Hej

Vad kör ni alla för klipphöjd med era robotar ?
Då tänker jag främst på de som inte har en golfgreen utan en något äldre matta som inte är helt perfekt o jämn

/M
 
peternicklas
Läge 3 = 30 mm.
 
35,5 mm, på ett ungefär ;-)
 
  • Gilla
DrHess
  • Laddar…
OpiMaza
På min automower 305 så kör jag på höjden 4 tippar på att det är ca 4-5 cm
 
På Gardena R160 så är de fasta klipphöjderna såhär:

1: 20
2: 25,7
3: 31,4
4: 37,1
5: 42,8
6: 48,5
7: 54,2
8: 59,9
 
Läge 3,5 av 5.
Typ 3,8-3,9 cm. Rejält ojämn gammal leråker till gräsmatta. Men den blir fin ändå. :D
 
Landroid M strax under 40mm enligt skalan.
 
Kör på 30 mm på båda mina Landroider, dvs läge 4 på min 1.0 och 3 på min M. Blir väldigt jämn och fin gräsyta ständigt.
 
Ca 40mm (4,5 på HQs skala). Med en ojämn gräsmatta så går det inte klippa så mycket mindre om man inte vill byta knivblad varje vecka...
...kör kortare drygt ca 22-23 mm (när jag kommer ihåg att ändra) på min lilla bi-yta som jag manuellt måste flytta klipparen till. Mest för att slippa klippa lika ofta, men denna ytan är inte heller känslig för torka...
...men den är jämnare också då den innehåller jord/lera som nästan blir som flytspackel i konsistensen vid kraftigt regn. Den planar alltså ut sig själv naturligt (men den går å andra sidan absolut inte att parkera bilen på, den är som en golfgreen med en hård yta på ett mjukt underlag... ;-).
 
Kör numera själv på läge 3,5 vilket innebär ca 33mm. Ser riktigt bra ut faktiskt. Mattan har blivit ännu tjockare och finare än den förr varit. Den får dock gödning och vatten precis som vanligt men den ser överlag tjockare och tätare ut; tror inte det är inbillning heller.
Förr hette det att man inte skulle klippa mitt på de varmaste dagarna; nu kör jag min klippare kvällstid och nattetid. Dock funderar jag på att börja dagtid för att slippa mycket av fuktiga gräset som samlas på undersidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.