Jag tror att det blir fel att lägga in horisontella lister nertill. Som jag ser det på bilderna är taket stort och tungt, det behöver balansen av det vertikala nertill för att lyftas upp. Det lilla fönstret till vänster om frontespisen ser också märklig ut, att den sitter högre upp. Skulle också låta verandadörrarna sluta på samma höjd som överkant fönster. Alternativt genom att ha ett ovanljus ovan dörren för att komma upp till samma höjd. Huset vill ha balanserad asymmetri, tycker inte riktigt att det uppnås. Tror också att mer av sockeln varit synlig förut, ger ett mer proportionerligt utseende. Färger, vitt är ju lite brutalt på ett sådant här hus, speciellt på vindskivorna om taket blir koppargrönt. Antells bok har fina färgförslag, en mjuk gul är väl klassiskt men bleka gröna, grå och rosa passar ju också. Storleken på det nu tycker jag kräver ett rött hus, men med förlängningen blir det mer herrgård och då känns de ljusa pastellerna mer rätt.
 
  • Gilla
utbyggarna och 1 till
  • Laddar…
Tack för synpunkterna, vad gäller fasadvalet beror det stående / liggande på att stående panel bygger mer på fasaden ca 23 mm extra varvid det är mest praktiskt (fukt etc) att det går en kant inåt, men jag skall höra med byggarna om det funkar att switcha, kanske kan ha en rinnplåt eller så. Fönstret som ser konstigt ut är i trapphuset så placeringen är tyvärr nödvändig ;(.
Ska fundera på överljus, verandadörren blev dyr som det är 2200 mm hög, men jag håller med om att det hade harmonierat bättre med samma höjd. Sockeln är tyvärr inte mycket att göra åt, då vi bygger ut mot sluttande berg.

lavin skrev:
Jag tror att det blir fel att lägga in horisontella lister nertill. Som jag ser det på bilderna är taket stort och tungt, det behöver balansen av det vertikala nertill för att lyftas upp. Det lilla fönstret till vänster om frontespisen ser också märklig ut, att den sitter högre upp. Skulle också låta verandadörrarna sluta på samma höjd som överkant fönster. Alternativt genom att ha ett ovanljus ovan dörren för att komma upp till samma höjd. Huset vill ha balanserad asymmetri, tycker inte riktigt att det uppnås. Tror också att mer av sockeln varit synlig förut, ger ett mer proportionerligt utseende. Färger, vitt är ju lite brutalt på ett sådant här hus, speciellt på vindskivorna om taket blir koppargrönt. Antells bok har fina färgförslag, en mjuk gul är väl klassiskt men bleka gröna, grå och rosa passar ju också. Storleken på det nu tycker jag kräver ett rött hus, men med förlängningen blir det mer herrgård och då känns de ljusa pastellerna mer rätt.
 
Nu är jag i valet och kvalet angående fasadpanel, blir nog dubbelfasspont på stående och enkelfasspont på liggande brädor. Hyvleriet som jag skall beställa från kan göra max 220 mm breda, så nu skall jag välja lagom breda plank. Vad tror ni? Blir 15 -16 cm lagom? befintlig panel är 16 cm, men det är ju med lock. Har inte riktigt hittat information om vad som var vanligast 1900-1910. Nån som vet?
panel.png
 
Stående/liggande/stående Det är väl så det brukar vara vad jag kan minnas.
Varför skulle stående bygga mer på fasaden?
 
Mor och far har stående/liggande/stående. Det är ju snyggt! Dock är det ett bredare hus med mindre dominerade tak. Har för mig att dessa panelbrädor är ganska smala, typ 100mm och dubbel fasat. Ett helv*te att måla.

Huset är byggt 1908. Jag tror att det från början var beige men gröna och röda detaljer. De visste att leka med färg förr...
 
För att kunna ha luftspalt bakom stående tät (spontad) panel måste man ha liggande läkt, vilket gör att den blir blir läkttjockleken bredare än om om man kör på liggande panel.
 
Vet inte om jag missförstår dig men om man ska klä om hela huset så ser man ju till att läkten från början hamnar rätt beroende på om panelen ska vara liggande eller stående. Då bygger inte den ena sorten mer än den andra.

Ska du isolera huset med gullfiber eller liknande? Annars behövs ingen luftspalt och använd inte plast i ett gammalt hus, använd vindpapp.
 
  • Gilla
utbyggarna
  • Laddar…
menar du att du behöver horisontell läkt under den stående för att få det slätt? Men bara att sätta likadan läkt vertikalt under den liggande också för att få samma nivå. O ska du ha luftspalt så behöver du ju det.
 
  • Gilla
utbyggarna
  • Laddar…
Om man sätter horisontell läkt bildas fickor horisontellt med fasaden, och luften har ingenstans att ta vägen, medans med vertikal läkt har man ju luftning i underkant på fasaden. Detta borde enbart gälla tät fasad (dvs spåntad panell) Har man lockpanel så uppkommer ju inte problemet eftersom det blir fri luftströmning vertikalt under locken. Eller så är det något jag missförstått angående luftspalt.
 
Man behöver inte ha en luftspalt som går lodrätt neråt och ut så luften kan cirkulera. Det är inte viktigt att luften cirkulerar bakom panelen.

Sätt läkten på det håll som krävs för panelen men sätt inte dubbel läkt, låt bli plasten som bara gör mer skada än nytta på gamla hus och måla med slamfärg eller linoljefärg.
 
  • Gilla
utbyggarna
  • Laddar…
Aha, det behövs alltså ingen vertikal luftspalt, förenklar ju en del. Jag kikade på din blogg, vilket hästjobb ni gjort. Mycket imponerande. Linoljefärgen dök upp igår ;) och 2 km panel skall levereras under dagen, så nu har jag lite grundmålning att göra närmsta tiden :) Har du några tips för att förenkla målningsprocessen?
 
Tack!

Nej det behövs ingen luftspalt. Vilken linoljefärg har du beställt? På Ottossons hemsida finns jättebra beskrivningar med hur man målar både invändigt och urvändigt. Vi har valt att spä färgen med linolja och ingen balsamterpentin och målat enligt Ottossons anvisningar.

Det allra viktigaste att tänka på är att måla TUNNT! Man kan inte blaska på linoljefärg utan den måste strykas ut tunnt och arbetas in i virket. Första strykningen är trög och det är lätt att känna att man aldrig kommer orka men andra och tredje är mycket enklare och snabbare. Lycka till, det är värt jobbet!
 
Vi har också köpt Ottossons linoljefärg. Tyvärr fick fel lite fel vid leveransen, och supporten var inte den bästa, blev anklagad av VD:n för att utnyttja situationen jag tyckte det var meckigt att returnera en treliters färgburk som dom skickat fel färg av. Vi har börjat grundmåla, och som sagt känns det lite tungt. Skönt o höra att det blir lättare andra och tredje varvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.