Hej på er.
Har sökt men hittar ingenting. Som rubriken lyder, någon som har erfarenhet av virke från jem&fix? Är det dugligt ellerr virket faktiskt märkbart sämre i en lågprisbutik som ovan nämnda?
Ska bygga vedbod och då takplast från jem&fix är väldigt prisvänligt funderade jag på om man även skulle kunna köpa resten där.
 
Varken bättre eller sämre än hos de andra lågprishandlarna tycker jag. Det man sparar i pengar förlorar man på tiden det tar att sortera igenom virket för de bra bitarna.
 
Tror att man förlorar pengar trots att det till synes verkar billigare....dom har inte så många olika längder i lager vilket gör att man ofta måste ta en längd längre än man tänkt som sen kastas, det har hänt mig två ggr.
Så ska man handla mycket på en ggr så tjänar man garanterat att gå till sin "vanliga" bygghandlare och begära en offert...bra pris och minimalt med spill, förutsatt att man räknat rätt... :x
 
Jag bytte mina gavlar på mitt garage för 2 år sedan, köpte allt matrial på jem o fix. Bräderna var kanon tillomed spårade på baksidan så att inte bräderna blir runda
 
Lite olika bud verkar det som, låter väl ändå på det hela taget som att man skulle kunna tänka sig att våga prova.
 
Mudde200 skrev:
Lite olika bud verkar det som, låter väl ändå på det hela taget som att man skulle kunna tänka sig att våga prova.
Klart att man ska prova, det menade jag inte.....bara att man ska va uppmärksam på längderna..sen är det nog olika från butik till butik "min" J&F borde inte räknas till byggvaruhus över huvud taget...baserat på deras utbud och kompetens..:thumbdown:
 
Ska man se till bara rent trävirke så är det ju inte direkt det bästa som finns att tillgå
Det är i regel c14 och c18 dem säljer jag har inte hittat något annat.
Det är ju dem lägsta klasserna innan det går som sjunde sort och räknas som rent skräp. Så det kan vara värt att åka till en "riktig" bygghandel för att slippa skevt och krokigt material, det går att sortera men det har oftast så många andra redan också gjort så det är skiten kvar.
Sen beror det ju självklart på vad man ska ha det till. I en vedbod kanske det inte gör så mycket om det inte är hundra rakt
 
Ibland har man ju lite tur med att det kommit in bra partier med virke.
Jag har handlat en del virke på Cheapy och de gånger jag köpt så har det hållt bra klass, i övrigt så blir det Byggmax jag köper resten på.
Närmaste "bygghandel" är Beijer, men det är så galet dyrt där och i många fall inte mycket bättre virke än Byggmax.
Senast jag var och köpte nått på Beijer var det 9st Benders röda nockpannor, till en friggebod.
Konstaterade att dessa kostade närmre 90kr/st och då fick jag bära fram dem själv till bilen.
Lagom roligt när tex Bygghemma.se säljer dem för 40kr inklusive frakt hem...
 
Jag är ny i hussvängen och kan inte så mycket, men jag fattar som att c14 och c18 har med kvaliteten på träet att göra?
Problemet är lite att jag inte har någon dragkrok men på fredag kan få hjälp med att hämta material, och tänkte då att jag kanske kunde få allt från samma ställe för att slippa krångla.
 
Japp det är kvaliteten.
Jag kan inte alla klasserna men oftast när man bygger någon form av konstruktion så brukar man använda minst c24 mig veterligen.
Dem innehåller mindre knaggar och är knackade för att veta att dem har rätt klang och inte är benägna att brista.
Du kan nog lugnt köpa det där om du ska ha det till en vedbod.
Men som inneväggar hade jag nog inte använt det till exempel eftersom dem oftast är så krokiga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.