Blir lukten likadan om du sätter in en värmefläkt i rummet?
 
JPA666 skrev:
Blir lukten likadan om du sätter in en värmefläkt i rummet?
Det måste jag testa om lukten kommer tillbaka, nu har den varit borta några dagar sen jag tvingade sambon att ta bort alla sina odlingslådor från balkongen utanför. Hoppas verkligen det var så enkelt att det bara var dom som luktade,
 
Jag rev ut en väldigt gammal plastmatta ur en lägenhet med betonggolv för några år sen och efter de stank hela lägenheten just piss i flera veckor efter men lukten avtog.

Mvh Christopher
 
Kan lukten komma utifrån? Om man har katt så är det väldigt vanligt att andra katter i området markerar revir där det bor katter. Kanske någon fertil hankatt i området varit och pissat ner fasaden utanför rummet? I så fall tvätta fasaden, högtryckstvätt, tvätta fasaden med ättika eller klorin. Det finns också saker att köpa i djuraffären, PissOff, ScentStop och annat.
 
Akahigi
Skulle gissa att det inte är kattpink, den doften är inte till/avtagande enligt min erfarenhet. Se över hur mycket luftväxling rummet har i vilket fall som helst.
 
Spontant reagerade jag på att du skrev att det luktar som värst på dagen. Och med fönster öppna. Ta en kofot och bryt loss en bit ytterpanel och kör in snoken där.

Jag hade elak lukt i hela mitt hus pga att förra ägaren satt tryckimpregnerad ytterpanel med minimal luftspalt. Den luktade verkligen bäver och slog in lukten in i alla rum, både genom friskluftsintag osv men även rätt in genom väggen. Det luktade inte kattpiss, men en kemisk unken lukt. När jag drog kofoten i ytterpanelen så gick det dock inte att undgå stanken, för det luktade så pass skarpt att jag ryggade tillbaka en halvmeter. Lycka till med att hitta luktkällan om det nu inte var odlingslådorna.
 
Tack för alla förslag, det är fortfarande luktfritt just nu. Men återkommer lukten har jag lite att testa :)
 
Jaha då var värmen tillbaka ute och likaså lukten inne i rummet. Testade att sätta på elementet nu när det varit svalare ute och man kunde känna lukten då också, dock inte lika starkt. Just nu stinker det verkligen i rummet. Måste vara nått inne i rummet som reagerar med värmen.
 
Jag har hört att vissa gamla lim för golvmattor kan börja lukta hemskt och det har ju även nämnts tidigare i tråden. Tycker mig ha hört att det var fisklim.
Eller så är det bara kattpiss som luktar.
 
Helgens plan blir att plocka upp golvet och slita bort plastmattan under. När mattan och limmet är borta, bör man göra nått med betonggolvet innan man slänger på foam och golv?
 
Akahigi
Rött hus skrev:
Helgens plan blir att plocka upp golvet och slita bort plastmattan under. När mattan och limmet är borta, bör man göra nått med betonggolvet innan man slänger på foam och golv?
Hyr en liten betongslip plus dammsugare, slipa bort limmet och lite ojämnheter på en gång.

Man ska inte ha ngn plastfolie mellan foam och betong??

Kolla av ojämnheter och fixa dem med fix/flyt?
 
Tänkte dela med mig av en uppdatering, mattan slets bort och slipade av golvet med en betongslip. Ökade även ventilationen så nu är all lukt borta och sambon är betydligt gladare trots att det dammade lite :)
Tack för alla förslag på åtgärder
 
  • Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Grattis (om man törs säga så), hoppas det håller i sig och att ni får en drägligare vardag!
 
Vissa färger och lim kan ju lukta lite mysko.. (jag ansåg att häftgrund v eller vad den heter luktade just kattpiss hehe).. men det brukar ju komma och gå.. när färgen torkat brukar det vara ok..

Har eg ingen aning men jag hade helt klart misstänkt golvet, plastmattan (speciellt om den är gammal och speciellt om de haft katt innan).. men det är ju ett jäkla jobb att ta sig ner dit utan att veta bestämt att det är där felet ligger.. :/

Vi rev ut våra gamla plastmattor (skitjobb) innan vi la på laminaten..när vi renoverade i vårt förra hus (och det var skumma plastmattor, därför jag misstänkte dem i ditt fall också, de hade "päls" på baksidan mot limmet.. jag vet inte varför.. och det är ju inte det på moderna plastmattor..)

Lycka till oavsett,
MVH Sandra
 
Tyvärr så hjälpte det inte med att slipa bort plastmattan så jag fick spärrmåla väggarna efter tips från Ocab. Nu har det varit luktfritt i snart två månader trots den enormt varma sommaren så hoppas verkligen inte lukten kommer tillbaka lagom till nästa sommar.
 
  • Gilla
bittle och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.