B
Hej, kantklippningensfunktionen är "LINE" och då går den ett varv runt slingan vid uppstart, och klipper kanten först, innan den börjar klippa som vanligt.

"RANGE" är hur långt den ska gå över kabeln under vanlig klippning innan den vänder när den stöter på kabeln. 1 är minst, 4 är längts (ca 20cm över kabeln)
 
Nu har jag haft min S520 snurrande i 3 veckor så jag tänkte jag kunde förmedla hur det gått för mig och min nya vän.

Började med att läsa manualen och forumet för S510, efter det så bestämde jag mig för att göra en testbana av baksidan av tomten för att lära mig lite om maskinen funktioner och hur den egentligen är ang. gränser, kantklippningar och zoner osv.

Insåg ganska fort att jag hade tagit i överkant till hus och stenmur med slingan så jag skulle bli tvungen att köra trimmer väldigt mycket, något att åtgärda när slingan skulle läggas permanent

Efter 2 veckor med en rymning och en fastkörning vilket inte var robotens fel utan att det snarare var jag som inte hade gjort riktigt rätt.

Fastkörningen berodde på att roboten körde ner i en grop bredvid ett träd och tryckte skalet mot stammen och då gick trycksensorn in och sa stopp, en liten ö och jord löste det problemet.

Rymningen var lite svårare att förstå, då jag inte var hemma när det skedde och det var frugan som fick tillbaka den på rätt spår. Men så en eftermiddag såg jag hur den kom fram till slingan vänder kommer fram till en ö som ligger alldeles för nära gränsen. Backar, vänder och är över slingan, så lite fixande med slingan igen så var det fixat.

Så i helgen så utvidgade jag slingan, så nu kör vi allt utom framsida, då det skall ske lite arbete på den sidan.

Slutsats för mig då med en platt tomt på 1200m² och med lite buskar och träd så fungerar den hittills över förväntan.
Kvalitén på roboten känns väldigt bra och ljudnivån är låg, det som kan låta mest är själva karossen som skramlar då den kör på ojämnheter.

Nu återstår att bygga en liten koja åt honom för han kan ju inte bo under ett gammalt trädgårdsbord hela sommaren.
 
Nu har jag kört min i några dagar. Tyst och trevlig krabat.

Min tomt är så stor, så jag måste dela den i tre områden.

En arbetskompis som har köpt en likadan har dragit ut kabeln och vänt tillbaka i samma spår för att på så sätt skapa en avgränsning/virtuell vägg. Han lämnade en öppning på 40cm så att roboten kan ta sig ut den vägen till nästa zon. 40cm är en ganska lite glugg, så sannolikheten för att den smiter över till intilliggande zon är ju rätt liten.

För honom fungerar det klockrent, men min robot högaktningsfullt ignorerar denna kabel. All annan linjekabel, den som avgränsar tomtens yttre gräns läser den av, men inte min avgrärnsningskabel...:wow:

Eftersom kabeln fungerar överallt annars så kan det ju inte vara avbrott. Någon som har en idé? Själv är jag ställd.

tomt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
m71 skrev:
Eftersom kabeln fungerar överallt annars så kan det ju inte vara avbrott. Någon som har en idé? Själv är jag ställd.
Den virtuella väggen - hur långt avstånd har du mellan spåren ut/in?
 
Kablarna ligger bredvid varandra i samma spår, så det lär väll vara 0-2cm kan jag tro.
 
B
Prova att ta isär dom lite på en delsträcka, så att det blir ca 10-15cm emellan. Någon skillnad?
 
Vi har inte fått ordning på vår Tianchen S520. Den lever ett eget liv av inte vilja klippa.

Varit allt för mycket problem så vi har mailat er "byggadromhus" på er outl1.se mail. Dock har ni inte svarat. Vi får hoppas att ni godtar ett återköp.
 
B
Ckruz skrev:
Vi har inte fått ordning på vår Tianchen S520. Den lever ett eget liv av inte vilja klippa.

