Timmer hus? Det är ju ett helt vanligt hus byggt före 1920 talet, så det har nog endast värde för en riktig husnörd. Mitt råd är, riv det och ta tillvara på material som kan användas som detaljer i nya huset, om det nya inte är en modern låda förstås.
 
Nog ser det ut som timmer tittar fram här och var. Sen tycker jag att det är ett fint hus.
 
Det är absolut ett timmerhus, det syns på flera av bilderna. Och ja en husnörd är nog vad jag letar efter. Det hus vi bor i i dag är ett timmerhus också men vi behöver inte två hus vi två och vi tycker att det är synd att det står där. Huset är byggt någon gång i slutet på 1800-talet, osäkert exakt när men det registrerades 1907 som alla andra gamla hus i kommunen. Det var det år registrering infördes.
//Annelie
 
cecar33 skrev:
Timmer hus?
Nej, timmerhus, precis som TS skrev.
 
Ok, men då är alla hus byggda före 1920 talet "timmerhus" för byggnadssättet är liggande plank och på sätt byggde man tills det på "industriell" väg gick att spontat planken på sågverken vilket var runt 1920-talet,och då började man också att ställa dessa upp.
 
Om stommen är timmer så är det väl ett timmerhus? Hur är definitionen annars? Definiera "plank"!
 
Huset har gåtts igenom av en timmerman med årtionden av erfarenhet, det ÄR ett timmerhus! cecar33 du får gärna komma och titta på huset.
//Annelie
 
.


Har nu kollat ytterligare en gång, bilden med spritflaskan ser även jag att det är timmerhus. Så jag hade väldigt mycket fel och ber alla ha överseende med detta fatala misstag av mig
 
Redigerat:
cecar33 skrev:
Ja du kanske kan du böja själv, när blir en bräda en planka och när blir en planka, timmer?Vad blir det efter timmer?
[länk]
Din länk bevisade ju bara att det inte handlar om plank. Läs själv sidan du länkar till. Speciellt "Plank är sågat virke 2-3 tum tjockt". Timmerväggarna på TS bilder är betydligt mer än tre tum.

ärtanpärtan - Stiligt hus, hoppas någon tar hand om det och reser det på en ny plats. Jag känner till fler fall där sådana stommar plockats ned och blivit återuppbyggda på annan plats, bland annat en kåk endast någon mil från dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.