KnockOnWood skrev:
Frågan är då hur mycket lyckligare Toddep skulle bli av en vinst på 100.000 x 6,8% - 30% = 4760 kr
jämfört med ett sparkonto bundet i 2 år som ger 3%: 100.000 x 3% - 30% = 2100 kr.

Om man räknar in de sömnlösa nätterna...
Man ska inte underskatta ränta på ränta effekten, men man ska inte heller underskatta effekten av sömn, och nu var ju inte placeringshorisonten så lång, så visst kan ett bankkonto vara bra för TS.

För ordningens skull vill jag påpeka att de 30 procenten i skatt på vinsten ovan kan reduceras genom att teckna aktierna genom ett investeringssparkonto med årlig schablonskatt baserad på det investerade beloppet.

Kalkylen blir då 100.000 x 6,8% - 100.000 x 1.0% = 5800 kr i vinst.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
nattugglan11 skrev:
Du ska välja sparform efter hur intresserad du är. Köper du t.ex en högriskaktie så gäller det att du bevakar den ofta.

Sparräntorna som finns idag är ett skämt, men tryggt val även om du går back varje år. Man skall ha minst 5-6% i sparränta om du inte skall gå back varje år pga inflationen.

Ang husaffärer och bostadsmarknadens heta marknad "sälja dyrt - köpa dyrt"
Detta är helt felaktigt. Senaste åren har inflationen var mycket låg. (För låg).
Målet är från Riksbanken är 2% om jag minns rätt.
Inflationen har dock varit betydligt lägre.
 
Det finns ju så många olika sparkonto med insats garanti. Är det inte någon annan här som har erfarenhet av en speciell bank som ger bra ränta.

Har hittat upp till 3,5% ränta hittills och det skulle ju bli 35.000:- på ett år om jag sätter in hela miljonen där och det kan jag ju lika gärna göra för har ändå så jag klarar mig.
 
Var har du hittat 3.5% i ränta någonstans?
 
Det enda som kan klassas som helt säkert är Premieobligationer. Eller ett fasträntekonto som omfattas av insättningsgarantin. Dock kommer du behöva dela upp det på två delar a 500 000:-

Allt annat innebär en risk.
 
oobum skrev:
Det enda som kan klassas som helt säkert är Premieobligationer. Eller ett fasträntekonto som omfattas av insättningsgarantin. Dock kommer du behöva dela upp det på två delar a 500 000:-

Allt annat innebär en risk.
Premieobligationer fungerar bara om inflationen är negativ. Vinstchansen är lika liten som på vilket lotteri som helst.Dessutom så kan köp/sälj kursen mellan intro datum och inlösen (10 år) vara lägre en den nominella. Så korta svaret är Nej premieobligationer är en ganska medioker affär ja rent av dålig.
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Tror det var ikano bank. Kollade bara lite snabbt men finns så så sjukt många banker så man kan ju undra hur många av dom som verkligen är seriösa så man får tillbaka pengarna sen.
 
När du nu har lite pengar så bestäm dig för en riktig bank där det går att träffa människor, så du får en bra kontaktperson för framtida affärer. Stirra dig inte blind på någon procent hit eller dit. Bygg en relation/kontakt som hjälper dig när du behöver bygga eller andra affärer längre fram. Med din ålder och såpass med pengar så kan du räkna med bra service det är mer värt en någon procent som sagt.
 
Gör det du är bra på, alltså bygga hus. Lägg pengarna säkert med lite avkastning och planera nästa bygge. Så länge det är brist på bostäder och det lär väl fortsätta ett bra tag så skulle jag bygga ett till hus och sen sälja. Sen ska man orka också. Arbetar du med annat och bygger på fritiden eller?
 
Köp en tomt.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag har haft Svea direkt för buffertsparande med rörlig ränta i många år och det funkar bra. Har pengarna dagen efter när man gör uttag. Sen har jag Bluestep med fast ränta men det kan jag inte säga så mycket om för jag har inte gjort några uttag än.
 
Jag pratade med Länsförsäkringar bank som jag är kund hos och dom erbjöd rörlig ränta som just nu ligger på 1.8 % om man band pengarna ett halv år så det skulle ju bli 18 tusen om man sätter in en mille där på ett år och det tyckt jag själv är ganska bra utan att behöva anstränga sig :)
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
Dela upp det på lite olika ränte och/eller index fond. Inte fullt lika säkert som sparkonto men kan ge betydligt mer än 1,8%. Olika fonder över ett par år borde vara säker.
 
1.8% tycker jag knappast låter bra.
Om du låser pengarna i ett år så kan du ju få 2.65%.

Hos t.ex GE kan du få 2.3% med fria uttag.
 
Tycker att rådgivningen hos banker inte är värda namnet, inte om man åtminstone kan lite om fonder och dylkt. De möten jag har varit på har varit rena säljmöten där syftet från bankens sida endast är att sälja in sina egna fonder. Man får ingen objektiv rådgivning alls, i alla fall inte hos den bank jag är kund hos...

In med pengarna på ett sparkonto med bra ränta,ta ut 50000 för att leka med fonder på avanza eller liknande, om du har intresse och/eller vill lära dig mera. I nuläget vete tusan om jag hade vågat spekulera i högriskaktier, finns inte många ljusglimtar på börsen vad jag har sett.

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.