Varit allt för mycket problem så vi har mailat er "byggadromhus" på er outl1.se mail. Dock har ni inte svarat. Vi får hoppas att ni godtar ett återköp.
Jag har svarat på alla mail som vi fått ifrån er. Sist för ca 1 vecka sedan, och därefter har vi inte fått fler mail ifrån er. Kan ni prova skicka ert senaste mail igen? Kolla också i er skräppostmapp om svaret på senaste mailet hamnat där.
 
byggadromhus skrev:
Jag har svarat på alla mail som vi fått ifrån er. Sist för ca 1 vecka sedan, och därefter har vi inte fått fler mail ifrån er. Kan ni prova skicka ert senaste mail igen? Kolla också i er skräppostmapp om svaret på senaste mailet hamnat där.
Ok. Skickade om det på nytt idag. Det var två dagar sedan vi skickade (originalet) reklamationsmailet.
 
byggadromhus skrev:
Prova att ta isär dom lite på en delsträcka, så att det blir ca 10-15cm emellan. Någon skillnad?
Ok, jag får prova det imorgon, återkommer med resultat. Bra att ni har passning på forumet - det uppskattas!
 
Jag skulle vilja veta: hur rör den sej på tomten? Den enda gång min S520 går en rak sträcka är när den går på eller tillbaka till samma 50 m2 i ett tomthörn som den hållit på med en timme redan... På de skisser jag sett ska den i princip gå rakt framåt (till avgränsning) eller i spiral? Min traskar runt i halvcirklar till den hittar avgränsningsledningen och där vänder den ca 90 grader och börjar på nästa halvcirkel (oftast tillbaka igen). Så nu har jag två st 50 m2-stora ytor som är oerhört välklippta! Den ena sluttar visserligen något men den andra är horisontell.

Har läst nåt om att ledningar inne i maskinen kan ligga så att de stör den elektroniska kompassen. Hopsamling och viss flyttning kan ev hjälpa?

På S520 ska man ju också kunna ställa in "Räckvidd/Range" och därmed bestämma hur långt ut över kantlinjen den ska klippa. I läge 4 ska den klippa ett stycke över ledningen. På min klipper den exakt likadant i alla lägena. Ledningen skulle kunnat ligga 2 cm från huset och maskinen skulle aldrig rört hussockeln... Måste man "starta om" klipparen efter ändring av inställningen eller är det helt enkelt ett fel i programmeringen? Vet ni på outl1?
 
B
Hej Kajsa, Den klipper i cirkelmönster när gräset är långt. Det kan också bero på att det fastnat gräs under den så att rotorn går trögt och den då tror att det är långt gräs hela tiden. Det är fullt normalt att den gör så som du beskriver.

Vet faktiskt inte om man behöver starta om den efter att ha ändrat på range-inställningarna, men prova om det hjälper? Det är en ny och ännu odokumenterad funktion.
 
Hej,

Håller på att bli tokig...

Titta på videoklipp, varför gör roboten något så dumt (hållit på i en halv timme och inte flyttat sig en enda milimeter i sidleden)?
Passagen i frågan är 2,5 m bred (definierad som en av 3 areor).
Är tacksam för lite hjälp, annars åker klipparen direkt till soptippen!
Försökte flytta den med fjärrkontrollen en bit längre bort, men den fortsätter på samma viss.[video=youtube_share;9eGT4QnUAu8]http://youtu.be/9eGT4QnUAu8[/video]
 
B
borro skrev:
Titta på videoklipp, varför gör roboten något så dumt (hållit på i en halv timme och inte flyttat sig en enda milimeter i sidleden)?
Passagen i frågan är 2,5 m bred (definierad som en av 3 areor).
Hej Borro,

Om passagen är 2,5m och du har installerat gränskabeln enligt Tianchens rekommendation (40cm från vardera kant) så blir avståndet mellan gränskabeln 2,50-0,40-0,40 = 1,70m viket är smalare än vad som är rekommenderat av tillverkaren.

Däremot vet jag att Tianchen inom bara några dagar kommer med en uppgraderad mjukvara till S520, där en av förbättringarna är just smartare hantering av trånga passager där utgångsvinkeln ska ändras vid varje träff mot virtuella wiren. Vi kommer lägga in den under "Dokument" på vår hemsida tillsammans med instruktioner hur man uppgraderar mjukvaran, så fort vi får den.
 
  • Gilla
Plu
  • Laddar…
Hej,

tack för svaret,
var nyss ute och mätte avståndet mellan gränskablar, det var 2,2 m, alltså inte så smalt. Jag tror som du säger att mjukvara måste uppdateras, annars är klipparen värdelös. Meddela när du fått uppdateringen.

mvh/Borislav
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.