Status
Tråden går ej att kommentera.
Hallo,

Var ganska säkra på vad vi skulle bygga, men bestämde oss för att kolla runt lite till. Fick material från Modulenthus...och det såg ju bra ut. Kan medlemmarna på forumet fylla på med åsikter / uppfattning / erfarenheter av Modulenthus. De verkar ju ha ungefär samma koncept som Älvsbyhus, fast kryddat med mer fantasi och stil, även prislappen är vad jag kan tro en annan ::)

Speciellt Dalby 1 har fallit oss på läppen, någon som byggt??

Mvh fam Britse
 
Har läst alla trådar jag kunnat hitta, inklusive den ovan nämnda, men törstar efter mer info, give it to me!!
 

Kibba!

Vi ska bygga med Modulenthus. En Dalby 3. Är det ngt du undrar över så fråga på.

Var ska ni bygga?

mvh
/Björn
 
G skrev:
Det går inte att få golvärme, dessutom använder Mhus i vissa modeller extremt fula radiatorer som står på golvet??  se [länk]
Nja, det är väl en sanning med modifikation? Man kan numera få vattenburen golvärme, men det är vad jag förstår ett rätt så oprövat system. Elburen komfortvärme i t ex badrum har man alltid kunnat få.

Nackdelen med Modulent tycker jag snarare är krypgrunden. Att bygga med ett system som kan bli bra bara om man gör allt rätt, och som döms ut av många byggexperter känns för mig inte helt rätt. En indikator på att något är fel är att många krypgrunder förses med avfuktare redan från start.

Priset är en annan nackdel. På de modeller vi tittade på låg priserna väl i nivå med t ex eksjöhus, a-hus mfl - men de har platta på mark och större flexibilitet.
 
Modulenthus har, såvitt jag förstått, inte haft problem med sina grunder.

Modulenthus kommer ändå byta grund nu till isolerad varmgrund med avfuktare. Detta för att nya ABS 05 kräver det, inte för att de haft problem.

Så har jag förstått det i alla fall.

Golvvärme är inga problem för Modulent. Vattenburen golvvärme är givetvis bättre än el för att det är bättre ekonomi. Elvärme har man i badrum för att man troligen vill köra värme där även på sommaren då den vattenburna värmen går på lågvarv då man inte behöver värma upp huset.

/Björn
 
Beemer skrev:
Modulenthus har, såvitt jag förstått, inte haft problem med sina grunder.
Är det månne Modulenthus själv som påstår det?

Modulenthus kommer ändå byta grund nu till isolerad varmgrund med avfuktare. Detta för att nya ABS 05 kräver det, inte för att de haft problem.

Så har jag förstått det i alla fall.
Att ABS 05 i sig skulle kräva någon speciell teknisk lösning tror jag inte stämmer. Det finns inget som indikerar det i texten: http://www.bygg.org/files/marknad/pdf/abs_05.pdf

Kan det vara så att M-hus drar öronen åt sig och börjar använda en säkrare grund när konsumentskyddet stärks?
 

Jag vet inte men jag hörde ryktet att det blir varmgrunder med Modulenthus nu och att det hade med ABS 05 att göra.

Modulenthus visste inte allt själva ännu utan mer info kommer.

/Björn
 
G skrev:
Det går inte att få golvärme, dessutom använder Mhus i vissa modeller extremt fula radiatorer som står på golvet??  se [länk]
Går visst! Kostar 45 kkr, då ingår trådlösa rumstermostat! Var har du fått infon om att det inte går?
 
Det går inte att få golvärme, dessutom använder Mhus i vissa modeller extremt fula radiatorer som står på golvet?? se [länk] egori=7



Går visst! Kostar 45 kkr, då ingår trådlösa rumstermostat! Var har du fått infon om att det inte går?
Modulenthus i Kalmar, jag försökte få golvvärme. Detta var en av orsakerna att jag inte valde Mhus
 
Beemer skrev:
Jag vet inte men jag hörde ryktet att det blir varmgrunder med Modulenthus nu och att det hade med ABS 05 att göra.

Modulenthus visste inte allt själva ännu utan mer info kommer.

/Björn

Japp stämmer mycket bra det!

Nu kommer golven bli något varmare

Vi är mitt uppe i ett bygge och allt ska stå klart i sommar
så våran försäljare ringde upp oss i går och nämde att vi kommer att få en annan grund ;)

MVH Matte
 

Matte, när skrev du kontrakt? I år eller förra året?

/Björn
 
jag har bara skrivigt kontrakt för tomten och huset om det är det du menar? men i så falll så var det i november

men det gäller tydligen oss iaf

/matte
 
Kan bara bekräfta att det blir sk. varmgrund på alla M-hus som byggs från nu och framåt.
Tyvärr så vet inte säljarna så mycket ännu, tydligen är en kurs för M-hus säljarna pågång i början av feb.

Kanske kan man skippa golvvärme paket på 69 000 nu? ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.