Om någon är intresserad så köpte jag mig en Wagner Projekt 115 spruta. Testade den på en carport/förråd med träpanel.
Det var nån typ av brun lasyrfärg på sedan innan så jag använde mig av Gjöko oljegrundfärg, tycker sprutan fungerade över förväntan. Bra sprutbild och och enkelt handhavande, dock blev det ganska dammigt och man bör täcka allt som man är rädd om.

Resultatet är ganska svårt att säga mycket om då jag bara grundat än så länge, men det går minst dubbelt så fort som att pensla för mig. För att inte tala om hur mycket enklare det är att måla under taket/takstolarna.

Dock tycker jag det gick åt rejält mycket mer färg än när jag penslade, kan ju bero på att jag körde maxtryck i början. Minskade ner trycket och då gick det åt betydligt mindre färg och inte lika dammigt.

Det var inte alls tänkt att jag skulle spruta från början men oljegrundfärgen var ganska rinnig och när jag skulle måla under taket/takstolarna och det bara rann längs min pensel och droppade både här o där, det gjorde mig hyfsat frustrerad.

Kan rekommendera att använda ordentlig skyddsutrustning vid sprutmålning, det gjorde inte jag och jag behövde en ordentlig sanering efteråt! :wow:

Själva sprutan får full pott av mig, enkel att använda och inte jättesvår att rengöra, tog ca 30min och 3 liter lacknafta.

[h=2][/h]
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Då har jag själv köpt en Wagner Projekt Pro 115 för att sprutmåla min tegelfasad.
Efter vad jag läst här (ytterst tacksam för att detta forum fins) och efter vad Wagner (Tyskland och Danmark) själva säger så ska det ju gå bra. Sprutan skall klara alla vattenlösliga färger ÄVEN om de är för fasader vilket inte framgår hos försäljarnas presentation av sprutan (produkttexten).
Jag har pratat med olika målare, varuhus och försäljare av olika fabrikat och svaren är väldigt olika, en del verkar nästan ha något slags innbyggt konservativt förhållningssätt till de hela men däremot de som själva har prövar detta sätt att måla rekomenderat det varmt.
Eftersom jag ska byta fönster snart (redan beställda) så skiter jag helt i att täcka något alls. Inte heller marken då jag också kommer att gräva ur runt huset för dräneringens skull.
Jag hämtade färgen idag (Beijer Bygg i Tumba) och såg dessutom till att skaffa fasadtvätt som skall läggas på via högtryckstvätten. Ja jag vet, försiktighet med vattentrycket mot fasaden.....
Högtryckstvätten (Kärscher K4) köptes på erbjudande hos Claes Olsson för 2000:- och skall suga ur dunken med fasadtvättmedlet samtidigt som den sprutar vatten. (rekomendation från målare)
Själva sprutan (Wagner Projekt Pro 115 (annat namn i staterna) köptes på Bauhaus för 3000:- (finns även på ByggMAX för samma summa) och det blev för mig väldigt bra då brorsan vill köpa in sig på halva sprutan.


Så innan jag börjar tvätta och förbereda samt kontrollera om bygglov behövs för min Kommun, finns det något ytterliga att tänka på? Tips triks och allmäna råd mottages tacksamt.

/ Jim
 
Spruta inte med högsta trycket för då kommer det gå åt väldigt mycket färg väldigt fort, jag vet. ;) Prova och spruta på en stor kartongbit eller liknande och vrid ner trycket så mycket som det går utan att fördärva sprutbilden.
Lycka till.
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Trhuster skrev:
Om någon är intresserad så köpte jag mig en Wagner Projekt 115 spruta. Testade den på en carport/förråd med träpanel.
Det var nån typ av brun lasyrfärg på sedan innan så jag använde mig av Gjöko oljegrundfärg, tycker sprutan fungerade över förväntan. Bra sprutbild och och enkelt handhavande, dock blev det ganska dammigt och man bör täcka allt som man är rädd om.

Resultatet är ganska svårt att säga mycket om då jag bara grundat än så länge, men det går minst dubbelt så fort som att pensla för mig. För att inte tala om hur mycket enklare det är att måla under taket/takstolarna.

Dock tycker jag det gick åt rejält mycket mer färg än när jag penslade, kan ju bero på att jag körde maxtryck i början. Minskade ner trycket och då gick det åt betydligt mindre färg och inte lika dammigt.

Det var inte alls tänkt att jag skulle spruta från början men oljegrundfärgen var ganska rinnig och när jag skulle måla under taket/takstolarna och det bara rann längs min pensel och droppade både här o där, det gjorde mig hyfsat frustrerad.

Kan rekommendera att använda ordentlig skyddsutrustning vid sprutmålning, det gjorde inte jag och jag behövde en ordentlig sanering efteråt! :wow:

Själva sprutan får full pott av mig, enkel att använda och inte jättesvår att rengöra, tog ca 30min och 3 liter lacknafta.

