Idag vettisjutton var dräneringsvattnet tar vägen, men jag gissar på att det och dagvattnet gemensamt går till en stenkista en bit bort. När jag dränerar om nu planerar jag att sätta en dränbrunn med två inlopp, ca 7 meter dränrör på var sida. Kan inte tänka mig att det blir gigantiska mängder vatten?

Jag funderar på att låta dagvattnet fortsättningsvis gå ensamt bort till stenkistan och sonika låta dränvattnet bara ha dränbrunnen till en början. Behövs det får jag väl dra ner en dränkbar pump och pumpa ur brunnen då och då. Känner mig inte fullt så pigg på att ha någon vippstyrd pump och mekanism som lever sitt eget liv där, annars har jag sett lösningar på där dränbrunn pumpar till dagvattenbrunn och sedan vidare ut till stenkista.

Någon annan som har gjort något liknande?
Hur mycket vatten kan det egentligen tänkas bli i en dränbrunn?
 
Jag har gjort på samma sätt, dragit dräneringen till en egen brunn och förberett med slang för att kunna pumpa allt till brunnen dit takavvattningen leds. Nu var det bara några veckor sedan jag dränerade men än har jag inte fått en droppe i dräneringsbrunnen, trots några rejäla skyfall.
 
scim skrev:
Jag har gjort på samma sätt, dragit dräneringen till en egen brunn och förberett med slang för att kunna pumpa allt till brunnen dit takavvattningen leds. Nu var det bara några veckor sedan jag dränerade men än har jag inte fått en droppe i dräneringsbrunnen, trots några rejäla skyfall.
Nej det är exakt det jag klurar på, jag har svårt att se hur lång tid det tar för en dränbrunn att bli fylld om den någonsin blir det (upp till inloppet). 70 liters sandfång är ju ändå en del. Det varierar självklart med nederbörd, hur mättad jorden är, typ av jordmassor osv. Först ska ju marken bli så pass mättad att vattnet rinner in i dränrören... Känns som en hel del extrajobb att montera in en fast pump osv om det är nu så att pumpen sällan går alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.