI2ERKO&TYP=CMVilla&Skin=MaklarcentrumSkane
 
nitram_h skrev:
Huset är byggt 1940 så det är ju på gränsen på att bli ett gammalt hus.

Byggnadssätt
Grundmur: Betong. Grund: Betong. Stomme: Betong. Bjälklag: Betong. Fasad: Puts. Takbeklädnad: Plåt. Utv plåtarbeten: Plåt. Hängrännor: Plåt. Fönster: 2-glasfönster kopplade. Ventilation: Självdrag.

Det är detta huset vi tittar på :

[länk]
Den där bänken som de använder för att få upp tvättmaskin och torktumlare en meter från golvet, ser inte den lite blöt ut nedertill? På sista bilden alltså. Man ser att maskinerna står högre upp än normalt i en källare, det är nymålat och bänkens ben är fuktigt nedertill... Hmmm - och säljaren blev förvånad över att höra att du funderade över fukt i hans källare?
 
Det har varit ett annat problem med källaren förut som de fått fixat för ett tag sedan. Avloppet har svämmat över två gånger i källaren. De har processat mot kommunen och vunnit så det problemet är avklarat. Men det är säkert därför det finns fuktspår på benen till tvättmaskinställningen.

När man känner på det så kändes det inte blött iaf.

Säljaren vet om att det blir blött i källaren, inget han berättat innan vi såg det dock. Han var förvånad att det var blött för han hade haft sydspol där för att spola dräneringsrören för ett tag sedan och han menar att det inte ska vara ett problem om det inte är något som blockerar i rören.
 
Om nu källaren endast huserar tvättstuga och värmeanläggningen, spelar det då någon större roll om dräneringen är kass? Bara ni ser till att den inte svämmar över så händer det väl egentligen inte så mycke mer?
 
Precis. Det är det jag funderar på. Klart hade det varit bättre om det gått att använda källaren till mer men resten av huset lockar så mycket ändå.

Vad räknas som en översvämning?

Sen kom jag på att undra om det skulle vara någon vits med att dränera och isolera de tre sidor av källaren som går att gräva upp ( om man river uterummet) sen låta den väggen som vetter mot garaget vara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.