Hej alla

Håller på med faktainsammling inför projekt dränering. Mitt hus har 36 lpm runt om, byggt -58. Det lutar åt att jag kommer använda mig av platon matta och jag kommer ta hjälp med grävningen men utföra övriga jobbet själv. Nu till mina frågor:

1. Jag blev rekomenderad Ess-drän (http://www.extena.se/ess-dran/) dräneringsrör. Det verkar finnas en rad teoretiska fördelar jämfört med traditionell perforerade plaströr. Någon som har några erfarenheter kring denna produkt?

2. Hur har ni som satt platonmatta gjort med utrymmet vid klacken? Jag blev rekomenderad att putsa upp en hålkäl i det 90graders utrymme som är mellan vägg och klack (hoppas ni försår vad jag menar), detta för att ta bort L profilen då fukt från väggen går rakt ner i klacken och in i huset lättare. När detta är putsat och torkat skall här sättas ett 50cm bredd fuktspärrsmembran och sedan mattan utanpå detta. Är det brukligt att man putsar denna hålkäl?
 
1. Ingen aning. Är säkert bra men dyrare.

2. Mattan avslutas ca 1-2 cm ovanför hålkärlet.
 
Hej,

Jo, när jag skulle dränera om vårt 40-talshus fick jag motsvarande tipps. Dvs, att på något sätt se till att det inte blev en plan kant utanför muren där vatten kunde stanna, t.ex. genom att puttsa upp en lutning mot väggen. Vidare skulle jag sedan fuktspärra hela sockelns sida, upp över (den nu lutande delen av) plattan och vidare upp en 30-50 cm på väggen. Motiveringen var att det bakom platonmattan kan bli kondens som rinner nerför mattan och sedan landar ovanpå betongplattan. Platonmattan stannar ju där, den följer inte enkelt med över plattan och ner över sockeln (bökigt? risk för hål när man viker den och sedan återfyller utranför?)

Har just suttit och läst igenom en del andra trådar på detta forum, speciellt den om " Dränera lättbetonghus. Platon eller Isodrän???" (http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted5) - mycket givande, så sent som för 6 år sedan tyckte inte fackhandeln att man behövde isolera utanför en källarmur: "det blir ju ingen frost där" - och på frågan "varifrån kommer värmen som förhindrar det då" blev det oftast tyst... Slutsats - isolera utanför platonmattan, hela vägen nerifrån och upp. Minst 10cm, gärna mer, men knappast mer än 20cm. Låt isoleringen gå ner till dränaget.

Vidare fick jag tippset att INTE fylla på med ett dränerande lager med grus utanpå en "platonmatta" (det finns ju flera varumärken!!) utan att det var bättre att återfylla med jord som kan suga upp och binda det ytvatten som kommer. Man menade att gruset och platonmattan var till för samma sak - att skapa ett kapilärbrytande skickt och viss ventilation mot källarväggen.

Angående ess-drän - det verkar ju bra, vanliga dräneringsrör verkar ju bara sprider ut fuktproblemet runt om grunden istället för att transportera bort det (det är ju hål runt om hela vägen)...
Men, (återigen med referens till andra trådar i detta forum) så är det primärt visst grundvattenföde man vill dränera bort. Då är troligen det viktigaste att lägga dränaget i en med fiberduk omsluten grusbädd - och gör man det så blir dränaget relativt långlivat (det sätter ju inte igen lika lätt). Därefter handlar det om att hindra ytvatten från att rinna in mot grunden och ner längs väggen med någon lämplig ytdränering och/eller lämplig marklutning (samt bortledning av takvattnet).

Nåväl, det finns en del att tänka på här. Kika på de andra trådarna oxå.
 
Mycket att tänka på med andra ord.. Dräneringen ligger ett par veckor framöver i tiden, så förhoppningsvis har jag rätat ut de flesta frågetecken tills dess. En annan fråga som jag funderar på är denna (illustrerar med bild producerad i paint :) )



Jag har en uteplats på framsidan av huset ca 20kvm som är i nivå med bottenvåningen, dvs ca 100cm ovanför markplan. Jag har insett att det blir för jobbigt att ta bort denna och att under/innanför denna i källarplan har jag bara fd pannrum som numera fjärrvärmen huserar tillsammans med mina verktyg. Inga problem med fuktgenomslag i väggen har här registrerats. Frågan är då hur jag gör med dräneringen / rördragningen. Att gå framför uteplatsen skulle skada frugans ögonsten, rabatten. Skall jag göra fall från där rören slutar på ritningen hela vägen runt om till framsidan? Tips önskas
 
  • drnering.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
När man grävt upp runt huset, ska man låta det vara så at det hinner torka ut lite innan man slänger igen hålet
 
Är också i research-stadiet o har ett par funderingar:

Vart skall jag leda vattnet?
Behöver jag göra en stenkista eller räcker det om jag leder det bort till hyggligt avstånd från huset?

