Gjorde misstaget och köpte en billig gersåg. Den dog efter 30min arbete.
Tänkte köpa METABO KGS 216 M
Känns som att den kommer att räcka när jag ska renovera.

Men till min fråga.
Tar det lång tid innan man behöver byta sågklinga?
Hur vet man vilken klinga som passar?
 
Sågklingor byter man vid behov. Sågar man bara hyfsat mjukt trä håller de länge, ek sliter mer, spånskiva ännu mer och kör man i spik är det färdigt, typ.
Måtten på klingan är enkelt, cetrumhål och diameter. Typ av tandning osv är en vetenskap, där är mina kunskaper slut.
 
Lämna klingan på slipning det är billigare iaf om man har kvalitetsklingor.

Du märker när den blir slö det kan visa sig på olika sätt tex genom att det "bränner" elller den börjar gå tungt när du kapar genom en stor kvist eller att det flisar mer än när den va vass.
 
Jag har ett helt gäng klingor nu, 4 st om jag minns rätt.
En rätt fintandad vass som jag bara finkapar list och melamin etc med.
En vass lite grövre som kapar allt nytt virke (oftast denna på).
Och mina två första klingor som är fulklingor nu, för skrot och skit.
Jag försöker byta efter uppgift, det slarvas lite ibland, men när man nästan skrotat en 400:- klinga på dåligt virke så lär man sig.
Ena fulklingan skulle kunna slipas, så den spars. Den andra är en biltema så den får leva till den dör och får återvinnas.

jag kör exakt samma setup på sänksågen.
Billiga fulklingor från biltema och en 48T Makitaklinga för finsågning.
 
För en hemmapulare som sågar till 99% i furu så borde en kvalitets klinga håla skärpan i några år.

Men gör så här att när klingan är ny så kapa några olika lister & reglar. Spara dom som referens. Så är det bara att jämföra med dom om du tycker att det verkar gå trögt att såga eller bränner eller flisar ur som redan avhandlats.För det är lätt att "glömma bort" hur bra en klinga är när den är nyslipad för man slipar om en klinga inte byter. Om det inte är en skit klinga läs "billig".
Och det är faktiskt smart att ha några olika klingor


Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.