Efter att ha haft bilarna på exakt samma plats i 15 år så har det bildats sänkor i asfaltsbeläggningen där hjulen står och i synnerhet vid framhjulen. Underlaget är hårdpackad pinmo och därefter samkross/stenmjöl så underarbetet är rätt bra, men åren gör sitt. Sänkorna är ca 50 cm i diameter och ca 4 cm djupa och asfalten är helt oskadad (sprickfri). Det är främst avrinningen som jag vill få till.

Omasfaltering är förstås den första tanken. Detta skulle dock bli oerhört dyrt eller arbetskrävande då nivåanpassade anslutna plattsättningar isåfall skulle kräva bortfräsning av den gamla asfalten. Man kan ju knappast få dit en sådan där monsterfräs som används på motorvägarna så jag antar att man skulle få kapa bort asfalten bit för bit med diamantkap.

En tanke jag har är istället att borra 1" stora hål i asfalten och med hjälp av högtryck spruta ner stenmjöl/vatten blandning genom hålet. Jag tänker mig någon form stålcylinder med en typ 1" pip i ena änden, en kolv mitt i och så en anslutning till högtryckstvätten i den andra änden eller kanske bara en grov maskingängad skruv. Tvätten jobbar ju med ca 100 bar (100 kg/cm2) vilket borde vara mer än tillräckligt för att lyfta asfalten. Problemet är nog snarare att pressa stenmjölet genom pipen. Och så måste man förstås ha ett tungt mothåll för anordningen (t.ex. bilen på ett par grova brädor vari kolven är förankrad).

Kan detta fungera eller är jag helt ute och cycklar? Eller finns det några andra metoder?

Pen
 
Det är nog både enklare och billigare att låta någon fylla i sänkorna med ny asfalt.
Tror dom har små maskiner som fungerar på trånga ställen.
Har dom inte jätte bråttom brukar dom kunna göra skarvfria lagningar.
Man kan ju alltid be om ett prisförslag.
 
Hej

Först och främst måste jag berömma ditt förslag på lösning, helt nytt för mig :)

När man gör sådana här jobb och inte vill lägga om hela infarten är det enklast att skära/såga upp små rutor som man lägger med ny asfalt. Dina sänkor är ganska djupa så det går även att toppa på ny asfalt ovanpå men en lite finare sort(minste sten t.ex. storlek 8). Detta kan alla asfaltfirmor hjälpa dig med. Eftersom detta är att betrakta som ett väldigt litet jobb ska du försöka hitta någon som kanske har ett annat jobb i närheten då det är tiden som kommer kosta pengar för din del.

Problemet med din lösning om du skulle få den att fungera och asfalten faktiskt lyfter är att den troligtvis kommer spricka vid en ålder på 15 år. Bitumenet i asfalten oxiderar hela tiden bort och till slut är det nästan bara sten kvar.

Asfalt är ganska förlåtande mot rörelser men då i väldigt långsam takt. Dessutom blir den mindre och mindre förlåtande ju längre åren går.

Men det värsta som kan hända är att den spricker och du får lägga om den. Vore intressant att se om du fick din lösning att fungera. Tänk på att om du spolar ner vatten kan det i sin tur dra med sig finmaterial och på så sätt ev. undermindera uppbyggnaden. Sen undrar jag även hur materialt ska kunna packas, det är ju blandat med vatten dessutom.

Lycka till!
 
  • Gilla
larsson r
  • Laddar…
2st rader med betong plattor i hjulspåren? Mät noga kapaur med diamantklinga och justera underliggande material till lagom nivå, blir det lite glipa mellan platta och asfalten så är det bara att snygga till med en spann kallasfalt. Gjorde detta hos en kund en gång, funkade fint och blev lite mer "liv" i den annars rätt sterila uppfarten.
 
Varför inte skära upp asfalten just där sänkorna är och sedan sätta storgatsten i dessa "sänkor".

Blir ett avbrott i en "död" asfaltyta för ögat och sedan har du möjligheter att justera stenen om det skulle sätta sätta sig efter några år. :rolleyes:
 
  • Gilla
reez och 1 till
  • Laddar…
Jo storgatsten blir ju ännu snyggare!
 
@nypon:
Tack för mycket kompetent svar om asfalt. Ja, fungerar inte min metod så skär jag upp fyrkantiga hål. Svårt som du säger att få dit någon för ett så litet asfaltsjobb. Kan man använda byggvaruhandelns asfaltslagningskit?

@pigge_grävare:
En bekant lade betong på sin uppfart men efter några år började vägsaltet att förstöra ytskiktet... men sten kanske...

@roland53:
Ja eller kanske ännu bättre kantsten RV4 lagd horisontellt. Två sådana parallellt till en kvadrat skulle bli perfekt och matcha övrig stensättning på tomten. Jag har både kanter, murar och trappor gjorda på kantsten.

Tack för tipsen. Det får bli ett av sommarens projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.