Hej,

Detta enskilda avlopp har någon form av beväxt "plastbalja" kopplad till sig. Någon som vet vad det är för något?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den kan ha något med bad/dusch/tvättavloppet att göra.

Översiktsbild: "plastbaljan" till vänster och "tömningsröret" för septitanksavloppet i övre högre hörnet (bakom busken)

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Bild på "tömningsröret"

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppna och kolla?!
Kanske ett fördelarrör för en infiltration.
Men sen skriver du septiktank, och dom är slutna utan infiltration.
Har du kollat i tanken om det sitter en avskiljare i den, isf är det en två eller tre kammarbrunn som har infiltration kopplad till sig.
 
corre skrev:
Öppna och kolla?!
Kanske ett fördelarrör för en infiltration.
Men sen skriver du septiktank, och dom är slutna utan infiltration.
Har du kollat i tanken om det sitter en avskiljare i den, isf är det en två eller tre kammarbrunn som har infiltration kopplad till sig.
Det kan nog vara så att det är en septiktank för avlopp från toa och ett separat avlopp för bad/dusch/tvätt som "plastbaljan" tillhör.
 
Hemmakatten
Plastbaljan ser lite ut som en blomkruka. Här i området är det flera som ställt just en blomkruka ovanpå ett brunnslock. Så är du säker på att baljan sitter ihop med underdelen?
 
Nej jag har inte grävt upp den så jag vet inte om de sitter ihop. Det ligger tegelstenar i marken runt den av någon anledning.

Förre ägaren visste inget om avloppet så jag misstänker att det inte har underhållits.

Kan det kanske vara en slamavskiljare dit både toalett och bad/dusch/tvättvattnet går följt av fördelningsbrunn och plastbaljan är fördelningsbrunnen?
 
corre skrev:
Öppna och kolla?!
Kanske ett fördelarrör för en infiltration.
Men sen skriver du septiktank, och dom är slutna utan infiltration.
Har du kollat i tanken om det sitter en avskiljare i den, isf är det en två eller tre kammarbrunn som har infiltration kopplad till sig.
Hur gör jag för att kolla i tanken? Metallskivan med uppstickande rör verkar sitta fastmonterad.
 
Inga synliga bultar? Den kan väga bortåt 30-50kg.
 
När jag tog i lite lyckades jag lyfta undan locket. Det är en trekammarbrunn med infiltration.
 
Hemmakatten
Om det är en slamavskiljare borde den ha tömts varje år eller så. Låter konstigt att locket sitter så hårt fast. Och hur vet du att det är infiltration efter? Har du kollat med kommunen, där ser du när avloppsanläggningen är anlagd och hur.
 
Hemmakatten skrev:
...Låter konstigt att locket sitter så hårt fast...
Slamsugningspersonalen får inte lyfta lock som väger mer än 15 kg.
Det är visst ett nationellt arbetsmiljökrav.
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
Hemmakatten
Här hos oss lyfter de i alla fall på locket, eller snarare skjuter det lite åt sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.