Hej,

Jag är på jakt efter att sätta upp utomhusbelysning dels på huset och dels i trädgården och behöver hjälp av kunnigt företag som kommer ut på plats tittar och kommer med förslag.

Design och funktion är prio 1 och tar detta företag helhets grep med förslag, installation etc. så ser jag det som ett plus. Någon/några som har bra tips och erfarenhet av detta?

Huset är ritat av Sixten Magnusson och står på Norra sidan av Stockholm.
Tack på förhand!
 
Om du får några förslag så kolla referenser väldigt noga. Det finns en "ljusdesigner" verksam på norra sidan, som en kollega råkade ut för. Deras bostadsrättsförening skulle ljussätta innergården (ca 50 x 15m). Det slutade i rätten, ljusdesignern dömdes betala tillbaka ett antal hundra tusen, han satte då sin firma i kk. Gissningsvis är han igång igen. Föreningens styrelse nekades anvarsfrihet.

Jag är inte insatt i alla detaljer, men bla. lyckades han plöja ned över 3km kabel på den gården.

Jag har ingen aning om vad firman hette.
 
Tack för ditt inlägg, skall ha det i åtanke!
Jag vill se de arbeten som är utförda av det ev. företaget som får uppdraget så att jag har ett "kvitto" på att de är bra.
 
Ett tips är att kolla in Fagerhults belysning.
Jag är osäker på om dem tar sej an just den typen av uppdrag du söker. Men det kan vara värt att undersöka iaf.

(Jag arbetar där fast på en helt annan avdelning så jag kanske är partisk)
 
Kollar det även fast jag trodde att de inte sålde till slutkund direkt.
 
Prova Torbjörn Eliasson, ljusdesigner på White.
 
Kolla inlight.
 
Tack för förslagen.

Har ni själv erfarenhet av dessa företag?
 
Många belysningstillverkare har säljare och "ljuskonsulter" man kan få tips och råd av. Men man ska komma ihåg att de är anställda av ett företag som tjänar pengar på att tillverka och sälja belysning. Så man kanske inte alltid får de bästa tipsen från den.

En oberoende ljusdesigner är dyrare att anlita, men helhetslösningen blir oftast bättre och ibland billigare. De behöver ju inte få kunden att använda så många lampor som möjligt.

Jag har använt ljusdesigners (henrik och magnus) från Future Level (www.futurelevel.se) både för villaprojekt och offentlig miljö då min egen fantasi inte räckt till. Fördelen för mig har varit att de hjälpt till med upphandlingen. Med sina kontakter har de lyckats pressa inköps priserna mes 20-30% jämfört med om jag själv köpt in det via grossisterna.

Sedan har många elinstallatörer duktigt folk. De kanske inte är utbildade ljusdesigners men brukar få riktigt bra resultat. Exempelvis Elektro Unions (www.elektrounions.se)s Mattias Fridell är riktigt kunnig. Även Thörnbloms Elektriska på kungsholmen har duktigt folk.

Lycka till! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.