Hej!
Vi ska bygga en köksö som är 2m lång. På ena sidan har vi lådor och på andra sidan har vi hyllor. I mitten är det ca 1,3m fritt som kommer vara sittyta. Skivan är i massiv ek, 40 mm tjock och ett stycke. Min fråga är nu om man på dessa 1,3m "fritt hängande" behöver ha någon stödkonstruktion? Jag tror inte det, men vänder mig till folk som säkert har bättre koll :)

Tackar!

Olof
 
Kan man limma en stålskiva på undersidan? Det borde vara osynligt isåfall, och styva upp skivan.
 
Spontant så "känns" det väl som att en såpass tjock skiva i ek borde tåla att man klättrar upp på den. Men 1,3m är rätt lång spännvidd.
 
Tack för svar! Ja, det är rätt långt. Nej, minimal chans att barn och vuxna kommer klättra och sitta på skivan. Den kommer vara skruvad i stommar och hyllor från ikea på båda sidor. Gillar idén att limma en stålskiva under. Ska undersöka det! :)
 
Jag tror att man bör förutsätta att någon kommer att klättra upp och sätta sig, eller tom. ställa sig på den någon gång. Fast jag tror egentligen att den tål det.
 
Antar att du talar om stavlimmad ek? Det borde inte vara några problem menar jag. Limningen styvar upp skivan betydligt.
 
Troligen tål den att en 120-kilos man kliver upp med ett snabbt steg från en pall och lägger hela sin tyngd plus energin i rörelsen på en fot mitt på skivan när han ska byta en taklampa eller ta bort ett matstänk i taket.

Troligen alltså. Jag skulle förstärka skivan.
 
För normal belastning är det ju helt lugnt, men om det finns tillfällen där man behöver stå på den, t.ex. för att byta en glödlampa eller liknande, så kan det ju vara en vits med att förstärka den om man inte kan stå vid sidan om eller liknande. Att limma en plåt på undersidan kan vara en bra idé om man får den att fästa ordentligt. Den kommer ju då att fungera som en dragarmering i underkant när skivan belastas. Denna kommer ju dock antagligen att synas i framkant om man inte försänker den.
 
Om du ska förstärka den så gör det med en längsgående "balk" som du först skruvar i skåpen och sen upp i skivan underifrån. Skulle göra den lite bågformig undertill så att du får bra fäste mot skåpen.
Så här ungefär:
_______________________________
|______________________________|
| ___________________________ |
|_/ \_|

Men som sagt - tror inte att det behövs!
 
Ser att det blev lite problem när skickade från telefonen. Men tror att andemeningen går fram.
 
Gör stålskivan en decimeter smalare än bänkskivan så syns den inte.
 
Vill du att en vuxen ska kunna belasta den förstärk den, annars inte.
 
olofmol skrev:
Hej!
Vi ska bygga en köksö som är 2m lång. På ena sidan har vi lådor och på andra sidan har vi hyllor. I mitten är det ca 1,3m fritt som kommer vara sittyta. Skivan är i massiv ek, 40 mm tjock och ett stycke. Min fråga är nu om man på dessa 1,3m "fritt hängande" behöver ha någon stödkonstruktion? Jag tror inte det, men vänder mig till folk som säkert har bättre koll :)

Tackar!

Olof
En 40mm ekskiva på två stommar (40 eller 60) med 1,3m mellan, seriöst så ska det till ett sjuhelvetes barhäng för att knäcka den på mitten. Det är 65 cm från knäckbar centrumpunkt och in till endera stomme och det på 40mm material.

Jag väger runt 80 pannor beroende på off/onseason och jag har klättrat duktigt på mitt arbetsbord som är 25mm IKEA-laminat, där öppningen är över 1,5 meter och sidorna dessutom inte är stommar utan bara sidostycken med samma tjocklek. Att knäcka laminatbordet skulle kanske kunna gå om jag ställde mig och hoppade jämnfota på det, men har inte riktigt blivit så pass arg ännu.

Tycker din lösning låter fullgod även om man har fru och vill göra annat än laga mat på köksön.
 
Vi har ett soffbord som är 80 cm brett 35 mm tjockt och har 135 cm fritt avstånd mellan benen.
Jag kan inte ens i fantasin förstå hur man skulle kunna knäcka skivan, inte ens om 3-4 personer skulle stå där på skulle jag vara orolig, tror snarare att hyllorna med eventuella ben eller socklar är den svagaste länken.
 
För att knäcka den skivan med spännvidden 1300 fordras drygt 4 ton mitt på, och då är troligen hurtsarna redan kvaddade …
(då har jag räknat med att skivan är 600 mm bred)
 
Redigerat:
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.