Hej!

Vi har en damm i vår trädgård. Just nu är den tömd och rengjord för den var ganska äcklig. Paret innan hade inga småbarn men det har vi. Vi vill således göra den mycket grundare. Idag kanske den är 70cm på djupaste stället och formad som ett snitt av ett klot, alltså rundad nedtill. Vi skulle vilja att den var max 20cm för att minimera risken för drunkningsolyckor samt att det går snabbare att byta vatten. Hur ska jag gå tillväga?

- Ska jag fylla upp den med sten (jobbigt att få bort? Blir smutsigt och svårt att rengöra?)?
- Ska jag lägga en skiva som är tätad så det blir en luftficka under? Hur skulle man göra det isf?
- Andra sätt?

Mvh Simon

Dammen.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog fylla med sand, och sedan lägga en dammduk över.
En sådan här ungefär:
https://www.jula.se/dammduk-736009
Och sand är ju rätt lätt att gräva bort.

Men är det små barn så är ju även en 20 cm damm farlig, de lär ju kunna drunkna i en vattenpöl till och med.
Ni kanske skulle hägna in dammen i stället med ett stängsel, som ni kan ta bort när barnen blivit lite större.

Dammen på bilden ser verkligen trevlig ut (y)
En så'n skulle jag vilja ha!
 
Instämmer med KOW, hägna in dammen tillfälligt istället och låt den vara.
Både jag och mina föräldrar har haft dammar utan problem när mina barn var små.

Din bäck är helt fantastisk!!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Inhägnad som redan sagts, är det enklaste och gör att skötseln av dammen förenklas betydligt. Ju mer vatten ni har i dammen desto lättare är den att sköta. Det gäller att få en balans mellan mängden vatten, antal timmar solljus, växter och fiskar.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tack snälla för era svar!

Varför är det lättare att sköta med mer vatten? Jag tänker att det tar längre tid att byta ut?
 
Samma sak med akvarium, de större är lättare att sköta. Vattnet är väl mer känsligt när det är mindre, lättare att det blir obalans.

Man skulle kunna lägga ut typ armeringsjärn eller liknande precis under vattenytan, då skulle dammen inte bli djup men med samma vattenmängd. Armeringsjärnen stöttas upp så iaf barn kan stå på dem. (Glas kanske? Dock inte billigt)

Nu såg dammen inte så liten ut så att fylla den kanske är lättast. Men som tidigare sagt så behövs inga mängder vatten för en olycka.
 
Lutar åt att hägna in den som flera av er föreslår. För att svänga tråden i en annan riktning... Någon som har tips på fina staket? :)
 
Om det bara skall vara "tillfälligt" under några år så duger det väl med granstörar och lite hönsnät.

Se'n kan man ju göra det hur fint som helst.
Men det viktiga är väl att hålla småungarna utanför.
Och hönsnät blir praktiskt taget osynligt på lite håll,
så den fina dammen inte skyms.
 
  • Gilla
konjry
  • Laddar…
Med tanke på att du har en bäck så förmodar jag att du har eller tänker skaffa en pump.
Då får du också "rörelse" i vattnet, till pumpen kopplar du ett reningsverk med UV filter.
Då kommer du få en helt otrolig damm, sedan tar du barnen till hjälp och planterar lite fina växter både i och runt dammen. Och kanske även några små guldfiskar, uppskattas både av små och stora barn... :)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Det där med fiskar i dammen skall man nog undvika så länge barnen är helt små. Det kommer ofelbart att locka dom just dit, vilket man inte vill.
 
Jag tycker du ska göra sandlåda av den några år.
När barnen är större blir den lätt en damm igen.
 
Genvägen skrev:
Jag tycker du ska göra sandlåda av den några år.
När barnen är större blir den lätt en damm igen.
Kul idé! Tror dock den kommer vattenfyllas. Isf får man nog borra en plugg i botten.
 
Dammen blir en fin skridskobana för barnen på vintrarna!
På somrarna kan ni ha simskola :)
 
  • Gilla
SimonZ
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Dammen blir en fin skridskobana för barnen på vintrarna!
På somrarna kan ni ha simskola :)
Hur många somrar tror du det blir?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.