[h=2][/h]
Fungerar det bra med munstycket medium som följde med maskinen eller behöver jag leta och köpa mer tillbehör?
 
Fungerade bra med det medföljande munstycket.
 
  • Gilla
Jimmy Andeblom
  • Laddar…
Jimmy Andeblom skrev:
Då har jag själv köpt en Wagner Projekt Pro 115 för att sprutmåla min tegelfasad.
Ytterligare att tänka på är att det kan vara nödvändigt att slamma fasaden med tunnputs innan du målar med silikat på tegel. Tillverkarna hade tidigare skilda uppfattningar om detta, så kolla vad som gäller för färgen du tänkte handla.
 
Tack

Jag kollade med tillverkarna (olika)
Kryssrolla eller korsspruta på ren fasad säger de! Inget annat.
 
Är det silikatfärg du sprutat? blev resultatet bra? behöver man förtunna färgen mycket eller går den att köra direkt ur burken?
Såg på byggmax sida att man inte kunde spruta putsfärger med den som jag antar att silikat plastar in under.
 
Silikatfärg är visserligen en fasadfärg och omnämns som en av de färger som man inte ska ha till maskinen men samtidigt står det att alla vattenlösliga färger fungerar.
Jag kontaktade (via Bauhaus där jag köpte maskinen) Wagner i Danmark och i Tyskland för att reda ut detta och de bekräftar att silikatfärg går alldeles utmärkt att spruta.
Likaså har färgtillverkarna, målare och återförsäljare bekräftat detta.
Jag köpte silikatfärg och silikatbonder av fler Sadolin från Beijer.
Blandade färg och binder 50/50 och körde på huset.
Det gick väldigt bra och jag behövde bara blanda ordentligt samt spola igenom maskinen några få gånger.
När jag sedan körde med bara färg så höftade jag i lite vatten för att vara på säkra sidan och fastän det var mycket tjockare så gick det bra.
Jag upplever att det gick åt mindre färg än beräknat.
Jag köpte 20l färg och en femma binder.
Jag tvättade huset med fasadtvätt som jag sprutade på med högtryckstvätten. Spolade av med rent vatten och borstade med kvast där det behövdes.
Sprickor i fog eller hål i fasaden efter T.ex skruv motsv. fyllde jag med cement på tub (expresscement) från Fischer. Ca 100:- / tub
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag får snart mina nya fönster och behövde därför inte täcka något!
Sparade massor av tid.
:)
 
  • Gilla
nemlan
  • Laddar…
Det låter ju skitbra. Körde du bara ett lager med 50/50 färg/binder sen ett lager med ren färg?
Är det något du blivit rekommenderad eller körde du lite på känsla?
På arbetsbeskrivningen på Alcro´s silikat så ska man först lägga ett lager med silikatbinder utspätt med vatten, ett mellanlager med silikatfärg utspädd med 10% binder och sedan en slutlager med silikatfärg utspädd med max 10% vatten.
 
Och hur blir det med färgdamm, sprider det sig långt så att det är risk att man färgar grannens hus eller bil? har ca 10m till grannens hus från ena gaveln.
 
martin_tre skrev:
Det låter ju skitbra. Körde du bara ett lager med 50/50 färg/binder sen ett lager med ren färg?
Är det något du blivit rekommenderad eller körde du lite på känsla?
På arbetsbeskrivningen på Alcro´s silikat så ska man först lägga ett lager med silikatbinder utspätt med vatten, ett mellanlager med silikatfärg utspädd med 10% binder och sedan en slutlager med silikatfärg utspädd med max 10% vatten.
Det beror lite på ytans skick. Har du en gammal porös puts t.ex. så bör du mätta ytan med en extra grundstrykning.
 
I grunden kör jag lite på känsla och försöker känna av hur materialet svarar på mina behandlingar men i regel grundas allt på fakta från leverantörer av färg osv.
när jag körde med binder och färg 50/50 så var konsistensen väldigt lös och jag upplevde att det sög sig fast på ett väldigt bra sätt. På den sida av huset som var minst i solen och skuggigt nästan hela dagen sög det sämre och tendenser till "rinn" märktes.
Dock täckte det väldigt bra och när jag sedan körde med bara färg så var saken biff!

Jag tycker inte att det var ett problem med färgdamm som spred sig. Dock flyttade jag den egna bilen och utemöbler osv. Inom 1-2 m bör ingenting stå och utanför detta område kan det iofs damma lite men ingenting jag hade problem med. Det beror ju också på hur blåsigt det är. Inomhus hade det blivit dammigt värre!
 
Hur gick det då med målningen? bilder före / efter? / Jim

Trhuster skrev:
Hej...

Jag har fasadmålning som sommarprojekt och hade tänkt att prova att sprutmåla huset.
Söker information om hurvida det går att sprutmåla silikatfärg med Wagner Projekt 115, räknas silikatfärg som slamfärg?
Annars kanske det finns någon annan spruta som är lämpligare men som inte kostar mer än ca 5000 kr?



[länk]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.