Framsidan är bara under mark till ca 20% o rymmer matkällare + garage, så jag tänkte ge fan i dränera denna delen? Är det ok o göra så eller är man dum i huvet då?
 
Jag skulle dränera av den delen också enligt följande.

Hur mycket extrajobb är det när man gör resten?
Vad gör du annars om det blir problem och hur kul är det med en ev fuktskada i nya fräsha delar...
 
mats_o skrev:
Jag skulle dränera av den delen också enligt följande.

Hur mycket extrajobb är det när man gör resten?
Vad gör du annars om det blir problem och hur kul är det med en ev fuktskada i nya fräsha delar...
Om man ställer merjobbet i relation till vad man får för det (marginellt bättre klimat i garaget), så är det ett jättejobb (enligt mig).
Garaget är på ena sidan ca 40cm under mark och har en gjuten trapp som måste rundas och vid infarten är det givetvis inte under mark alls. Matkällaren, vilken kommer förbli matkällare, är 60-40cm under mark och utanför står även här en gjuten trappa vilken man måste runda med dräneringen i sådana fall.

Sammanfattningsvis så skulle det omfatta ca 35m extra om jag väljer att runda hela huset istället för vad jag tänkt.
"Fuktskada i nya fräscha delar" Nu är/kommer ju inte dessa bli varken nya eller fräscha delar.

Men, ok, låt säga att jag väljer att dränera här.. På baksidan där det är mer källare under mark o där jag tänkt o indreda lite hade jag tänkt att använda isodrän (el motsvarande). Om jag nu fixar andra halvan med platon känns det som en vettig kompromiss?
Går det bra att blanda så här?
 
mats_o skrev:
Jag skulle dränera av den delen också enligt följande.

Hur mycket extrajobb är det när man gör resten?
Vad gör du annars om det blir problem och hur kul är det med en ev fuktskada i nya fräsha delar...
Försvan det något utav ditt inlägg eller menar du att du skulle dränerat enligt hans tidigare bild?
Har ju ställt ungefär samma fråga i en annan tråd!
 
Nix

det var bara tänkt som tankeställare till det ovanförvarande inlägget. Min egen bistra erfarenhet är att snålheten brukar bedra visheten ibland.

Om vi säger så här så har jag gjort fyra uppfarter på den här tomten. Tre av dem på samma plats..........
 
Min grävare pratade om att de ibland återanväder tegelrören och efter avspolning lägger tillbaks dessa. Jag är helt inställd på att köra nya plaströr, men nyfiken på att höra hur tegelrör uppfattas i relation till plaströr?

 
Gamla tegelrör kan vara bra. Jag lät göra om dräneringen på vårt 40-tals hus för några år sedan. De gamla tegelrören visas sig vara i bra skicka men värre var det med dräneringen runt tillbyggnaden som gjordes på 70-talet.
 
Är igång och dränerar vårt suteränghus från 40-talet. Grannar som var med och byggde husen har berättat att de gjöt ingen bottenplatta först utan började med väggarna och gjöt sedan golven mellan väggarna. Det betyder att ytterväggen går mycket djupare än golvet (se bilden nedan). Den befintliga dräneringen består av ett plaströr en bit ner men inte så långt ned att den hamnar under ytterväggen där den egentliga ska vara. Är det överkurs att dra ned dräneringen ända ned och isolera hela vägen ned?

                  I      HUS
      ______ I
                  I________________
      Mark     I
                  I
 
qawer skrev:
Är det överkurs att dra ned dräneringen ända ned och isolera hela vägen ned?
Nog skulle jag försöka gå ända ner med dräneringen. Annars finns det ju en risk att ytterväggarnas nederkant står i vatten och suger upp.
 
Gör en återkoppling med hur det har gått:

I Lördags grävdes huset upp med en Bobcat 3tons maskin. Tog 10h för 2 hus + lite annat markarbete. Söndag, måndag, tisdag gick åt för dräneringsarbete (3 personer 10-12h / dag)

Jag valde att använda Ess-drän rör. Isodrän skivor med fiberduk. Då jag inte har något att jämföra med så har jag svårt att uttala mig om tex platon, men jag måste säga att isodränen var lätt att sätta upp. Tog mindre än 1 dag att "isodräna" 36 löpmeter källarvägg.
All dagvatten från stuprör drogs om med markavlopp och kopplades tillsammans med dräneringen i dagvattenbrunnen (går in i samma brunn på olika höjd)
Nytt inkommande vatten drogs 32mm PEM slang. Kommunen stängde av i gatana och kollade slangen och passade på att byta ventil och rör upp till avstängningen. Röris kopplade ihop PEM slangen med ny vattenmätare och drog koppar till befintligt vattensystem.

Ikväll kommer grävaren åter och puttar tillbaks massorna, det momenten känns ganska litet jämfört med det som gjorts..

Tack till mamma, svärmor och sambo för go fika och energirika måltider ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.