Hej

Vi sådde gräs i påskas och nu har det äntligen börjat bli lite grönt, om än sporadiskt.

Skall vi gödsla nu direkt eller gäller det först när gräsmattan tagit sig?

/Zeb
 
Vänta! Jag skulle inte gödsla förrän nästa år på våren.
 
  • Gilla
okaenrique
  • Laddar…
Vänta inte, säger jag. Så länge du inte använder gödsel som är innehåller ogräsmedel, utan rent fullgödsel är det bara att damma på 1 gång/månad.
 
Zeb skrev:
Skall vi gödsla nu direkt eller gäller det först när gräsmattan tagit sig?
Jag vräkte på NPK 18-3-12 i samband med sådd. Det växer så in i hel... Men om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte...
 
Gödsel bränner gräs om man inte vattnar dagligen och stundligen. Om inte vår herre sköter om det och just nu gör han det inte här ...  8)
 
Jo, gödsel bränner gräs, men det gäller oavsett nysådd lr "äldre" gräsmatta. Självklart får man vattna ner det ordentligt över ett par dagar - om man inte har tumme med regngudarna. Men enbart att mattan är nysådd är inget hinder för att gödsla.
 
Generellt brukar man alltid vänta med att gödsla fröer eller växter som håller på att etablera rötter, detta för att rotsystemet utvecklas bättre av mager jord. Rötternas funktion är att samla in näring och ju näringsfattigare jorden är desto längre blir rötterna.

Såjord är t.ex. nästan alltid mager med anledning av detta, istället väntar man med att gödsla. Gödslar man får man effekt av att gräset växer men samtidgt har man försämrat tillväxten av rötterna.

Jag skulle vänta med att gödsla till hösten.
 
  • Gilla
MJ9
  • Laddar…
Gödsla, och vattna mycket i början.När gräset väl har etablerat sig ja det är då man ska dra ner på vatten och näring för att få rötterna att gå längre ner efter vatten.
 
johansjostrand skrev:
Jag vräkte på NPK 18-3-12 i samband med sådd. Det växer så in i hel... Men om jag gjorde rätt eller fel vet jag inte...
Jag tror jag ska följa det här rådet från johansjostrand - det här låter som någon som uttalar sig utifrån praktisk erfarenhet av att det funkar.

Vad körde du med för frö? Mycket engelskt rajgräs eller? Jag tänkte ta en blandning med 25% rajgräs för att få en snabb start.

I övrigt tänkte jag följa trädgårdsböckernas råd som är:
1. Mycket gödsling i samband med sådd, främst kväve. (N-P-K 18%-3%-12% låter lysande, det är dessutom det billigaste jag hittade på marknaden)
2. Se till så att fröna får markkontakt, de ska krattas eller gallervältas ner helt lätt i ytskiktet.
3. Vattna lite men ofta så att det håller sig fuktigt.

Min tidigare erfarenhet har bara varit av nysådd i kala fläckar i befintlig gräsmatta, men det har gått fint. Nu blir det 1000 m2 istället för 1 m2... vi får se framåt hösten om jag lyckats...

Jag hoppas förstås att det börjar grönska redan efter en vecka:
http://www.skanefro.se/gronyte/arter_enskilda_sorter/engelskt_rajgras.html

 
Självklart gödslar man isamband med sådden!! Blanda ner gödslet i jorden väl, några dagar innan gärna i regn!Men frågan löd mer om man ska gödsla nu 6-8 veckor efter sådd? Jag hade aldrig gödslat när gräsmattan är så "klen" isåfall måste det vara dagsregn i flera dagar eller vattna med väl utspätt flytande gödsel... Men som sagt det är vad jag hade gjort efter egna erfarenheter (15 år) med gräs och gödsel(korn).
 
På Zetas sade de att vi skulle gödla lite då stråna är 5 cm långa, och vattna rikligt samma dag och morgon + kväll dagen efter - sedan som vanligt.
Nu har våran sådd dock kommit i spridda skurar så vissa är redan 5 cm och andra bara en cm......vi tänkte vänta till mattan i alla fall är grön och inte flintis....

 
Jag råkade dra en sträng av stroller kombi på nysått område. Just detta område blev sedan helt dött medans området runt omrking växte gräset bra. Under första perioden efter sådd var det relativt torrt ute och jag vattnade snålsamt, så det kan ha varit bristen på vatten som gjort att fröna brändes just där. Någon annan som har erfarenhet av att använda Stroller Kombi i samband med nysådd av gräsmatta så är jag idel öra. Ska nämligen i veckan så nytt gräs på 800kvm. Som läget är nu planerar jag att ett par dagar innan sådd lägga ut NPK-gödsel (fullgödselmedel).
 
jag la ut gräsgödsel två dagsr efter att jag sått gräs. Gjorde jag bort mig? har nu gått 9 dagar och inga grässtrån syns till.
kan jag rädda detta?
 
att noera är att jag vattnat två gånger om dagen. sen har det regnat och varit fuktigt om nätterna
 
ingen trädgårdsmästare som har ett svar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.